هنوز مردم در کشور ما درباره چگونگی ابتلا به ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز اطلاعات صحیح در اختیار ندارند. این قضیه باعث شده تا بخش قابل توجهی از افراد از وجود این بیماری در بدنشان مطلع نباشند.

رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی ایدز منفعل عمل می‌کنند

سلامت نیوز: هنوز مردم در کشور ما درباره چگونگی ابتلا به ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز اطلاعات صحیح در اختیار ندارند. این قضیه باعث شده تا بخش قابل توجهی از افراد از وجود این بیماری در بدنشان مطلع نباشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در واکنش به برخی اخبار درباره «آمار مبتلایان به عفونت ایدز در ایران» گفت: تعداد افراد آلوده شناسایی شده به ویروس ایدز(مبتلا به عفونت ایدز) در کشور حدود ۳۶ هزار نفر است که در خبر مورد اشاره به اشتباه ۴۳ هزار نفر آمده است. در شهریور سال‌جاری هم مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران مهرز گفت: ۳۶ هزار بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند، اما تخمین می‌زنیم که در حدود ۶۰ هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز باشند.

10 هزار نفر به دلیل ایدز جان ‌باختند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: فرد مبتلا به عفونت ایدز یا آلوده به ویروس ایدز فردی است که ویروس وارد بدنش شده است، اما الزاما هنوز وارد مرحله بیماری ایدز نشده است. فرد مبتلا به بیماری ایدز فردی است که قبلا ویروس ایدز وارد بدنش شده است، اما به علت عدم درمان، تکثیر ویروس انجام شده و با گسترش عفونت سیستم ایمنی از کار افتاده است و علائم بیماری را از خود بروز می‌دهد. محمد مهدی گویا ادامه داد: از سال ۱۳۶۶(حدود ۳۰ سال قبل) که اولین مورد آلوده به ویروس ایدز در کشور ما شناسایی شد، تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر از افراد آلوده وارد مرحله بیماری ایدز شده و بر اثر این بیماری جان باختند. گویا افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار نفر از بیماران شناسایی شده آلوده به ویروس یا مبتلا به ایدز در کشور تحت درمان قرار دارند و به همین تعداد از افراد شناسایی شده وجود دارند که تحت درمان قرار ندارند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس آخرین تخمین‌های علمی مورد تایید وزارت بهداشت، دفتر برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در جمهوری اسلامی ایران UNAIDS و کلیه سازمان‌های بین‌المللی، پیش‌بینی می‌شود که تاکنون تعداد افراد آلوده به ویروس ایدز در ایران (از ۳۰ سال قبل) حدود ۶۳ هزار نفر ‌باشد. او افزود: حدود ۳۰ هزار افراد آلوده به ویروس ایدز در کشور هیچ اطلاعاتی وجود ندارد و نحوه خدمات‌گیری آنها مشخص نیست. با توجه به شواهد علمی موجود باید با اطلاع‌رسانی و آگاه کردن و مشاوره مردم، از لحاظ فرهنگی زمینه‌ای فراهم شود تا این افراد به واحدهای بهداشتی، درمانی مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت کنند. بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، گویا تصریح کرد: برخی افراد که در این زمینه علم و اطلاع کافی ندارند، اعداد و ارقامی را اعلام می‌کنند که از صحت و ارزش کافی برخوردار نبوده و باعث تشویش اذهان می‌شود. وزارت بهداشت امین مردم کشور بوده و آنچه اعلام می‌کند، مبتنی بر دقت نظر کافی با محاسبات دقیق و مورد تایید تمام سازمان‌های بین‌المللی قرار دارد.

افراد برای مصونیت از بیماری آگاه تربیت شوند

یک متخصص بیماری‌های عفونی درباره وضعیت مبتلایان به ایدز به «آرمان» می‌گوید: در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی برای مهار بیماری ایدز انجام شده است. در کشور ما تعداد قابل توجهی از افراد نمی‌دانند که به بیماری اچ‌ای وی و ایدز مبتلا هستند. محبوبه حاج عبدالباقی می‌افزاید: یکی از نقاط ضعف در زمینه بیماری ایدز اطلاع‌رسانی است، چون از طریق رسانه‌ها نمی‌توان در این باره اطلاع‌رسانی کرد. در اصل رسانه‌های فعال در کشور تمایل چندانی برای اطلاع‌رسانی در حوزه ایدز ندارند. به گفته او بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز را زنان تشکیل داده‌اند، چون همسر آنها به دلایل مختلف از جمله اعتیاد به این ویروس مبتلا شدند، اما زن بعد از طلاق یا مرگ همسرش و بعد از چند سال تازه متوجه ابتلا به این بیماری شده است. به گفته او اطلاع‌رسانی کافی درباره ایدز انجام نمی‌شود. فقط نباید بار مسئولیت بیماری‌ها بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد، بلکه از طریق اطلاع‌رسانی باید جامعه را نسبت به این بیماری مطلع کرد. به گفته این پزشک متخصص هم‌اکنون در کشور باید متولیانی در رسانه‌ها برای آموزش مردم وارد عمل شوند. برای مثال می‌توان از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی آموزش‌های لازم را در زمینه‌های مختلف لحاظ کرد تا افرادی که همسرشان اعتیاد تزریقی، سابقه زندان، خالکوبی و... دارند، بدانند که در معرض خطر قرار دارند. حاج عبدالباقی می‌افزاید: باید از سنین مدرسه به افراد آموزش داد تا آنها به سهولت بتوانند حرف بزنند، نه اینکه در مدرسه به نحوی رفتار شود که دانش‌آموزان دروغگویی و پنهان‌کاری را بیاموزند. او می‌گوید: با نگاه واقع‌گرایانه مسائل جوانان را بدون قضاوت مورد بررسی قرار داد. همچنین کودکان و نوجوانان را به نحوی تربیت کرد که آنها بتوانند از حق‌‌‌‌شان دفاع کرده و حاضر نشوند، برای هر مساله‌‍‌ای خود را در معرض خطر قرار دهند. به باور بنده رسانه‌ها نیز افراد را تحت آموزش قرار داده تا نیازهای جوانان درک شده و آنها به ورطه‌ها خطرناک نیافتند. او درباره وضعیت تامین دارو برای بیماران مبتلا به ایدز می‌گوید: بر اساس گفته‌های مسئولان در وزارت بهداشت برای بیماران مبتلا به بیماری اچ‌ای وی و ایدز تا یک‌سال دارو ذخیره شده است. همچنین برای این بیماران نیز تامین دارو برای سال‌های آینده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha