گرد و غبار سوار برتندباد دیروز به جان شهروندان شهرهای مختلف خوزستان افتاد تا دوباره تعطیلی مدارس در برخی از شهرهای استان، روی میز تصمیم‌گیری مسئولان محلی برود اما مدیرکل سازمان هواشناسی خوزستان به «ایران» می‌گوید: «تعطیلی مدارس نه تصمیم ستاد بحران بود و نه استانداری.

باران و گرد و خاک مدارس خوزستان را تعطیل کرد

سلامت نیوز:گرد و غبار سوار برتندباد دیروز به جان شهروندان شهرهای مختلف خوزستان افتاد تا دوباره تعطیلی مدارس در برخی از شهرهای استان، روی میز تصمیم‌گیری مسئولان محلی برود اما مدیرکل سازمان هواشناسی خوزستان «تعطیلی مدارس نه تصمیم ستاد بحران بود و نه استانداری.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،بلکه این فشار شبکه‌های اجتماعی بود که باعث شد تا مدارس را تعطیل کنند.» او این فشار را نتیجه آگاهی نداشتن عموم مردم از پدیده‌های هواشناسی می‌داند و می‌گوید:«این پدیده بسیار زودگذر بود و لزومی به تعطیلی مدارس نداشت.» محمد سبزه زاری شاهدی هم بر حرف هایش دارد:« در خوزستان نیم ساعت بعد از طوفان شدید گرد و غبار، باران بارید و هوا کاملاً صاف شد.» گفت‌و‌گوی «ایران» با شهروندان شهرهای مختلف هم از صاف و پاک شدن هوای استان بعد از گرد و غبارهای غلیظ دیروز خبر می‌دهد.«احمدرضا لاهیجان زاده» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم می‌گوید:«میزان غلظت گرد وغبار اهواز در ساعت 9 روز یکشنبه، سه هزار و 400 میکروگرم بر متر مکعب بود اما در ساعت سه بعدازظهر به 51 میکروگرم بر متر مکعب رسید.» در نهایت تعطیلی برخی از مدارس هم به نوبت صبح محدود شد و بسیاری از مسئولان استان دیروز در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها، تعطیلی کلاس‌های درس را تکذیب کردند.


ریزگردهای داخلی
منشأ ریزگردهایی که عصر روز یکشنبه، خوزستان را در نوردید به گفته «سبزه زاری» زمین‌های کشاورزی بین اهواز و شوش بود. به گفته او پدیده هواشناسی «هوب» برای نخستین بار این گرد و خاک را در شمال اهواز وارد بازی نفسگیر آلودگی هوای استان کرد. او درباره پدیده هوب می‌گوید:« این یک سیستم همرَفتی و ناگهانی است که باعث باد و بارش شدید در یک محدوده زمانی کوتاه می‌شود. اگر این باد از منطقه کانونی یا چشمه‌های گرد و غبار حرکت کند باعث آلودگی هوا هم می‌شود.» به گفته سبزه زاری این پدیده کوتاه مدت در نهایت به بارش باران منتهی می‌شود. همان اتفاقی که دیروز صبح در برخی شهرهای استان خوزستان افتاد. به گفته سبزه زاری، شناخت نداشتن از پدیده‌های هواشناسی باعث شد که این یک پدیده گذرا با فشار شبکه‌های اجتماعی به تعطیلی مدارس منجر شود. البته پای تخریبگران محیط زیست همچنان در میان است.

به گفته او اگر این زمین‌های کشاورزی که شخم خورده بودند، آب داشتند، گذر باد شدید باعث هجوم ریزگردها به سمت شهر نمی‌شد. سبزه زاری می‌گوید:«این پدیده الآن در مناطق شمالی ایران هم بوقوع می‌پیوندد ولی چون زمین‌های کشاورزی خشک نیست به ایجاد گرد و غبار منجر نمی‌شود.» البته به گفته سبزه زاری پدیده هوب، قابل پیش‌بینی نیست. آن طور که او می‌گوید:«پژوهشگرانی در اسپانیا به دنبال راهکاری برای پیش‌بینی این پدیده در شمال عربستان، جنوب عراق و خوزستان ایران هستند اما تاکنون موفق نشده‌اند.» سبزه زاری جهت این باد و پدیده شدید را مخالف جهت کلی باد منطقه می‌داند و می‌گوید:« براساس پیش‌بینی‌ها، دیروز هوای خوزستان باید دارای باد کم با جهت جنوبی می بود اما سیستم هوب مانند یک بمب عمل می‌کند. اگر بخواهم بهتر توضیح بدهیم مثل انداختن یک سنگ درون آب است که جهتی برخلاف موج‌ها در آب ایجاد می‌کند.» البته چشم مردم خوزستان هم بسیار ترسیده است. او می‌گوید:« بعد از طوفان گرد و غبار، باران آمد اما باز هم شبکه‌های اجتماعی از مردم خواستند که اجازه ندهند کودکان شان در کلاس‌های درس حضور یابند.»


مراجعه 86 بیمار تنفسی به مراکز درمانی
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در پی بارندگی‌های صبح دیروز در مجموع 86 بیمار با مشکلات تنفسی به مراکز درمانی اهواز و دیگر شهرستان‌های تابعه این دانشگاه مراجعه کرده‌اند.باران آمد، هوا خوب شد«احمدرضا لاهیجان زاده» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران»، هوای استان خوزستان را همزمان با خبر تعطیلی مدارس خوب توصیف می‌کند و می‌گوید:« باران آمد و هوا خوب شد. »
او منشأ ریزگردهای نیمه جنوبی و مرکزی دیروز خوزستان را زمین‌های کشاورزی رها شده، خشک شدن بخشی از تالاب‌های شادگان و تالاب‌های کوچکتری چون «شریفی» و «منصوره» می‌داند. این تالاب‌ها به دنبال ساخت سد و انتقال آب، حقابه خود را از دست داده و به کانون ریزگردهای داخلی تبدیل شده‌اند.»


بنابراین دیروز ریزگردهای شمال اهواز نفس را برای دزفولی‌ها، شوشی‌ها و شوشتری‌ها تنگ کرد و گرد و غبار جنوبی و مرکزی پریروز خوزستان هم به جان مردم اهواز، خرمشهر، آبادان و شادگان افتاد. هجوم ریزگردهای داخلی آنقدر زیاد بود که به گفته لاهیجان‌زاده غلظت گرد و غبار‌ها در جایی مثل بندر امام یا ماهشهر به 9700 میکروگرم بر متر مکعب رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha