دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳

دنیا ویسی، دختربچه هفت ساله که هفته گذشته بر اثر ریزش دیوار مدرسه جان خود را از دست داد، حالا تبدیل به سوژه‌ای برای رسانه‌های خارجی و سلبریتی‌های داخلی شده است.

حواشی مرگ یک دانش‌آموز کردستانی

سلامت نیوز: دنیا ویسی، دختربچه هفت ساله که هفته گذشته بر اثر ریزش دیوار مدرسه جان خود را از دست داد، حالا تبدیل به سوژه‌ای برای رسانه‌های خارجی و سلبریتی‌های داخلی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،شایعه تجاوز به این دختربچه اگرچه با تکذیب شدید خانواده داغدار او روبه‌رو شد اما این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا مطرح کردن ادعاهای این چنینی بدون هیچ‌گونه سندی از سوی سلبریتی‌ها مصداق بارز تشویش اذهان عمومی نیست؟ و چرا دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم با این افراد برخورد جدی نمی‌کند؟

صبح روز ۱۶مهرماه سال جاری؛ در دبستان «ظفر» روستای گرماش از توابع شهرستان سنندج بر اثر ریزش دیوار مدرسه، یک دانش‌آموز اول ابتدایی جان خود را از دست داد. چند ساعت بعد، خبر آن از سوی سایت‌های خبری منتشر شد و آموزش‌وپرورش نیز جزئیات اتفاق را منعکس کرد. در اطلاعیه وزارت آموزش‌وپرورش درباره این اتفاق تلخ آمده است: «از نخستین لحظه دریافت این خبر تأثربرانگیز، وزارت آموزش‌وپرورش بدون وقفه در سطح منطقه، استان و ستاد، ‌روی این موضوع تمرکز کرده و گزارش بررسی‌ها به‌طور مستمر دریافت و اقدامات لازم نیز انجام می‌شد، امّا به‌دلیل ورود مقام محترم قضایی به این مسأله تا تکمیل پرونده و نهایی شدن نتایج بررسی‌ها، امکان اطلاع‌رسانی پیرامون اقدامات و جزئیات این اتفاق تلخ میسر نشد.» تنها یک روز پس از رخ دادن این اتفاق، در رسانه‌های بیگانه و معاند، شایعاتی مبنی بر تجاوز به دانش‌آموز گرماشی منتشر شد و بدون هیچگونه مدرکی برای اثبات این موضوع در آتش این شایعه دمیدند و ۱۸‌مهرماه بود که ابعاد شایعات گسترش یافت و خبر تجاوز و قتل تبدیل به سوژه اول شبکه‌های اجتماعی شد. «دنیا ویسی» دختر‌بچه معصوم هفت ساله که با مرگی دلخراش زندگی معصومانه‌اش پایان یافته بود؛ حالا به سوژه‌ای برای رسانه‌های خارجی و سلبریتی‌های داخلی تبدیل شده بود تا ایران را تیره و تار نشان دهند. گسترش این شایعات منجر به ورود دادستان سنندج به قضیه شد و به پزشکی قانونی دستور بررسی موضوع را داد که پس از بررسی‌های دقیق، پزشکی قانونی این موضوع را نه تنها تأیید نکرده بلکه صراحتاً رد کرد، اما شاید فراموش کرده‌ایم ۱۲‌دانش‌آموز دیگر گرماشی این حادثه اندوه‌بار را از نزدیک دیدند و شاید تلخ‌ترین روز دوران تحصیل‌شان را با فوت همکلاسی‌شان تجربه کردند.

کم‌کاری از کجاست؟
حدود هفت سال پیش یعنی در آذرماه سال‌۹۰ مدیرکل اسبق نوسازی مدارس کردستان طی نامه‌ای موضوع ترک‌خوردگی دیوار دبستان ظفر روستای گرماش و نیاز به تخریب و بازسازی آن را به آموزش‌وپرورش کردستان اعلام کرده بود و در نهم دی‌ماه ۹۱ نیز مجدد این اداره کل در نامه‌ای دیگر تخریبی بودن این مدرسه و نیاز به بازسازی آن را به اداره کل آموزش‌وپرورش استان یادآور می‌شود. ششم اردیبهشت ماه سال‌۹۳ باز هم برای سومین‌بار نامه اداره‌کل نوسازی مدارس در خصوص تأمین اعتبار تخریب و نوسازی این فضا توسط کمیته برنامه‌ریزی شهرستان سنندج درخواست شده و از آموزش‌وپرورش خواسته شده ‌‌دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل به فضای مناسب‌تری منتقل شوند. حال سؤال اینجاست باوجود نامه‌های مکرر اداره کل نوسازی مدارس به آموزش‌وپرورش کردستان طی هفت‌سال اخیر چرا مسوولان مربوطه نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده‌اند؟  آقای نادر لطیفی، رییس شورای روستای گرماش گفته است: «مدرسه چند کلاسه گرماش‌ حدود ۴۰‌سال پیش ساخته شده که به‌دلیل مجاورت با رودخانه دیوار حیاط قسمت پایینی مدرسه سست و در حال ریزش بوده است.»

دنیا اسیر شایعات مجازی
از همان روز اول بود که شایعات رسانه‌ای این اتفاق را به سمت حاشیه‌های عجیبی برد. حتی در ساعات اولیه اعلام خبر، انتشار عکس اشتباهی از این دختربچه محل حرف و حدیث‌های مختلف قرار گرفت که حتی به اشتباه تیتر صفحه اول یکی از روزنامه‌های اجتماعی شد. اما هشتگ #دنیا_ویسی از جایی تبدیل به یکی از داغ‌های مجازی شد که خبرنگار یکی از روزنامه‌های مکتوب در توییتر خود مدعی شد علت فوت این دختر‌بچه تجاوز منجر به قتل بوده است. پس از آن بود که سلبریتی‌های دیگر نظیر خانم مهناز افشار با انتشار این خبر به گسترش بیشتر این شایعه دامن زدند. سرانجام دادستانی به این موضوع ورود کرده و پزشکی قانونی این موضوع را رد کرد. پس از آن بود که این سلبریتی بدون هیچ توضیحی و به راحتی مطلبش را پاک کرد و برای خیلی‌ها این ذهنیت را ایجاد کرد که مطرح کردن ادعاهای این‌چنینی صرفاً به‌دلیل ولع برای ایجاد جنجال خبری چیزی جزو مصداق بارز تشویش اذهان عمومی نیست.


پدر دنیا: شکایت می‌کنم!


اما پس از همه این جنجال‌ها بالاخره خانواده این دختر معصوم لب به سخن گشودند. آقای امجد ویسی، پدر دنیا ویسی در گفت‌وگو با همشهری کردستان گفته است: «از کسانی که درمورد دخترم شایعه‌پراکنی کردند شکایت می‌کنم.» ویسی می‌گوید: «ما در طول این مدت داغدار از دست دادن دختر عزیزمان و مراسم سوگواری بودیم که شنیدن این شایعات قلب ما را به درد آورد و مطمئناً با کسانی که این سخنان زشت ساخته پرداخته ذهن مریض‌شان است، برخورد خواهیم کرد. چنین سخنان زشت و زننده‌ای در مورد قتل و تجاوز به دنیا واقعیت ندارد و فقط داغ دل خانواده، اطرافیان و مردم شهر و استان را بیشتر کرد.» وی ادامه داد: «اکنون بعد از مراسم ختم دخترمان قطعاً از کسانی که با آبروی دخترم بازی کردن و شایعه ساختند، شکایت می‌کنم و پیگیری‌های قضایی را انجام خواهم داد. در چندین نوبت خبرنگاران استانی و مسوولان به روستای ما آمدند و خود پیگیر این قضیه بودند و جایی برای شایعه و سخنان نابجا که در شأن انسان نیست، باقی نماند.»  به گفته ویسی؛ دنیا هنگام آوردن توپ از تونل ایجاد شده در دیوار، سرش به آجری خورده و دیوار فروریخته و متاسفانه قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده است.  حال این سؤال مطرح است که چرا و چگونه و به چه مجوزی یک سلبریتی با تکیه بر شهرت خود ادعایی کذب را بنا بر شنیده‌ها مطرح می‌کند و خیلی راحت نیز مطلب خود را پاک می‌کند در صورتی که انتشار چنین شایعه‌ای قلب و روح خانواده داغ‌دیده را می‌خراشد. باید توجه کرد که این شایعه برای خانواده‌ای سنتی در یک روستای کوچک، تا چه اندازه می‌تواند‌‌ بار روانی داشته باشد. واضح است که در دنیای امروز هیچ تکذیبی به اندازه خبر انعکاس پیدا نمی‌کند و حالا فقط پدر و مادری مانده‌اند و یک غم بزرگ و شایعه‌ای کثیف و دنیایی که دیگر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha