دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 255943

سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به وضعیت مسمومیت با قرص برنج در کشور، گفت: آمار فوتی های قرص برنج در سال گذشته، رشد ۷ درصدی را نشان می دهد.

رشد ۷درصدی فوتی های قرص برنج

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به وضعیت مسمومیت با قرص برنج در کشور، گفت: آمار فوتی های قرص برنج در سال گذشته، رشد ۷ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ایرج حریرچی صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی، در ابتدا به تشریح مهم ترین رویدادهای حوزه سلامت در روزهای اخیر پرداخت و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی در ابتدا به هفته سلامت روان اشاره کرد و گفت: شعار هفته سلامت روان به دولت‌ها و ملت‌ها تاکید می‌کند که جهان در حال تغییر است و دگرگونی و پیشرفت فضای مجازی معایب و مزایای فراوانی دارد که برای پیشگیری راهی جز خودمراقبتی وجود ندارد. مهم ترین مهارت نیز آموزش مهارت خودمراقبتی به نوجوانان و جوانان است. بهترین مسیر برای سلامت مادام العمر با سلامت روان خوب آغاز می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، ادامه داد: نوجوانان و جوانان در این عصر مهم ترین نقطه هدف رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی هستند. خودمراقبتی در سلامت روان بسیار نقش کلیدی دارد.

وی با عنوان این مطلب که خودمراقبتی منجر به افزایش سلامت روان می‌شود، افزود: جوانان امروزه بیشتر زمان روز خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و با تجربه بازی‌های خشونت آمیز روبه‌رو می‌شوند و در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند. ارتقاء سلامت روان از طریق آموزش و خودمراقبتی مهم ترین کار در این زمینه است.

مقابله با تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت

حریرچی در ادامه نشست خبری، به اقدامات وزارت بهداشت در مقابله با تبلیغ کالاهای آسیب رسان اشاره کرد و گفت: اینکه جامعه بداند مهم ترین بیماری در حال حاضر فشارخون است که علت آن، مصرف نمک بالاست، از اهمیت زیادی در ارتقای سلامت جامعه برخوردار است.

سخنگوی وزارت بهداشت، رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای را مورد تاکید قرار داد و افزود: اکثر کسانی که دو دفترچه بیمه دارند یا جزو بیمه شدگان رایگان یا روستایی هستند و یا اینکه سرپرست خانوار حق بیمه ثابتی را می‌دهد و افراد از آن دفترچه استفاده می‌کنند. یعنی بدون پرداخت حق بیمه، دفترچه دوم را دارند که منطقی نیست کسی بدون پرداخت حق بیمه، تحت پوشش بیمه باشد. موضوع دیگر این است که خود افراد دارای دو دفترچه سوء استفاده نمی‌کنند.

حریرچی ادامه داد: بر اساس قانون باید رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای انجام شود. اصل کلی این است که دفترچه‌ای که بدون پرداخت حق بیمه است، باید حذف شود. سامانه استحقاق سنجی این کار را انجام می‌دهد و دفترچه دوم کنار گذاشته می‌شود. این کار توسط سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی و نیروهای مسلح انجام شده و به تدریج به پیش می‌رود.

وضعیت نابینایان در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، به وضعیت افراد نابینا در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، تعداد نابینایان کشور حدود ۱۵۰ هزار نفر تخمین زده میشود که این افراد حدود ۲۰ درصد کل معلولان جسمی حرکتی و ذهنی کشور را شامل میشوند. این در حالی است که با احتساب افراد کم بینا، این رقم به ۷۵۰ هزار نفر می رسد که به درجات مختلفی اختلال بینایی دارند.

وی گفت: متاسفانه ۷۵ درصد  معابر پایتخت برای نابینایان مناسب نیست. حدود ۲۵ درصد از معابر پایتخت برای نابینایان بهسازی شده است و این وضعیت برای نابینایان در دیگر شهرها نامطلوب تر است.

حریرچی ادامه داد: ناآگاهی بیماران و ارجاع ندادن آنان به نظام درمانی برای دریافت این خدمت و در درجات بعدی مکانیزمهای حمایتی خانواده و جامعه و عوامل فرهنگی در کنار مسایلی همچون پوشش ناکافی بیمه نیز از جمله مهمترین موانع بهره مندی و استفاده از خدمات به شمار می رود.

آمار فوتی ها و مسمومیت های قرص برنج

سخنگوی وزارت بهداشت، در ادامه به موضوع مسمومیت با قرص برنج در کشور اشاره کرد و گفت: استفاده از قرص برنج در کشور ما، به ویژه در نواحی شمالی کشور، جهت نگهداری برنج و سایر غلات در انبارها و جلوگیری از تأثیر مخرب آفات، نسبتاً رایج است. این عوامل به علت قیمت پایین و پتانسیل سمیت زایی بالا و قابل در دسترس بودن، سبب بروز مسمومیت های حاد عمدی و تصادفی و در نهایت مرگ و میر می شوند.

وی افزود: در ۳۵ سال اخیر، موارد زیادی از مسمومیت با میزان مرگ و میر بالای ثانویه به استفاده از قرص برنج در تمام دنیا گزارش شده است که به جز موارد نادری از آنها که به صورت تصادفی بوده، عمده آنها به علت خودکشی بوده است. بطوریکه، از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال ٣٠٨ نفر بر اثر مسموم شدن با قرص برنج در کشور جان خود را از دست داده اند، یعنی هر روز دو نفر، که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۳۰.۵ درصد افزایش را نشان می دهد.

حریرچی اظهارداشت: متاسفانه در سال گذشته نیز آمار فوتی های قرص برنج نسبت به سال قبل از آن با رشد ۷ درصدی مواجه بود. از سال ۱۳۹۰ تا اول شهریور امسال ۴ هزار و ۱۰۹ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند. مسمومیت با قرص برنج هیچ درمانی ندارد و هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی فقط شامل اقدامات حمایتی است.

روایت فضاسازی ها به بهانه کمبود دارو

سخنگوی وزارت بهداشت، ضمن گلایه در خصوص نحوه درخواست برخی کمک های خیرخواهانه در رسانه ها، گفت: درخواست وزارت بهداشت این است که اقدامات خیرخواهانه به گونه ای نباشد که در مورد کارهای خیریه، قصه چوپان دروغگو در ذهن مردم تداعی شود.

وی افزود: پیشنهاد می کنیم که مردم قبل از هرگونه کمکی از صحت موضوع مطلع شده و بعد کمک کنند. اخیرا با موردی مواجه شدیم که بیماری قبلا درمان شده و پدرش قبل از تولد فرزند، اهدای عضو کرده و هزینه اش را نیز دریافت کرده است، اما در فضای رسانه ای به گونه ای دیگر جلوه داده شد که در مورد بررسی این موضوع دادستانی وارد عمل شده و اقدامات لازم نیز انجام خواهد شد.

حریرچی گفت: بعضی از اتفاقات از بنیان دروغ است، برای مثال برخی افراد با در دست داشتن نسخه MRI در مساجد و اماکن عمومی درخواست کمک مالی دارند و وقتی پزشکی قصد کمک به آنها را دارد، امتناع می کنند، این نشان می دهد که این افراد بیمار نیستند و فقط می خواهند کمک مالی جمع آوری کنند.

وی افزود: در ٩٨ درصد موارد، داروهای بیماران مبتلا به سرطان، حداکثر با دریافت ٥ تا ١٠ درصد حق فرانشیز به آنها ارائه می شود. در مورد کودکان مبتلا به سرطان نیز بیش از ٩٠ درصد هزینه ها توسط  طرح تحول سلامت، تقبل می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: در سراسر کشور موسسه های معتبر خیریه از جمله محک و مهرانه در زمینه جمع آوری کمک های مالی برای بیماران فعالیت دارند. بطوریکه ، موسسات خیریه سالانه ١٧٠٠ میلیارد تومان در محیط دانشگاه های علوم پزشکی صرف پروژه های عمرانی جاری کرده اند.

وی تاکید کرد: اگرچه ما نیاز به اقدامات خیریه داریم، اما اقدامات خیریه ای بهتر است به صورت سازماندهی شده، مردمی و خودجوش باشد. اکثر خیرین علاقه ای به رسانه ای کردن اقدامات خود ندارند، چراکه معتقدند رسانه ای شدن ارزش کار خیر را کم می کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha