سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 256044

مطالعات جدید محققان دانشگاه کمبریج نشان می دهد جهش خود بخود DNA‌، هنگام رشد و شکل گیری مغز جنین در رحم، کلید ابتلا به انواع زوال عقل در بزرگسالی است.

شروع آلزایمر از دوران جنینی

سلامت نیوز:مطالعات جدید محققان دانشگاه کمبریج نشان می دهد جهش خود بخود DNA‌، هنگام رشد و شکل گیری مغز جنین در رحم، کلید ابتلا به انواع زوال عقل در بزرگسالی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل،‌ هیچ سابقه خانوادگی ندارند و همین امر امکان پیش بینی افراد در معرض خطر را دشوار می کند.


مطالعات قبلی زمینه ژنتیکی انواع زوال عقل از جمله آلزایمر را تایید می کند، ولی ابتلای افرادی که هیچ سابقه خانوادگی ندارند همیشه برای محققان جای سوال بوده است.


مطالعات جدید نشان می دهد زوال عقل غیر ارثی می تواند ناشی از جهش های سوماتیک (somatic mutations) در ژن های خاصی باشد که با بیماری های تخریب کننده اعصاب مرتبطند. جهش سوماتیک یک تغییر ژنتیکی است که هنگام تقسیم سلولی روی می دهد.
محققان 173 نمونه بافت مغز را با استفاده از یک روش جدید بررسی کردند. با ترکیب این روش با مدل های ریاضی می توان جهش های سوماتیک DNA را در نمونه های بسیار کوچک مغز شناسایی کرد و نتیجه را به تمام مغز تعمیم داد.


نتایج نشان می دهد هنگام شکل گیری و رشد مغز جنین در رحم، جهش های خود بخودی رخ می دهد. این جهش ها در نهایت به شکل جزیره ای از سلول های مغز ظاهر می شوند و هنگام بزرگسالی، پروتئین های سمی عامل بیماری های تخریب کننده اعصاب را ایجاد می کنند.
این مطالعه دلیل ابتلای افراد بدون سابقه خانوادگی به بیماری های زوال عقل است و نتایج آن می تواند برای درمان بیماران مبتلا به زوال عقل بدون سابقه خانوادگی مفید باشد.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha