یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 25603
سلامت نیوز :اگر دارو سم نباشد غذا هم نیست و نگاه ما به دارو باید شبیه به یك شمشیر دو لبه باشد كه در صورت مصرف مناسب، بیماری را ازبین می برد و در صورت مصرف نادرست باعث از بین رفتن فرد می شود.

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت در نشست خبری هفته سلامت سال 90 ضمن بیان این مطلب افزود: هدف از برگزاری هفته سلامت جلب توجه مردم به مسائل بهداشتی و سلامتی است و در این هفته توجه مسئولان ومتولیان سلامت باید به سوی شعار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر"مقاومت به داروهای ضد میكروبی، یك تهدید جهانی"  باشد تا نتایج مناسبی از اقداماتی كه در این هفته صورت می گیرد به دست آوریم.

وی با تاكید بر اینكه مصرف منطقی دارو از اهمیت بالایی در نظام سلامت برخوردار است، افزود: داروهای آنتی باكتریال باید درست مصرف شود به طوریكه در صورت نیاز به صورت كامل مصرف، ودر صورت عدم نیاز مورد استفاده قرار نگیرد و به پزشك هم پیشنهاد نكنیم كه در تجویز خود داروی آنتی بیوتیك را اضافه كند چراكه بسیاری از افراد با سواد جامعه در صورت مشاهده یك سرماخوردگی ساده به مصرف آنتی بیو تیك روی می آورند و این برای سلامتی افراد جامعه بسیار خطرناك است.

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت تجویز داروها در طرح پزشك خانواده ابراز داشت: به تمامی مراكز بهداشتی درمانی كه تحت پوشش طرح پزشك خانواده هستند، لیست دارویی محدود اعلام شد تا نسخه ها را با توجه به آن تجویز كنند، چراكه بررسی وضعیت تجویز پزشكان خانواده راه مناسبی برای كنترل مصرف آنتی بیوتیك ها و ایجاد الگو برای مصرف منطقی داروست.

وی اظهار داشت: با راه اندازی سیستم های اطلاعاتی و كامپیوتری در خانه های بهداشت و با همكاری دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور در سه ماهه اول سال 90  تمامی مراكز بهداشت خانواده به شبكه بهداشت و پرونده الكترونیك مجهز می شوند.

دكتر محمد شریعتی تصریح كرد: با استفاده از این شبكه اطلاعاتی و كامپیوتری، می توان اقدامات پزشكان را كنترل و درصورت خطا با تذكر و بازآموزی به این افراد ، نحوه تجویز دارو را بهبود بخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha