مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان توصیه‌های پزشکی لازم را در خصوص پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) به زائران ارائه کرد.

توصیه‌های پزشکی برای پیاده‌روی اربعین

سلامت نیوز: مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان توصیه‌های پزشکی لازم را در خصوص پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) به زائران ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر «محمد دادجو» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که فاصله نجف تا کربلا 80 کیلومتر است، اظهار کرد: حدود سه روز پیاده‌روی پیش روی زائران خواهد بود، از این‌رو بهتر است که زائران از آمادگی جسمانی پیش از پیاده برخوردار باشند تا دچار گرفتگی عضلات نشوند.

وی به زائران توصیه کرد، حداقل یک هفته پیش از اعزام به نجف و کربلای معلی، ورزش‌های صبحگاهی انجام دهند تا آمادگی کاملی پیدا کرده و دچار مشکل نشوند.

دادجو گفت: به زائران توصیه می‌کنیم  در ایام پیاده‌روی اربعین پس از یک ساعت پیاده‌روی، حدود 20 دقیقه استراحت کنند تا دچارگرفتگی عضلانی نشوند. زائرین از تند راه رفتن و توقف ناگهانی جداً خودداری کنند، چون این عمل باعث گرفتگی عضلات می‌شود.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: از آنجا که ایام پیاده‌روی حدود 3 روز طول می‌کشد، باید زائران مکانی برای اسکان داشته باشند. زائران طوری برنامه‌ریزی کنند که پیش از غروب آفتاب که دمای  هوا کاهش پیدا خواهد کرد، در یک مکان اسکان پیدا کنند.

این متخصص داخلی با اشاره به این‌که زائران باید کفش مناسبی برای پیاده‌روی داشته باشند، تصریح کرد: زائران کفش راحتی به پا کنند. بهتر است از کفشی استفاده شود که چندین بار از آن استفاده کرده‌اند. هم‌چنین اختلاف ارتفاع بین جلو و عقب کفش نیز از یک سانتی‌متر بیشتر نباشد. زائران بدون کفش در مسیرهای طولانی پیاده‌روی نکنند.

دادجو در خصوص لباس‌های مورد نیاز هم گفت: هوا در این مدت گرم خواهد بود، از این‌رو زائران لباس نخی و نازک به تن داشته باشند. در عین حال یک کاپشن نیز به همراه داشته باشند که در صورت تغییر شرایط آب و هوایی استفاده کنند.

وی در رابطه با مصرف آب آشامیدنی نیز به نکاتی اشاره کرد و گفت: از آنجا که اغلب آب‌های منطقه آب لوله‌کشی است و ممکن است به مراتب کیفیت لازم را نداشته باشد، به زائران توصیه می‌شود که از آب‌های معدنی استفاده کنند و همیشه به همراه خود آب‌های معدنی داشته باشند تا در صورت نیاز مصرف کنند و دچار کم‌آبی نشوند.

 مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهار کرد: با توجه به احتمال وجود گرد و غبار در منطقه، بیمارانی که آسم و مشکلات ریوی دارند حتماً ماسک به همراه داشته باشند البته به افرادی که دچار بیماری نیستند نیز توصیه می‌کنیم ماسک به همراه داشته باشند.
 
این متخصص داخلی با بیان این‌که زائران باید روزانه 6 وعده غذا بخورند، تصریح کرد: زائران حتماً غذای خود را از موکب‌ها و مراکز غذایی معتبر تهیه کنند.

دادجو به بیماران دیابتی هم توصیه کرد که با توجه به این‌که پیاده‌روی باعث افت قند می‌شود، حدود چهار واحد از انسولین پایه خود را کم کنند تا دچار افت قند و عوارض آن نشوند هم‌چنین به همراه خود آب معدنی و شیرینی یا شکلات داشته باشند تا در صورت نیاز استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha