سلامت نیوز :امروزه كوچك كردن معده از طریق جراحی یكی از متداول ترین روش های كاهش وزن است اما پس از آن دیگر معده بیمار قادر به جذب ویتامین ها در بدن نمی شود.
مجتبی هاشم زاده متخصص گوارش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: امروزه با پیشرفت تكنولوژی و كم تحركی، چاقی یكی از معضلات جدی در سلامت افراد به شمار می رود و برای كاهش وزن روش های مختلفی از جمله جراحی و كوچك كردن معده است كه عوارضی را به دنبال دارد.

وی بای پس معده را یكی از روش های عمل جراحی برای كوچك كردن معده عنوان كرد و گفت: هدف از عمل جراحی كوچك كردن معده برای جذب كمتر مواد غذایی است، در این روش ابتدا معده را با دوختن به دو ناحیه تقسیم كرده و قسمت كوچك تر كه حجمی معادل 10 درصد كل معده را دارد را از كل معده جدا می كنیم.

هاشم زاده تصریح كرد: افرادی كه مایل به جراحی معده هستند افرادی می باشند كه همه راه های كاهش وزن از جمله رعایت رژیم های غذایی سخت را بارها امتحان كرده و به نتیجه ای نرسیدند و در اثر گرسنگی های طولانی مدت به دستگاه گوارش خود آسیب رسانده اند.

وی خاطرنشان كرد: در عمل جراحی بای پس معده،‌ قسمتی از روده كه در جذب مواد غذایی نقش مهمی دارد از مسیر خارج می شود به این ترتیب فرد خیلی سریع تر از گذشته احساس پرشدن معده و سیری دارد.

هاشم زاده ادامه داد: از آنجا كه در این روش 80 تا 100 درصد بیماران، اضافه وزن خود را از دست می دهند اما عوارض جبران ناپذیر آن تا آخر عمر همراه آنان باقی می ماند.

وی افزود: یكی از عوامل این عمل سو جذب بعضی از ویتامین ها است كه دیگر معده قادر نخواهد بود مانند گذشته جذب خوب و راحتی داشته باشد.

این متخصص گوارش یادآور شد: علاوه بر عوارض جذب نشدن مواد غذایی، ویتامین ها افرادی كه چاقی بالای70 تا 80 كیلو دارند بعد از لاغری با مشكل افتادگی پوست شكم، بازوها، و عدم زیبایی نیز مواجه می شوند.

وی در پایان توصیه كرد: با وجود درمان های متعدد برای لاغری اما با استفاده از رژیم غذایی مناسب، ورزش كردن، و مصرف نكردن غذای فست فود می توان سلامتی و خوش اندام بودن بدن را تضمین كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha