رئیس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت گفت: بسته های خدمات سلامت روان در حوزه جوانان در بخش های غیرپزشکی و پزشکی مانند افسردگی مورد بازنگری قرار گرفته است؛ از این رو «سند راهبردی پیشگیری از مرگ در جوانان» تدوین می شود.

سند پیشگیری از مرگ جوانان تدوین می شود

سلامت نیوز: رئیس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت گفت: بسته های خدمات سلامت روان در حوزه جوانان در بخش های غیرپزشکی و پزشکی مانند افسردگی مورد بازنگری قرار گرفته است؛ از این رو «سند راهبردی پیشگیری از مرگ در جوانان» تدوین می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، گلایل اردلان روز یکشنبه  افزود: سند راهبردی پیشگیری از مرگ در جوانان در مرحله پیش نویس قرار دارد و پس از تدوین و تصویب می تواند در توانمندسازی جوانان برای آگاهی و تقویت مهارت های زندگی بسیار تاثیرگذار باشد.


وی گفت: در بسته سلامت روان، ۶ سوال مطرح شده است که مشخص می‌کند آیا جوانان در معرض آسیب زدن به خود یا دیگران هستند. در مورد خودکشی نیز بخش مجزایی در این بسته وجود دارد که مشخصات جوانان بررسی و ارائه مشاوره به فردی که قصد خودکشی دارد، گنجانده شده است.
اردلان اظهار داشت: همچنین برنامه های آموزش مهارت های زندگی و ترویج ازدواج سالم می تواند جوانان را بسیار توانمند کند و در موفقیت آنها تاثیرگذار باشد؛ از این رو این مورد نیز مورد توجه قرار گرفته است.


وی ادامه داد: بر اساس نتایج یک نیازسنجی در سال 1395 که روی افراد 18 تا 29 سال انجام شد، درصد زیادی از آنها برای فراگیری مهارت های اجتماعی، کنترل خشم و خودآگاهی و اطلاع از هویت فردی و همسرگزینی ابراز آمادگی کردند و 200 هزار دانشجو در کارگاه های مهارت آموزشی و رفتار اجتماعی در این زمینه آموزش دیدند.


اردلان اضافه کرد: اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت نیز از سال 95 اقدام به تربیت مربی در این زمینه کرد تا با آموزش و اطلاع رسانی به جوانان و نوجوانان، ارتباطات اجتماعی سالم توسعه یابد.
رئیس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت، تصریح کرد: در این راستا بسته آموزشی پیشگیری از مرگ با حوادث ترافیکی و سوانح نیز تهیه و با همکاری نیروی انتظامی و نهادهای بین بخشی در 16 دانشگاه اجرا شد.
به گفته اردلان، در بحث ترویج ازدواج سالم نیز یک بسته آموزشی با همکاری مربیان، حوزه علمیه، مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و اساتید تهیه شد و 700 هزار جوان در این زمینه آموزش دیدند.
وی افزود: همچنین رویکرد وزارت بهداشت ترویج ازدواج سالم در میان جوانان است که در این رابطه آموزش معیارهای همسرگزینی مناسب از برنامه های این اداره است.


اردلان اضافه کرد: هدف اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت در خصوص بحث ترویج ازدواج سالم تربیت مربیان و مدرسینی است که معیارهای همسرگزینی مناسب را به جوانان کشور برای شروع یک زندگی شاد، سالم و پایدار آموزش دهند.
رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت تصریح کرد: این مربیان و مدرسان باید چالش های واقعی جوانان کشور در مقوله ازدواج را بررسی کنند. آموزش به جوانان باعث می شود رویکردهایی را که طی این آموزش ها فراگرفته اند، به همسالان خود آموزش و انتقال دهند.
وی افزود: در حال حاضر برنامه ای تحت عنوان بررسی رفتارهای مخاطره آمیز در جوانان طراحی شده است که به زودی در این زمینه نیاز سنجی انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha