سلامت نیوز :كم خوابی با تأثیر بر هورمون های ترشح كننده اشتها و متابولیسم و بر هم زدن تعادل هورمونی بدن، خطر چاقی و اضافه وزن را به ویژه در كودكان تا چندین برابر حد معمول افزایش می دهد.
پیمان عزیزمحمدی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: مشكل چاقی و اضافه وزن در بین تمام جوامع شایع است و شیوع آن در چند سال اخیر با سرعت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

وی با بیان اینكه عوامل بسیار زیادی در برهم خوردن تعادل هورمونی بدن به ویژه اختلال در متابولیسم و سوخت و ساز بدن نقش دارند، تأكید كرد: بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن كه در بیشتر موارد به دلایلی همچون تغذیه نامناسب و نداشتن تحرك و فعالیت بدنی ایجاد می شود، به طور مستقیم خطر چاقی و اضافه وزن را افزایش می دهد.

عزیزمحمدی، با اشاره به اینكه خواب ناكافی یكی از مشكلات مهم زندگی امروزی و زمینه ساز بروز انواع مشكلات است، تصریح كرد: كم خوابی با تأثیر بر هورمون های ترشح كننده اشتها و متابولیسم و برهم زدن تعادل هورمونی بدن، خطر چاقی و اضافه وزن را به ویژه در كودكان تا چندین برابر حد معمول افزایش می دهد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: در واقع كودكانی كه در طول شبانه روز كمتر از هشت ساعت می خوابند، فعالیت و جنب و جوش كمتری در مقایسه با سایر كودكانی كه به اندازه كافی می خوابند، دارند، لذا در طول روز بیشتر احساس خستگی و كسلی كرده و به همین علت تمایل بیشتری به خوردن دارند.

وی اظهار داشت: پرخوری كودكان و تمایل كم آن ها به انجام فعالیت های بدنی و ورزش، متابولیسم بدن را دچار اختلال كرده و موجب بروز چاقی و اضافه وزن می شود.

عزیزمحمدی، خاطرنشان كرد: متأسفانه بسیاری از كودكان در طول شبانه روز به اندازه كافی نمی خوابند كه این امر مشكلات زیادی را برای آن ها به وجود می آورد، لذا والدین، معلمان و نزدیكان كودك باید این گروه آسیب پذیر را به داشتن خواب كافی تشویق كنند تا این موضوع مهم به صورت یك عادت، رویه و حتی ضرورت برای كودك تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha