نیم سال دوم برای بسیاری از ما عزیزتر است. سرمایی که با مه، باران و برف معنا پیدا می‌کند، در پاییز و زمستان رخ‌نمایی می‌کند.

بارش‌های پاییزی چه تاثیراتی بر احوال انسان دارد؟

سلامت نیوز:نیم سال دوم برای بسیاری از ما عزیزتر است. سرمایی که با مه، باران و برف معنا پیدا می‌کند، در پاییز و زمستان رخ‌نمایی می‌کند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،رعد‌وبرق‌های چند شب اخیر در نیمه‌شمالی کشور را در ذهن مرور کنید؛ تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد تا همه از حال خوبی که ناشی از اولین بارش‌های پاییزی است، لذت ببرند. راستی این قطرات کوچک اما بی‌نهایت زیاد چگونه بر احساسات انسان غلبه کرده و او را دگرگون می‌کند؟ چگونه ‌است که در لحظه‌های بارانی انسان مات و مبهوت این قطرات آسمانی است؟ بارش باران دردسری‌هایی دارد؛ به عنوان نمونه همیشه در روزهای بارانی تاکسی نیست! گویا در روزهای بارانی رانندگان تاکسی نیز دوست دارند، در حال خود باشند. از سوار کردن مسافر به هر دلیل پرهیز می‌کنند و یا فقط دربست! این تنها مشکل روزهای بارانی نیست. معابر پر از آب می‌شود. به مردم که نگاه کنید، گویا در حال مسابقه پرش از روی مانع هستند. آن‌ها از روی چاله‌های پیاده‌رو یکی پس از دیگری پرش می‌کنند.


شاید یکی از عمده ‌دلایلی که بسیاری از روزهای بارانی تنفری خاص دارند، همین اتفاقات است؛ مانند عبور یک خودرو که راننده آن بی‌هوا به چاله‌ای پر از آب می‌زند و این شما هستید که فکر می‌کنید، مانند موشی آب کشیده شده‌ا‌ید. حال اینکه ممکن است در آن خودرو یک زوج در حال لذت بردن از بارش باران هستند. بسیاری از افراد بر این باورند که هوای بارانی، هوایی دونفره است! هوایی که یار و دلبر در کنار هم شاید زیر یک چتر در خیابان قدم می‌زنند و یا در ماشین به حرکت رفت و آمد برف‌پاک‌کن نگاه می‌کنند. باران بخش جداناپذیر هنر است؛ در نقاشی‌ها، شعرها و ... نقشی اساسی را بازی می‌کند. ترانه‌های بسیاری در ارتباط با باران نوشته و خوانده شده است. «بارونو دوست دارم هنوز، چون تورو یادم میاره/ فکر می‌کنم پیش منی، وقتی که بارون می‌باره». «بزن باران ببار از چشم من، بزن باران بزن باران بزن، بزن باران که شاید گریه‌ام پنهان بماند». «ببار ای بارون ببار، با دلم گریه کن خون ببار، در شب‌های تیره چون زلف یار، بهر لیلی چو مجنون ببار، ای بارون». این تنها بخش کوچکی از ترانه‌هایی بود که در وصف باران نوشته شده است.


باران و تاثیراتش بر مغز انسان
چه اتفاقی در وجود انسان رخ می‌دهد که همین آهنگ‌ها را زمانی‌که باران شروع به باریدن می‌کند، گوش می‌دهد و حال دگرگون می‌شود؟ آیا شرایط جوی بر حال و هوای انسان تاثیرگذار است؟ آیا مبنایی علمی در این فضایی که بر انسان غالب می‌شود، وجود دارد؟
لیلا جعفری، روانشناس در گفت‌وگو با «ابتکار» با اشاره به این موضوع که بارش باران و تاثیری که بر احوالات انسان دارد را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد، می‌گوید: «حتما شنیده‌اید که به هوای بارانی و ابری هوایی دو نفره می‌گویند. هوایی که شاعران در آن تمایل بیشتری به سراییدن شعر پیدا می‌کنند و افرادی که دچار افسردگی هستند، غمی دو چندان به سراغ‌شان می‌آید. همه این موارد به آموزه‌هایی مربوط می‌شود که در فرهنگ و بافت اجتماعی که انسان در آن رشد می‌کند، وجود دارد. کودکی از مادر متولد می‌شود، در ابتدا هیچ تصور و حس عاطفی نسبت به بارش باران ندارد. زمانی که وارد اجتماع می‌شود، تاثیراتی که افراد بر او دارند، باعث می‌شود که او بیاموزد در هوای ابری و بارانی انسان می‌تواند غمگین‌تر باشد یا عاشق‌تر و یا حتی حسی از شاعر بودن به او دست دهد.»

این روانشناس ادامه می‌دهد: «در ابعاد علمی اما تحقیقاتی صورت گرفته در ارتباط با تاثیرات نور خورشید بر سیستم مغزی انسان. سوال این است که آیا پدیده‌های جوی بر احوالات انسان تاثیرگذار است یا خیر؟ پاسخ مثبت است. در ارتباط با باران نیز همین گونه بوده و تاثیرات جوی، از باران گرفته تا رعد و برق و حتی مه صبحگاهی بر سیستم مغزی انسان تاثیرگذار است.»این روانشناس ادامه می‌دهد: «فرض کنید فردی دچار افسردگی است یا به معنای دقیق‌تر خُلقی افسرده دارد، چنین فردی در مقایسه با افرادی که از خُلقی معمولی برخوردار بوده و یا انسان شاد، در روزهای بارانی و ابری بیشتر از دو گروه دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. توصیه‌ ما بر این است که چنین افرادی در روزهایی که هوا ابری و بارانی است، سعی کنند فضای شادتری را برای خود فراهم کنند.

 

تنهایی، درگیر زندگی روزمره شدن و دوری از جمع دوستان و خانواده از جمله مواردی است که به این افراد توصیه می‌شود از آن بپرهیزند»وی با اشاره به بخشی از هنرمندان که در چنین‌ روزهایی تمایل بیشتری به تنهایی از خود نشان می‌دهند، می‌گوید: «چنین افرادی ترجیح‌شان بر این است که در این روزها برای خود خلوت کنند و فضای غم‌آلود و غمگینی برای خود ایجاد کنند تا بتوانند شعر بگویند و یا اثری هنری خلق کنند. در نتیجه بخشی از مغز انسان که تامین کننده هیجان او است، در این روزها تحت‌تاثیر محیط و جو قرار می‌گیرد و نتیجه آن خلق آثاری است که ناشی از همان فضای غم‌آلود بوده.» این روانشناس در پایان می‌افزاید: «چنین پدیده‌ای در سراسر این کره خاکی وجود دارد و در طول تاریخ نیز برای انسان‌ها همیشه وجود داشته و ادامه‌دار خواهد بود. از این‌رو تنها به یک بافت فرهنگی و کشوری خاص تعلق ندارد و در تمام دنیا مردم نسبت به تغییرات جوی اعم از بارش باران، برف و ... هیجانات مشابهی نشان می‌دهند.» در دنیایی که فضای مجازی حرف اول را می‌زند، یک بارش پاییزی ممکن است سراسر شبکه‌های اجتماعی را از آن خود کند. صفحه همه کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام در روز و شب‌های بارانی پر از عکس‌ها و وید‌ئوهایی است از آغاز تا آخرین قطرات بارش باران. از خودتان بپرسید، به اشتراک گذاشتن چنین تصاویری از جانب شما، به معنی است که باران روی شما نیز تاثیرگذار است؟


عافیت باران
از قدیم گفته‌اند باران بیاید، بشورد و ببرد. بزرگان می‌گویند باران که بیاد به همراه خود عافیت یا سلامتی می‌آورد. درختان، گیاهان، خیابان‌ها و ... شسته می‌شوند و آلودگی‌ها از بین می‌رود. مثال بارز این پدیده را می‌توان در بارش‌های نیم سال دوم در شهرهای آلوده چون تهران، مشهد، تبریز و ... مشاهده کرد. حال اینکه به گفته پزشکان نیز بارش باران برای سلامت انسان مفید است. یک پزشک عمومی در این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: «باران و برف نماد هوای سرد هستند. هوای سرد پوست انسان را خشک می‌کند. با نگاهی به جغرافیای کشور خودمان به این نتیجه خواهیم رسید که مردم کشور در شمال غرب هم از نظر بدنی و از نظر لحن صحبت کردن، خشک هستند. این خشکی معنای بدی ندارد.

حتی می‌توان گفت ضامن سلامتی آن‌ها نیز است.» او ادامه می‌دهد: «نمی‌توانیم به طور مشخص باران را در سلامتی انسان متاثر دانست. بارش باران موجب از بین رفتن آلودگی‌ها در آسمان، از بین رفتن آفت‌ درختان و مواردی اینچنینی می‌شود که این موارد نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامتی انسان تاثیرگذار است.» گفتنی است، دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که افراد در هوای سرد، برفی و بارانی توانایی کار کردن و فعالیت بیشتری نسبت به روز‌های آفتابی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha