سلامت نیوز : قائم مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت گفت: تا سه ماهه اول سال آینده خانه‌های بهداشت 35 دانشگاه علوم پزشكی كشور به سیستم رایانه‌ای برای كنترل عملكرد پزشكان تجهیز می‌شوند.

به گزارش فارس، محمد شریعتی در نشست خبری هفته سلامت كه صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: دارو یك شمشیر دولبه است كه اگر نابجا استفاده شود می‌تواند به بیمار صدمه بزند همان طور كه اگر به جا مصرف شود بیماری را می‌زند.

وی افزود: مصرف كم و زیاد دارو هیچ كدام صحیح نیست بلكه باید دارو به اندازه مصرف شود. بعضی از مردم بعد از هر بیماری شروع به مصرف آنتی‌بیوتیك می‌كنند و سپس ادعا می‌كنند كه با مصرف آن خوب شده‌ایم. در حالی كه سیر طبیعی بیماری اینگونه بوده است و تنها اثر آنتی‌بیوتیك این است كه زمینه را برای افزایش میكروب‌های مقاوم به دارو در فرد افزایش می‌دهد.

شریعتی یادآور شد: در برنامه پزشك خانواده این پزشكان حق تجویز داروهای خارج از فارماكوپه را ندارند اما تجویز نابجا وجود دارد كه برای اصلاح آن لیست داروهای تجویزی محدود شد و نسخه‌های این پزشكان با كمك نرم‌افزارهایی بررسی می‌شود.

وی گفت: بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور نرم‌افزار تعیین میزان تجویز داروها را دارند كه البته برخی از آنها به دلیل نبودن منابع كافی با مشاركت برخی دیگر از سازمانها زیرساخت الكترونیكی خود را برای برقراری این نرم‌افزار تاسیس كردند.

قائم مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تصریح كرد: در سه ماهه اول سال آینده 35 دانشگاه علوم پزشكی كشور دارای سیستم رایانه‌ای در خانه‌های بهداشت خواهند بود كه با این نرم‌افزار می‌توان عملكرد پزشكان را كنترل كرد و به گروهی از پزشكان را كه تجویز منطقی دارو ندارند، تذكر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha