یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

طبق تحقیقات خواب بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد تاثیر منفی بر توانایی شناختی فرد دارد، اما تاثیری در حافظه کوتاه مدت او ندارد.

آیا خواب زیاد برای مغز ضرر دارد؟

سلامت نیوز: طبق تحقیقات خواب بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد تاثیر منفی بر توانایی شناختی فرد دارد، اما تاثیری در حافظه کوتاه مدت او ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، تماشای تلویزیون، مصرف کافئین و استرس بالا از جمله دلایل کاهش خواب در افراد است.

خواب زیاد و کم هر دو تاثیر منفی بر روی عملکرد شناختی مغز، مانند شناسایی الگوهای پیچیده و دستکاری اطلاعات برای حل مشکلات دارد. باید اضافه کرد که توانایی کلامی نیز به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می گیرد.

یکی از یافته های شگفت انگیز تست های شناختی این است که معمولا افرادی که به مدت ۴ ساعت یا کمتر در شب می خوابند معمولا کودکان هستند.

میزان مطلوب خواب برای حفظ عملکرد مغز افراد ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه است و این همان چیزی است که اکثر پزشکان توصیه می کنند.

دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که ۷-۸ ساعت خواب شبانه به طرز شگفت انگیزی با بالاترین عملکرد شناختی ارتباط دارد در حالیکه هر دو خواب کوتاه و طولانی باعث خستگی در عملکرد مغز می شوند.

افرادی که بیش ازحد معمول می خوابند نیز به اندازه کسانی که کم خواب هستند، کاهش عملکرد شناختی مغز دارند. دانشمندان متوجه شدند که رابطه حافظه کوتاه مدت با مدت زمان خواب ضعیف است. این تعجب آور است، زیرا خواب بعنوان عاملی برای تقویت حافظه شناخته شده است.

محرومیت از خواب به این معنی که در آن شخص کل یک شب را نخوابد- تاثیر چندانی بر عملکرد حافظه ندارد.

اما چیزی که کاملا مشخص است اینست که کمبود یا زیادی خواب می تواند بر نحوه عملکرد مغز تاثیر بگذارد، چرا که بسیاری از افراد، از جمله افرادی که مسئولیتی متوجه آنهاست، با داشتن اختلالات خواب ممکن است دچار اختلال در استدلال، حل مسیله و مهارت های ارتباطی روزانه شوند.

منبع: www.medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha