سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 255970

متخصصان سلامت هنوز نسبت به تمام عوامل موثر در بروز دیابت نوع دو اطمینان کامل ندارند اما تاکید دارند که سابقه خانوادگی و داشتن اضافه وزن می‌توانند از فاکتورهای خطرزا به حساب ‌آیند.

آیا میوه خطر دیابت را افزایش می‌دهد؟

سلامت نیوز:متخصصان سلامت هنوز نسبت به تمام عوامل موثر در بروز دیابت نوع دو اطمینان کامل ندارند اما تاکید دارند که سابقه خانوادگی و داشتن اضافه وزن می‌توانند از فاکتورهای خطرزا به حساب ‌آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، انواع میوه‌ها حاوی مقادیری از مواد قندی هستند و درصورتیکه بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند برای سلامتی خطری به همراه ندارند.

بر اثر بیماری دیابت قند خون یا گلوکز افزایش پیدا می‌کند که این بیماری به نوبه خود به دو نوع شامل دیابت نوع یک و دو تقسیم می‌شود.

معمولا افراد در دوران کودکی به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند که بر اثر آن بدن میزان کافی از هورمون انسولین تولید نمی‌کند. دیابت نوع دو شایع‌ترین شکل این بیماری است که امکان ابتلا به آن در هر سنی وجود دارد. در مبتلایان به این بیماری، سلول‌های بدن به درستی به انسولین واکنش نشان نمی‌دهند.

مصرف میوه می‌تواند عامل ابتلا به دیابت باشد؟

مصرف زیاد مواد قندی موجب افزایش وزن می‌شود که با بالا رفتن سطح قند خون یا پیش‌دیابت همراه است. به طور معمول، گنجاندن میوه در رژیم غذایی نمی‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. با این حال مصرف بیش از حد توصیه شده از میوه‌ها به این مفهوم است که بدن میزان بیشتری از مواد قندی را دریافت کرده‌ است.

همچنین رژیم‌های غذایی سرشار از مواد قندی، کربوهیدرات تصفیه شده، چربی‌های اشباع شده نسبت به رژیم‌های غذایی حاوی مقدار کمی از این مواد، بیشتر سلامت را به خطر می‌اندازند.

در مجموع میوه‌ها حاوی انواع بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند و بخش کلیدی از یک رژیم غذایی سالم به حساب می‌آیند. همچنین مصرف میوه تازه به جای میوه‌های خشک و خودداری از مصرف زیاد آب‌میوه به کاهش قند دریافتی کمک می‌کند.

آیا افراد در معرض خطر باید میزان میوه کمتری مصرف کنند؟

افراد مبتلا به اضافه وزن بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند. یکی از دلایل اضافه وزن این است که بدن میزان کمتری از کالری دریافتی را می‌سوزاند. مواد غذایی قندی و نوشیدنی‌ها به طور معمول حاوی میزان بالایی از کالری هستند.

در مورد میوه نیز مصرف مقدار توصیه شده از انواع مختلف میوه‌ها نمی‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

مصرف میوه به بیماران دیابتی توصیه می‌شود؟

در افراد مبتلا به دیابت بخش مهمی از کنترل بیماری، انتخاب رژیم غذایی مناسب است و لازم است این بیماران وعده‌های غذایی خود را طبق برنامه مصرف کنند. همچنین باید میزان مواد قندی موجود در رژیم غذایی را کنترل کرده و از مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها خودداری کنند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، میوه حاوی مواد قندی و کربوهیدرات است و فرد مبتلا به دیابت نیز باید میزان مصرف این دو ماده را کنترل کند.

علاوه بر این، فیبر خوراکی موجود در میوه‌ها باعث می‌شود فرآیند هضم در مدت زمان طولانی‌تری انجام شود. بنابراین نسبت به مواد غذایی با میزان فیبر کمتر با مصرف میوه‌ روند افزایش قند خون آهسته‌تر انجام می‌شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha