سلامت نیوز :سازمان آتش‌نشانی از والدین و مسئولان واحدهای آموزشی خواسته با هشدار به نوجوانان و جوانان آنان را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش و ترقه و مواد محترقه آگاه کنند.
به گزارش مهر، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به منظور تامین ایمنی هر چه بیشتر شهروندان در چهارشنبه سوری آخرسال توصیه کرد:

* هیچگاه برای سرگرمی آتش روشن نکنید.

* در تهیه وسایل بازی بی‌خطر و مفرح همراهی کنید.

* درصورت بروز هرگونه آتش‌سوزی و حادثه دیگری ضمن حفظ خونسردی با شماره تلفن 125 سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تماس گیرید.

* فرزندانتان را از نگهداری موادمحترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی حتی در مقادیر بسیار کم در جیب لباس و کیف منع کنید.

*خاموش‌کننده‌های دستی را در منزل و محل کار و در خودرو به صورت آماده و در دسترس داشته باشند تا در صورت نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید.

* کبریت و موادآتش‏زا از جمله نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور و مراقبت کنید که با آتش‌زدن بوته یا هیزم در محیط خانه و گذرگاه‌های عمومی برای جان خود و دیگران و نیز محیط زیست ایجاد خطر نکنند.

* ترقه و دیگرموادمحترقه نوعاً به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مواد در اثر جابجایی، حمل و نقل، ضربه و حرارت عمل می‌کنند و منفجر می‌شوند. نگهداری این مواد در مکان‌ها و ظروف غیراستاندارد ناایمن است و در اثر شرایط مساعد بدون دخالت انسان می‌تواند خود به خود حتی هنگام جابه جایی با دست یا در داخل ساک و کیف در اثر حرارت یا ضربه منفجر شود.

* موادمحترقه را هیچگاه در ظروف شیشه‌ای یا فلزی نگهداری نکنید چون در صورت انفجار ذرات آن موجب آسیب جانی می‌شود.

* از بازی با وسایل و موادمحترقه خودداری کنید.

* از انداختن مواد منفجره، قوطی‌های دربسته، مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به داخل آتش که منجر به انفجار شدید می‌شود، خودداری کنید.

* از قرار دادن ظروف مایعات و مواد قابل‌اشتعال مثل ظرف نفت و بنزین و گازوئیل یا مخازن گاز در مجاورت شعله آتش جدأ خودداری و از ریختن مایعات قابل اشتعال روی شعله آتش خودداری کنید.

* هنگام آتش زدن بوته و هیزم باید توجه داشته باشید زمین محل مسطح و هموار باشد، بهتر است این عمل را روی زمین خاکی یا سطح بتونی انجام دهید.

* حتی الامکان برای روشن کردن آتش از محل‌هایی که شهرداری تعیین کرده است، استفاده کنید.

* از روشن کردن آتش در گذرگاه‌های باریک و نزدیک پست برق یا ایستگاه‌های کاهش فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز کنید.

* از آتش‌زدن بوته و هیزم نزدیک خودروها و مواد قابل‌اشتعال خودداری کنید.

* برخی برای بر افروختن آتش، شاخه‌های درخت‌ها را می‌شکنند و از آنها استفاده می‌کنند یا در کنار درختان یا داخل بوستان‌ها آتش روشن می‌کنند، توصیه می‌شود از انجام این اعمال خودداری شود و از این طریق فضای سبز و محیط زیست را در معرض نابودی قرار ندهید.

* از آتش‌زدن لاستیک، کارتن خالی و امثال آن چه در محوطه مجتمع مسکونی و چه در گذرگاه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها همچنین از آتش‌زدن مواد یا وسایل غیر متعارف از جمله کپسول گاز و استفاده از موادآتش‌زا از جمله بنزین و الکل جداً خودداری کنید.

* پریدن از روی آتش با لباس‌های گشاد فوق‌العاده خطرناک است از این کار خودداری کنید.

* در صورت امکان آتش را با استفاده از وسایل خاموش کننده، آب، گونی و پارچه‌نمدار خاموش کنید.

* نزدیک محل ایجاد آتش، آب و خاموش‌کننده‌های دستی را آماده کنید و پس از خاموش شدن بوته‌ها و سایر موادسوخته‌شده، خاکستر باقیمانده را با آب کاملاً خیس و پس از خاموش کردن کامل محل را ترک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha