عوض کردن لباس نوزاد برای خیلی از مادر و پدرها کار سختی به نظر می‌رسد. آن‌ها باید با احتیاط کامل، لباس‌های ظریف‌ترین دردانه زندگی‌شان را عوض کنند؛ کاری که ممکن است به خصوص در روزهای اول باعث استرسشان شود.

بهترین روش برای تعویض بی دردسر لباس نوزادان

سلامت نیوز: عوض کردن لباس نوزاد برای خیلی از مادر و پدرها کار سختی به نظر می‌رسد. آن‌ها باید با احتیاط کامل، لباس‌های ظریف‌ترین دردانه زندگی‌شان را عوض کنند؛ کاری که ممکن است به خصوص در روزهای اول باعث استرسشان شود.

به گزارش سلامت نیوز، خبر خوب اینکه لازم نیست نگران عوض کردن لباس نوزاد باشید، راه‌های آسانی برای پوشاندن لباس هست که به شما خواهیم گفت. ضمن اینکه با بعضی نکات مهم درباره لباس نوزادان هم آشنا خواهید شد.

مهم‌ترین ویژگی‌های لباس نوزادی
لباس یکی از مهم‌ترین اجزای سیسمونی‌ نوزادی دخترانه و پسرانه است. کافی است قصد خرید داشته باشید تا با دنیایی از بانمک‌ترین و کوچک‌ترین لباس‌های ممکن آشنا شوید و دلتان برای داشتن هر کدامشان ضعف برود. اما قبل از خرید حتما به نکات زیر دقت داشته باشید:

•    پرهیز از قطعات کوچک: کمتر برند معتبری پیدا می‌شود که استانداردهای لازم درباره لباس نوزادی را رعایت نکند؛ با وجود این وقتی می‌خواهید لباس بخرید صرف نظر از اینکه به کدام برند ایرانی یا خارجی تعلق دارد؛ مراقب قطعات کوچک باشید. وجود قطعات تزئینی روی لباس نوزاد علاوه بر اینکه باعث اذیت شدن او می‌شود، خطرناک هم هست؛ چون ممکن است از جا دربیاید و نوزاد آن را در دهانش بگذارد.

•    پرهیز از بند و روبان: بندهای رنگی و روبان‌های بانمک، وسایل خطرناکی هستند که نباید در دوخت لباس نوزادی به کار روند؛ به خصوص در ناحیه بالاتنه و گردن. این بندها ممکن است دور گردن نوزاد بپیچند و باعث خفگی شوند.

•    پرهیز از لباس پشمی: پوشاندن لباس پشمی به نوزادان در فصل‌های سرد سال کار خوبی به نظر می‌رسد؛ اما مهم است که این لباس‌ها را روی یک لایه لباس نخی بپوشانید. نکته مهم دیگر این است که حتی اگر این کار را انجام دهید، باز هم ممکن است فرزندتان نسبت به پشم حساسیت داشته باشد. پس تا جای ممکن روش بهتری برای گرم نگه داشتنش در نظر بگیرید.

•    پارچه بدون پرز: ممکن است یک لباس نوزادی بامزه دیده باشید که کرکی است یا پرز دارد. این لباس با ظاهر گرم و نرمش یکی از بدترین انتخاب‌‌ها برای نوزادان است. لباس نوزاد باید کاملا ساده باشد؛ چون کوچکترین پرزها می‌توانند باعث حساسیت پوستی یا تنفسی او شوند.

•    شناسایی پارچه‌های مجاز: بهترین پارچه برای لباس نوزادی پارچه نخی یا نخ پنبه است که هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی‌کند، کاملا طبیعی و  سازگار با پوست نوزاد است.

•    پرهیز از پوشاندن لباس تنگ: هیچ وقت لباس چسبان را به تن فرزندتان نپوشانید. سعی کنید لباس‌هایش همیشه کمی آزاد باشند، به خصوص در قسمت آستین، زیر بغل و از همه مهم‌تر گردن. در عین حال مراقب لباس‌های کشی هم باشید. کش لباس به هیچ وجه نباید روی بدن نوزاد جا بیندازد. اگر این طور بود یا کش را دربیاورید یا کلا آن لباس را کنار بگذارید.

تعویض لباس نوزاد را چطور شروع کنیم؟
 
فرقی نمی‌کند کدام مدل لباس نوزاد پسر و دختر   را انتخاب کرده باشید؛ لباس نوزادی معمولا شامل زیرپوش، شلوار، لباس سرهمی، دستکش، جوراب، کلاه و روپوش (کت یا ژاکت) می‌شود. برای تعویض سه مورد اول یعنی سرهمی، شلوار و بلوز سرعت عمل شما اهمیت زیادی دارد؛ چون بدن نوزاد نسبت به تغییر دما حساس است و شما باید بتوانید با آرامش اما سرعت لازم به موقع لباس را عوض کنید تا به اصطلاح «لرز به تن بچه نرود» و خدای نکرده سرما نخورد.
در مورد تعویض هر کدام از لباس‌های نوزادی شش مورد زیر را در نظر بگیرید:

•    شستن دست‌ها: به هیچ وجه با دستی که آلوده است، لباس نوزادتان را عوض نکنید. قبل از تعویض لباس دست‌هایتان را با آب ولرم و صابون بشویید.

•    سرد نبودن محیط: سعی کنید چه قبل از تعویض لباس نوزاد و چه در هر شرایط دیگری مثل غذا دادن یا نوازش کردن او، دستتان را گرم کنید تا نوزاد احساس سرما نکند. مراقب دمای اتاق هم باشید.

•    تسلط بیشتر روی زمین: بهتر است به خصوص در روزهای اول برای تعویض لباس، نوزاد را روی زمین بگذارید تا بتوانید با تسلط بیشتری لباسش را عوض کنید. بعدا می‌توانید او را روی تخت هم بگذارید؛ البته در شرایطی که دور او حفاظ قرار داشته باشد. هیچ وقت نوزاد را با فکر اینکه از جایش تکان نمی‌خورد، بدون مراقبت رها نکنید.

•    استفاده از زیر انداز: نوزاد را روی یک پتو یا زیرانداز نرم و تمیز بخوابانید و سپس لباسش را عوض کنید.

•    مراقبت از سر نوزاد: موقع تعویض لباس نوزاد به شدت از سر و گردن او مراقبت کنید.

•    برای عوض کردن لباس‌های بالاتنه می‌توانید او را روی پاهایتان قرار دهید و برای پوشاندن شلوار بهتر است نوزاد را روی زمین یا تخت بخوابانید. به طور کلی عوض کردن لباس نوزاد به سه دسته تقسیم می‌شود که در ادامه درباره‌شان توضیح داده‌ایم.

پوشاندن سرهمی نوزادی
 
استفاده از لباس‌های سرهمی برای نوزادان بسیار متداول است. اگر شما هم برای فرزندتان سرهمی تهیه کرده‌اید، برای پوشاندن این لباس ابتدا با رعایت نکات مرحله قبل دکمه‌های لباس را باز کرده و آن را روی زیرانداز پهن کنید. سپس نوزاد را به آرامی روی لباس بگذارید. ابتدا پاهایش را وارد شلوار کنید و سپس آستین‌ها را جمع کنید، دستتان را داخل آستین کرده و دست فرزندتان را بگیرید از آستین رد کنید.. بعد دکمه‌های لباس را ببندید. پیشنهاد می‌کنیم لباس‌هایی با شلوار دکمه‌دار برایش تهیه کنید که پوشاندنشان به مراتب آسان‌تر از شلوار معمولی است.
نکته: در حین این کار مراقب وضعیت گردن نوزاد باشید. در عین حال همیشه از شل نبودن دوخت دکمه‌های لباس نوزادی مطمئن شوید و دقت کنید دکمه‌های لباس در قسمت جلو قرار گرفته باشند.

پوشاندن بلوز نوزادی
دلایل متفاوتی وجود دارد که باعث گریه نوزاد می‌شود؛ اما یکی از این دلایل پوشاندن بلوز است! برای جلوگیری از گریه نوزاد موقع انجام این کار، ابتدا یقه را تا حد ممکن باز کنید و سپس با دستتان آن را گشاد کنید و با دقت سر فرزندتان را وارد یقه کنید. سعی کنید یقه با چشم‌ها، دهان و چانه برخورد نکند. سپس یکی از آستین‌ها را بگیرید و کمی جمع کنید تا کوتاه شود. بعد دستتان را از لبه آستین وارد کنید، دست نوزادتان را بگیرید و از داخل آستین رد کنید. این کار را برای دست دیگر هم انجام دهید.
نکته: اگر در این کار تسلط لازم ندارید، حتما از همسر یا اطرافیان مطمئنتان کمک بگیرید.


پوشاندن شلوار نوزادی
در مورد شلوار نوزادی هم کاری شبیه مرحله قبل را انجام دهید. یعنی ابتدا دستتان را از قسمت پایین یکی از پاچه‌ها رد کنید، پاچه را کمی جمع کنید و سپس پای نوزاد را بگیرید و شلوار را تا نیمه پایش کنید. سپس برای پای بعد همین مرحله را تکرار کنید. بعد کش شلوار با دست گرفته و بکشید تا گشاد شود. در انتها شلوار را بالا ببرید.


درآوردن لباس نوزاد
برای درآوردن لباس نوزاد می‌توانید برعکس مراحل بالا عمل کنید؛ در مورد بلوز ابتدا دستتان را روی دست نوزاد بگذارید و سپس سر آستین را گشاد کنید و آستین را دربیاورید. بعد یقه را گشاد کنید و بدون اینکه روی صورت یا گوش‌هایش کشیده شود، از سرش خارج کنید. در مورد شلوار هم ابتدا کمر لباس را گشاد کرده و تا نیمه روی زانوها بیاورید. سپس پایین پاچه شلوار را با دستتان گشاد کرده و ابتدا یکی از پاها و سپس دیگری را بیرون بیاورید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید ویدئوهای مربوط به تعویض لباس نوزاد را با دقت ببینید و با سایر دوستان یا آشنایانی که تجربه دارند، مشورت کنید. به خاطر داشته باشید ممکن است روش شما با روش‌هایی که در این مقاله خواندید، متفاوت باشد؛ تا زمانی که نوزاد احساس راحتی کند و روشتان امن باشد، مشکلی در استفاده از روش خودتان نخواهد بود. برای اطمینان بیشتر  می‌توانید با پزشک اطفال هم مشورت کنید.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کیدیا ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    0 0
    در برابر مقاومت کودک در لباس عوض کردن چه کنیم ؟