سلامت نیوز :با توجه به اینكه امروزه بیماری مزمن كلیه درمیان افراد بسیار شایع است؛بیوپسی و نمونه برداری از طریق سوزن از كلیه بهترین راه برای تشخیص و درمان بیماری های كلیوی است كه عارضه كمتری برای بدن دارد.
مسلم بهادری،پاتولوژیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:راه های متفاوتی برای تشخیص بیماری كلیه وجود دارد كه یكی از آن راه ها كه به نسبت عارضه كمتری برای بدن دارد؛از راه سوزن و بیوپسی است كه این روش كه برای اولین بار در كشور برای درمان بیماری های مزمن كلیه صورت گرفته و از راه سوزن نمونه برداری از كلیه انجام می شود.

وی درخصوص ارتباط با دفتر دانش آموختگان افزود:دانشگاه تهران با قدمتی حدود 150 سال توانسته درخود حدود 100 هزار دانش آموخته علوم پزشكی را پرورش دهد كه در عرصه های مختلف علمی و پزشكی مؤثر باشند.

* 11 درصد بالغان در آمریكا به بیماری مزمن كلیه مبتلا هستند

محبوب لسان پزشكی،رئیس دانشكده نفرولوژی در ادامه گفت:بحث رابطه متقابل قلب و كلیه از جمله مواردی است كه باید نسبت به آن توجه زیادی داشته باشیم.

وی افزود:با توجه به اینكه بیماری كلیه با انواع بیماری ها از جمله دیابت و بیماری های قلبی و عروقی ارتباط نزدیك دارد،این امر نیازمند توجه مسئولان و متخصصان در این زمینه است.

لسان پزشكی،تصریح كرد:بیماری كلیه درصد زیادی از مرگ و میر در ایران را به خود اختصاص داده؛چنانچه آمارها در كشور آمریكا نشان می دهد كه 11 درصد بالغین در آمریكا به بیماری كلیوی و بر طبق آمار 20 میلیون از افراد به بیماری های مزمن كلیوی مبتلا هستند.

وی درخصوص آمار مبتلایان به بیماری های كلیوی در ایران اظهار داشت: حدود شش میلیون نفر در ایران به بیماری های مزمن كلیوی مبتلا هستند كه البته آمار دقیقی در این مورد وجود ندارد.

وی تصریح كرد:خوردن زیاد نمك،فشارخون بالا از جمله عوامل بروز بیماری های كلیوی بوده كه همین امر موجب پوكی استخوان در افراد می شود.

لسان پزشكی اظهار داشت:عامل بیماری مزمن كلیه دیابت است كه لازم است افراد توجه بیشتری نسبت به این بیماری و مراجعه سریعتر به پزشك داشته باشند.

*با كنترل فشارخون و جلوگیری از چاقی افراد می توانند از بروز بیماری كلیوی جلوگیری كنند

میترا مهدوی مزده،متخصص نفرولوژی در ادامه گفت:نارسایی مزمن كلیه بیماری است كه در ابتدا علائم جدی ندارد،به طوری كه توجه بیمار و پزشك به آ‌ن جلب نمی شود.

وی افزود:كاركرد كلیه ها وقتی كاهش می یابد كه نتواند مواد زاید بدن را دفع كند و با پیشرفت بیماری به سوی دیالیز یا پیوند فرد پیش می رود.

مهدوی مزده تصریح كرد:جامعه علمی تلاش می كند با افزایش آگاهی مردم برای مراقبت از سلامت خود و البته افزایش آگاهی پزشكان عمومی برای توجه به گروه هایی كه در گروه ریسك نارسایی كلیه قرار دارند،می توان عموم جامعه را از این بیماری مزمن مطلع كرد.

وی در ادامه توجه عموم مردم سالم را نسبت به این بیماری ضروری دانسته و اظهار داشت: البته در این میان افراد سالم جامعه با توجه بیشتر به رژیم غذایی كه در آن نمك و چربی كم و فعالیت بدنی بیشتر برای جلوگیری از چاقی،فشارخون بالا و دیابت می تواند به خود و جامعه كمك كند.

مهدوی افزود:البته افراد بیمار با كنترل بهتر فشارخون و قندخون می توانند احتمال ابتلا به نارسایی كلیه و یا شدت آن را كاهش دهند و البته مهم است كه پزشكان این امر را لازم بدانند كه احتمال نارسایی كلیه در افراد چاق با فشارخون بالا و مرض قند نسبت به سایر افراد بالاتر است و باید با تست های مخصوص عملكرد كلیه را در آن چك كنند.

* افزایش سن،میزان بروز بیماری مزمن كلیوی را بیشتر می كند

سید منصور گتمیری،نفرولوژیست در ادامه گفت:بیماری مزمن كلیه بیماری است كه در 50 تا 60 درصد افراد بدون هیچ درد و هیچ گونه علائمی به وجود می آید كه البته افراد چاق،افراد سیگاری،افرادی كه فشارخون بالا داشته،مبتلایان به دیابت و بیماران قلبی و عروقی نسبت به سایر افراد بیشتر درمعرض این بیماری قرار دارند.

وی افزود:افراد با دادن یك آزمایش ساده ادرار،خون و باكنترل چاقی می توانند از بروز این بیماری جلوگیری كنند.

گتمیری،با بیان این نكته كه بیماری مزمن كلیه مربوط به هیچ گروه سنی خاصی نیست،اظهار داشت:این بیماری مربوط به هیچ گروه سنی خاصی نبوده كه البته هرچه سن بالاتر برود، احتمال بروز این بیماری درافراد بیشتر می شود چنانچه دربرخی موارد عوامل ژنتیكی نیز دراین بیماری نقش زیادی دارند.

وی اظهار داشت:مشورت با متخصصان و پیگیری برای كاهش این بیماری درافراد با آزمایش های مكرر متخصص،راهی مؤثر درجلوگیری از این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    1 0
    خیلی مطالب سودمند بود.مخصوصا موضوع افراد چاق و مصرف نمک وفشارخون بالا در بیماری کلیه بی تاثیر نیس.نمیدونستم.متشکرم