دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 255955

مصرف مکمل‌های کلسیم برای سلامتی مضراتی دارد که تشکیل سنگ کلیه یکی از آنهاست.

سلامت نیوز: مصرف مکمل‌های کلسیم برای سلامتی مضراتی دارد که تشکیل سنگ کلیه یکی از آنهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تشکیل سنگ کلیه شناخته‌ شده‌ترین پیامد مصرف مکمل‌های کلسیم است اما متخصصان سلامت به بررسی دقیق‌تر دیگر "عوارض احتمالی" و ادعاها درباره مصرف این مکمل‌ها از جمله افزایش خطر مرگ و میر، سرطان و بیماری قلبی پرداختند.

بسیاری از افراد به ویژه زنان برای داشتن استخوان‌های محکم از مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کنند اما تاثیر این مکمل‌ها در پیشگیری از شکستگی استخوانی به طور قطع تایید نشده‌ است.

کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده، زنان را به مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم یا کمترِ مکمل کلسیم در طول روز در دوران پس از یائسگی توصیه می‌کند. هرچند در مورد فوائد و خطرات مصرف دوز بالاتری از این مکمل اطلاعات کافی وجود ندارد.

تشکیل سنگ کلیه شناخته شده‌ترین خطر ناشی از مصرف مکمل‌های کلسیم است اما این خطر به دریافت ویتامین دی بستگی دارد. در مطالعه‌ای که روی تعدادی زن در دوران پس از یائسگی انجام گرفت مشخص شد مصرف مکمل کلسیم همراه با ویتامین دی، خطر تشکیل سنگ کلیه را تا ۱۷ درصد افزایش می‌دهد. در حالی که مصرف کلسیم بدون مصرف ویتامین دی خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

همچنین متخصصان در مطالعات دیگری به ارزیابی دیگر مضرات احتمالی مصرف این مکمل‌ها از جمله افزایش خطر مرگ، سرطان و بیماری قلبی پرداختند. در همین رابطه در مطالعه انجام گرفته توسط موسسه ملی سرطان در آمریکا که به ارزیابی ترکیب این مکمل با ویتامین دی پرداخته، آمده‌ است: مصرف مکمل‌های کلسیم خطر مرگ زودهنگام را افزایش نمی‌دهد. علاوه بر این، مصرف این مکمل‌ها با خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها ارتباطی ندارد.

به گزارش روزنامه تایم، در عین حال آزمایشِ «ابتکار عمل بهداشت زنان» که روی مصرف کلسیم و ویتامین دی انجام گرفت، مشخص کرد که دریافت کلسیم به شکل خوراکی یا از طریق مصرف مکمل هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha