بیشتر افراد جامعه اطلاعات و درک درستی از حالات و توانمندی های بیماران روانی ندارند و حتی از مواجهه با این افراد پرهیز کرده و از آنها فرار می کنند در حالی که با ارایه خدمات توانبخشی به این افراد امکان زیست عادی برای بیشتر آنها در جامعه و کنار خانواده وجود دارد.

بیماران روانی، افراد ناشناخته برای جامعه

سلامت نیوز: بیشتر افراد جامعه اطلاعات و درک درستی از حالات و توانمندی های بیماران روانی ندارند و حتی از مواجهه با این افراد پرهیز کرده و از آنها فرار می کنند در حالی که با ارایه خدمات توانبخشی به این افراد امکان زیست عادی برای بیشتر آنها در جامعه و کنار خانواده وجود دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، وارد آسایشگاه می‌شوم، یک حیاط نسبتاً بزرگ در مقابلم قرار دارد که دور تا دور آن باغچه و فضای سبز تعبیه شده با نیمکت هایی از تنه درخت که در چند نقطه از حیاط جا نمایی شده است.


با ورود به سالن آسایشگاه که با چند پله و یک ایوان کوچک از حیاط جدا شده از پله های مارپیچ سالن بالا رفته و به طبقه دوم ساختمان می رسیم، جایی که با تخت های چوبی سنتی برای میهمانان تزیین شده و قرار است بیماران به مناسبت هفته سلامت روان در آن برنامه اجرا کنند.
مرکز بیماران روان بهار در قزوین جایی است که در آن 63 زن بیمار روان مزمن از سنین 18 تا 60 سال در آن نگهداری می شوند.
یکی از مددجویان که به نظر نمی آید بیشتر از 22-23 سال داشته باشد جلو آمده و با دستانی که احتمالا در اثر مصرف داروهای مختلف دچار رعشه و لرزش است، دکلمه ای را برای خیر مقدم به حاضران قرائت می کند.


پس از او دسته ای دیگر از بیماران در حالی که شال هایی به رنگ های مختلف بر سر دارند برای خواندن سرود به جایگاه آمده و یک قطعه سرود می خوانند.
بعد از خواندن سرود بر روی صندلی ها نشسته و به ترتیب خود را معرفی می کنند.
به جز دختری که دکلمه اش را با دست لرزان خواند هیچ نشانی از بیماری روان در هیچ کدامشان نمی بینم و همین را از یکی از کارکنان آسایشگاه که در کنارم نشسته می پرسم و او می گوید اثر مصرف دارو است که چنین آرام هستند هرچند که بعضی از آنها تا حد زیادی بهبود یافته و امکان بازگشت به خانه را نیز دارند.
او می گوید در بین این افراد ، زنان و دختران تحصیل کرده ای را هم داریم که دست روزگار آنها را به اینجا رسانده و بیمارشان ساخته است.
بعد از بریده شدن کیک و تمام شدن مراسم جشن و قبل از خروج، به همراه مدیر داخلی آسایشگاه به زیر زمین می رویم جایی که حدود 15 بیمار روان مزمن به صورت روزانه در آن حاضر شده و کارهای مهارتی یاد می گیرند.
وارد که می شویم زنانی در سنین مختلف را می بینم که دور میزی بزرگ نشسته و با تخت شاسی و کاغذ نقاشی در دست به صحبت های استادشان گوش می دهند، بعد از سلام آرامی که می گویم جلوتر می روم و نقاشی های بعضی شان را نگاه می کنم، طرح هایی بر روی کاغذ کشیده اند که چندان از آنها سر در نمی آورم، به خاطر همین فکر می کنم نقاشی آنها فقط از روی سرگرمی و مشغول ساختن آنان است اما سرم را که بر می گردانم تابلوهایی می بینم که در حد بسیار حرفه ای ترسیم شده و مدیر داخلی مجموعه می گوید این نقاشی ها کار همین خانم هاست.
در قسمت های دیگر همین مکان نیز کاردستی هایی از این بیماران گذاشته شده که در زمان هایی مانند پیش از عید نوروز نمایشگاهی از آنها برپا شده و در معرض دید قرار می گیرند.
باورم نمی شود این همه هنر دستی کار زنانی باشد که همیشه در تصورات من گویی از همان بدو تولد فقط به این شکل آفریده شده اند که همین طور ساعت ها ساکت و آرام به جایی خیره بمانند.
به گفته مدیر داخلی این آسایشگاه، مرکزبیماران روان مزمن بهار در سال 85 ابتدا به صورت مرکز توانبخشی شبانه روزی تاسیس شد و سپس به صورت مرکزی جامع در آمد که علاوه بر فعالیت های توانبخشی، کارهای روزانه و کلاس های مختلف مهارت آموزشی و هنری هم به خدمات آن اضافه شد.
پریسا قنبری گفت: در این مرکز 63 بیمار بستری در بخش شبانه روزی و 15 بیمار در بخش روزانه حضور دارند و برنامه های توانبخشی با حضور روان پزشک، پزشک و مددکار، کاردرمان انجام می شود و در بخش روزانه نیز با حضور مربی کلاس های آموزشی موسیقی، نقاشی،ورزش و صنایع دستی به بیماران آموزش داده می شود.
او ادامه داد: بیماران این مرکز هر ساله در جشنواره های تئاتر و همچنین مسابقات ورزشی شرکت کرده و نمایشگاهی نیز از آثار و دست سازه های آنها برپا می شود.
قنبری، فعالیت های اردویی و سینما و برنامه های تفریحی را نیز از دیگر برنامه های این مرکز برای بیماران روان بستری اعلام کرد و گفت: هدف از این گونه برنامه ها آن است تا علاوه بر اینکه بیماران احساس جدایی از اجتماع نکنند جامعه نیز با این توانمندی ها و شرایط آنها آشنا شود.
مدیر این مرکز، عدم شناخت جامعه از بیماری روان را یکی از مشکلات عمده در این خصوص دانست و افزود: عدم آگاهی درست از وضعیت بیماران روان موجب شده تا خیلی ها ندانند این افراد هم می توانند با درمان و مصرف دارو مانند سایرین زندگی عادی داشته باشند.
مدیر داخلی مرکز بهار ادامه داد: متاسفانه خانواده های بیماران نیز درک و آگاهی درستی از وضعیت بیمار خود ندارند و همین موجب شده تا بسیاری از این افراد با وجود آن که امکان بازگشت به خانه را دارند به خاطر تمایل پایین خانواده ها در مرکز باقی بمانند.
وی با بیان اینکه یک سوم بیماران بستری در مرکز ما امکان ترخیص دارند، گفت: بیماران بستری در این مرکز مبتلا به بیماری های مختلفی چون اسکیزوفرنی، دوقطبی ها و دپریشن هستند.


قنبری در خصوص بیماران دوقطبی گفت: در این بیماری فرد دچار نوسان شدید خلق و خو می شود به طوری که از حالت اوج انرژی به افسردگی تغییر می کند که این حالت سطح انرژی و توانایی تفکر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
مدیر این مرکز همچنین گفت: در بیماری اسکیزوفرنی وضعیت پیچیده تر و وخیم تر است و معمولا خود را با توهم شنیداری، دیداری، توهم های جنون آمیز، تکلم و تفکر آشفته نشان می دهد و با اختلال در عملکرد اجتماعی و شغلی قابل توجهی همراه است.
قنبری ادامه داد: معمولا بیماران برای بستری در این مرکز باید با معرفی نامه از سوی اداره کل بهزیستی استان قزوین اقدام کرده و یا اگر بی سرپرست باشند ابتدا از طریق دادگستری و نیروی انتظامی به بهزیستی معرفی و سپس در مرکز پذیرش می شوند.
این کارشناس ارشد روان شناسی با بیان اینکه بیماری های روان مزمن محدود به طبقه یا گروه خاصی از افراد نیست و می تواند هر فرد را در جامعه درگیر کند، گفت: گاهی یک شوک ناشی از مرگ یک عزیز و یا طلاق می تواند فرد را تا حد ابتلا به یک بیماری سخت روانی ببرد از این رو جامعه ما باید حتما با آموزش های درست نسبت به بهداشت و سلامت روان توجه داشته باشد.

**بیماری های اعصاب و روان در جامعه شناخته شده نیست
رییس مرکز آموزشی درمانی 22 بهمن نیز که بیمارستان مختص درمان بیماران اعصاب و روان است،گفت: متاسفانه با وجود افزایش قابل توجه بروز بیماری های روان و اختلالات روان پزشکی هنوز این بیماری ها در جامعه شناخته شده نیست و چون این عارضه در حالت عادی قابل تشخیص نیست چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.
دکتر سید علیرضا حاج سید جوادی با بیان اینکه بیماران روانی توانمندی هایی دارند که معمولا افراد جامعه از آن آگاهی ندارند، ادامه داد: امکان بهبود بیماری در صورت مراجعه و تشخیص زودهنگام و همچنین حمایت خانواده ها افزایش می یابد.
وی، شایع ترین سن بروز اکثر اختلالات روان را دهه دوم و سوم عمر انسان دانست و ادامه داد: از نظر کلی شیوع اختلال روان پزشکی بسیار بالا است و متاسفانه به خاطر عدم آگاهی، اکثر افراد مبتلا به این اختلالات مراجعه ای به مراکز درمانی ندارند و ما تاوان زیادی از نظر عدم درمان این بیماری ها می پردازیم.
حاج سید جوادی اظهار داشت: در این میان موضوع خرافات و اعتقادات خرافی مانند مراجعه به دعانویس، رمال و مدعیان طب سنتی و گیاهی خیلی داغ است و متاسفانه به بخشی از فرهنگ ما تبدیل شده است.
این روان پزشک معتقد است بر خلاف تصور عموم جامعه که نشانه فرد افسرده را در سکوت و سکون آنها می دانند بسیاری از بیماران افسرده ممکن است بی قراری و تحرک بالایی نیز داشته باشند.
حاج سید جوادی همچنین درخصوص دلایل ابتلای افراد به بیماری افسردگی اختلالات روان، گفت: این بیماری هم می‌تواند عوامل ژنتیک و وراثتی داشته باشد و هم در نتیجه عوامل محیطی بروز کند.
وی افزود: باید توجه داشت حوادث دوران کودکی و فشارهای مربوط به این دوران از دلایل اصلی ابتلای افراد به افسردگی در بزرگسالی هستند.

**1517بیمار روان مزمن در قزوین شناسایی شده است
مدیرکل بهزیستی قزوین از شناسایی 1517 بیمار روان مزمن در استان خبر داد و گفت: هم اکنون 2 مرکز نگه داری درمان و توانبخشی بیماران روان مردان با ظرفیت 160بیمار و 2 مرکز زنان با ظرفیت 85 بیمار در سطح استان فعالیت می کنند.
علیرضا وارثی، فعالیت یک مرکز ویزیت در منزل بیماران روان با ظرفیت 70 نفر و همچنین یک مرکز روزانه بیماران روان مزمن با ظرفیت 50 نفر را از نز از دیگر امکانات بهزیستی استان در جت درمان و توانبخشی بیماران روان مزمن برشمرد.
وارثی با بیان اینکه شناخت توانمندی افراد دارای اختلالات روانی موجب می شود تا جامعه دید بهتری نسبت به این افراد داشته باشد، ادامه داد: بهزیستی در حال حاضر به یک هزار و 129 تن از کل مددجویان اجتماعی و توانبخشی به انضمام واریزی از محل سازمان هدفمندی یارانه ها مستمری پرداخت می کند.
وی اظهار داشت: علاوه بر این کمک هزینه نگهداری در منزل به بیماران متقاضی به میزان یک میلیون و 500 هزار ریال و پرداخت کمک هزینه ترخیص از مراکز بیماران روان مزمن به میزان یک میلیون و 800 هزار ریال از دیگر خدمات این اداره کل است.
مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: ساماندهی گروه هدف سالمند و بیمار روان مزمن پشت نوبت مراکز شبانه روزی با تقویت ارایه خدمات جامع در منزل و همچنین ارایه خدمات توانبخشی یکپارچه به بیماران روانی مزمن در خانه های حمایتی از طرح های جدید بهزیستی در خصوص بیماران روان به شمار می رود.
وارثی افزود: سازمان بهزیستی جهت تامین هزینه درمان و توانبخشی بیماران ترخیص شده از مراکز شبانه روزی و استفاده از توان نزدیکان و خانواده بیمار برای نگهداری، معادل 60 درصد کمک هزینه ارایه خدمات توانبخشی مراقبتی را در اختیار بیمار قرار داده که با این کار بیمار در بستر خانواده نگه داری شده و از بار مراکز شبانه روزی کاسته می شود.

**43 مرکز مشاوره تخصصی در قزوین فعالیت می کنند
با توجه به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی که تمرکز بر سلامت روانان جوانان در یک جهان در حال تغییر است، سازمان بهزیستی در راستای ارتقای سلامت افراد جامعه گام های موثری در زمینه رشد فرهنگ مشاوره و روان درمانی، پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد، کاهش طلاق و درمان و توانبخشی بیماران روان مزمن کرده است.
به گفته معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین در حال حاضر 43 مرکز خصوصی، یک مرکز دولتی و خط تلفنی 1480 جهت مشاوره غیر حضوری در استان فعالیت می کنند.
زهرا غلامرضایی با بیان اینکه از این تعداد 37 مرکز تحت پوشش خدمات یارانه ای مشاوره هستند، ادامه داد: در این مراکز افراد مراجعه کننده در صوت تشخیص مددکار جهت برخورداری از تخفیف، در قالب یارانه به بهزیستی معرفی می شوند.
وی اظهار داشت: در تمام این مراکز تیم تخصصی متشکل از روان شناس، مشاور، روان شناس بالینی، مددکار و روان پزشک به ارایه خدمات مشاوره ای می پردازند.
غلامرضایی با اشاره به خدمات این مراکز در نیمه اول سال جاری، گفت: در این مدت 6 هزار و 448 تماس با خط تلفن 1480، 10هزار و 894 نفر به مراکز مشاوره غیر دولتی و یک هزار و 16 نفر به مراکز دولتی مراجعه کرده اند.
وی، برگزاری آموزش های پیش از ازدواج در 90 کارگاه در مراکز و محیط های آموزشی برای 6 هزار و 400 نفر و برگزاری آموزش های زندگی خانواده در 30 کارگاه در مراکز و محیط های آموزشی برای 2 هزار و 750 نفر را از دیگر خدمات پیشگیرانه عنوان کرد.

**غربالگری اضطراب کودکان، گامی در پیشگیری از بیماری های روان
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین در ادامه به طرح غربالگری اضطراب کودکان 5 و 6 ساله اشاره اشاره کرد و گفت: این طرح سال گذشته برای 2 هزار و 500 کودک در سطح مهد های کودک قزوین و تاکستان جهت شناسایی کودکان مشکوک به اختلالات اضطرابی اجرا شد.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح حدود 600 کودک پس از غربالگری به روان شناس ارجاع شدند.
غلامرضایی همچنین اجرای طرح محب را نیز از دیگر برنامه های سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری از اختلالات و بیماری های روان عنوان کرد و افزود: این طرح با هدف ارایه خدمات روانی اجتماعی در بلایا و حوادث به آحاد جامعه اجرا می شود و در سال گذشته در قالب آن یک تیم فوریتی مشاوران به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شدند.
سلامت روان چیزی بیشتر از فقدان یا نبود بیماری روانی است.
بعد مثبت بهداشت روان که سازمان بهداشت جهانی بر روی آن تاکید دارد سلامتی را یک حالت رفاهی ، جسمی و روانی دانسته و نه فقط فقدان بیماری و یا ناتوانی و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد بلکه به طور خلاصه فرد باید حال خوب، فکر خوب و رفتار خوب داشته باشد تا فردی سالم به حساب بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha