یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 25605
سلامت نیوز :با افزایش شیوع انواع بیماری های گوارشی در ایام نوروز و رعایت نكردن بهداشت از سوی برخی از رستوران های بین راهی، وزارت بهداشت طرح نظارت براماكن تفریحی و رستوران ها را از اول اسفند تا 15 فروردین اجرا می كند.
دكتر محمد تقی انوشه متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: شیرینی ها از اقلام غذایی پركالری هستند و یك شیرینی ممكن است حدود 250 تا 300 كالری داشته باشد لذا برای مصرف عید باید درانتخاب نوع شیرینی بسیار دقت كرد كه هم ماندگاری خوبی داشته و هم از مواد سالم تهیه شده باشد.
وی گفت: بهتر است شیرینی كه برای عید تهیه می شود ازمواد اولیه سالم پخته شده باشد و آرد ، تخم مرغ و خامه آن سالم باشد، وزارت بهداشت نیز بر عرضه خامه قنادی ها نظارت دارد و قنادی ها باید از مراكزی خامه تهیه كنند كه مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند.
انوشه تصریح كرد: اگر می خواهید شیرینی را در فریزر نگهداری كنید بهتر است زمان نگهداری آن طولانی نباشد و افراد بعد از انجماد شیرینی ها در فریزر دوباره اقدام به منجمد كردن آن نكنند.
این متخصص تغذیه با اشاره به بهترین درجه حرارت نگهداری شیرینی خشك گفت: بهترین دما برای نگهداری شیرینی خشك دمای بالای 4تا 8 درجه است و حتما درپوش آن نیز گذاشته شود تا شیرینی ها از گزند حشرات و یا گردوغبار در امان باشند.

*ماهی شب عید را به صورت سرخ كرده مصرف نكنید

دكتر احمد رضا درستی متخصص تغذیه در ادامه افزود: مصرف میوه در ایام نوروز افزایش چشمگیری دارد و عقیده عمومی براین است كه میوه هر قدر هم مصرف شود مشكلی برای سلامت افراد ایجاد نمی كند اما رعایت مقدار مصرف و درحد نیاز بدن فرد امر مهمی است میوه ها مقداری قند دارند كه هنگام مصرف زیاد در بدن باقی می ماند و ضمن ایجاد چربی اضافی در بدن، سیری كاذب ایجاد می كنند كه این امر می تواند از مصرف متعادل دیگر مواد غذایی جلوگیری كند.
وی گفت: در روزهای آخر سال تلاش برای خرید گاه منجر به خرید یك باره مقدار زیادی میوه می شود كه هزینه زیادی را به مصرف كنندگان تحمیل می كند و همین موضوع باعث می شود كه میوه ها تا مرحله پژمردگی كامل نیز نگهداری شوند و زمانی به مصرف می رسند كه تقریبا تمام ویتامین خود را از دست داده اند لذا توصیه جدی ما به عدم خرید مقدار زیاد میوه و مصرف نكردن مقدار فراوان آن در مهمانی ها است.
درستی با اشاره به سرخ كردن ماهی شب عید تصریح كرد: توجه ویژه به این نكته ضروری است كه با سرخ كردن ماهی ارزش غذایی آن به شدت پایین می آید و روغنی بدست می آید كه دارای مواد سمی بالا و سرطان زا است.

*رعایت بهداشت فردی مهمترین ركن پیشگیری بیماری در سفر است

دكترهوشنگ ساغری متخصص بیماری های عفونی درادامه افزود: مهمترین نكته ای كه در سفر باید به آن توجه كرد، رعایت بهداشت فردی است یعنی درهنگام سفر باید دستها را با آب و صابون شستشو داد و آبی كه استفاده می كنیم حتما معدنی باشد تا از سلامت بیشتری برخوردار باشد.
وی گفت: بهترین نوع غذایی كه در سفر می توان استفاده كرد غذاهای سبك و پخته است و ما به افراد توصیه می كنیم از غذاهای كنسروی استفاده نكنند.
همچنین با توجه به اینكه در شمال كشور به دلیل رطوبت بالا شیوع بیماری های قارچی رواج دارد توصیه می شود افراد لباس ها را مرتب عوض كنند تا به بیماری های انگلی مبتلا نشوند.
وی تصریح كرد: سبزی های محلی باید حتما به وسیله محلول های شستشو و با نمك شستشو داده شوند و درهنگام خرید ماهی به ویژه ماهی شود و اشپل ماهی مراقب باشند تا ماهی از سلامت كامل برخوردار باشند تا به سم بوتولیسم مبتلا نشوند.

*بیماری های گوارشی شایع ترین بیماری سفر است

دكتر ایرج خسرونیا متخصص بیماری های داخلی و گوارش درادامه افزود: معمولا درهنگام ایام نوروز شیوع بیماری های واگیر دار را شاهد هستیم كه یكی از این بیماری ها،‌اسهال و استفراغ و بیماری های گوارشی است.
وی گفت: در حین سفر باید سعی شود از غذاهای سبك استفاده گردد و از غذاهای پخته و سرخ كردنی استفاده نشود همچنین از به همراه بردن گوشت چرخ كرده و تنقلات اجتناب شود.
خسرونیا تصریح كرد:اگر افراد می خواهند سفر خوبی را داشته باشند و به بیماری های روده ای مبتلا نشوند بهتر است از آبهای معدنی، میوه های شسته شده و غذاهای سبك استفاده كنند.

*استفاده از ضد آفتاب در سفر ضروری است

دكتر خلیل صداقت پیشه متخصص پوست و مو در ادامه افزود: یكی از مهمترین مشكلاتی كه افراد در سفرهای نوروزی با آن مواجه می شوند بیماری های پوستی از جمله گال و بیماری های قارچی است.
وی گفت: افرادی كه به دریا و یا استخر می روند بهتر است برای پیشگیری از آفتاب سوختگی از ضد آفتاب استفاده كنند و مصرف آن را هر سه ساعت یكبار تمدید كنند.
صداقت پیشه در خصوص ابتلا به بیماری گال تصریح كرد: در مناطق شمالی كشور و مناطق مرطوب امكان ابتلا به بیماری های قارچی و یا گال افزایش می یابد كه برای پیشگیری از این بیماری پوستی به افراد توصیه می شود از تماس لمسی با افرادی كه مشكوك به این بیماری ها هستند اجتناب شود تا به این بیماری مسری و واگیردار مبتلا نشوند.

*افراد از مصرف دارو به طور خودسرانه در طول سفر بپرهیزند

دكتر جنیدی عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان در ادامه افزود: بیماران به دو دسته تقسیم می شوند یك دسته بیمارانی كه دچار بیماری های مزمن هستند و همواره در حال مصرف دارو هستند كه این افراد باید به اندازه زمانی كه در منزل نیستند میزان مصرف دارو را محاسبه كرده و به اندازه كافی و كمی بیشتر دارو به همراه خود ببرند البته این نكته بسیار حائز اهمیت است كه دارو دور از دسترس كودكان قرار داده شود.
وی گفت: دسته دوم افرادی هستند كه سالم هستند و در هنگام سفر توصیه می شود كه استامینوفن به عنوان ضد تب را همراه خود ببرند داروی دیگر داروی ضد آلرژی برای آلرژی و ضد آبریزش بینی است همچنین در شروع فصل گرما ممكن است افراد دچار آفتاب سوختگی شوند كه توصیه می شود از كرم های ضد آفتاب در تمام سنین استفاده شود تا دچار آفتاب سوختگی شدید نشوند.
جنیدی در ادامه افزود: محلول های ضد عفونی كننده، او آر اس نیز از جمله داروهای ضروری در سفر است اما توصیه نمی كنیم كه افراد یك چمدان دارو با خود ببرند بلكه هدف اصلی ما این است كه از دارو فقط برای رسیدن به اولین مركز پزشكی درمان استفاده كنند نه اینكه سرخود دارو مصرف كنند و به پزشك هم مراجعه نكنند.

*بیماری باكتریایی شایع ترین بیماری سفر است

دكتر حسینی متخصص گوارش در ادامه افزود: متاسفانه دیده شده كه بعضی از رستوران های بین راهی نكات بهداشتی را رعایت نمی كنند و همین امر باعث مسمومیت های غذایی تحت عنوان بیماری های گوارشی در سفر می شود.
وی گفت: شایع ترین بیماری گوارشی سفر، بیماری باكتریایی با عنوان استاف اوروئوس است كه گاهی می تواند در اثر مصرف مواد غذایی آلوده خود را نشان دهد.
وی تصریح كرد: حالت تهوع و استفراغ در مرحله اول و در 24 ساعت بعد اسهال و درهای شكمی به عنوان عوارض این بیماری باكتریایی است اما به درمان آنتی بیوتیكی احتیاج ندارد.
حسینی خاطر نشان كرد: بهتر است افراد داروی او آر اس را در طول سفر به همراه داشته باشند تا از آن استفاده كنند و بهترین توصیه به این افراد این است كه گرسنگی را تحمل كنند اما از غذای بین راهی استفاده نكنند.

*وزارت بهداشت بر اماكن عمومی و بین راهی نظارت می كند

مهندس سید رضا غلامی معاون فنی و بهداشت محیط مركز سلامت محیط كار وزارت بهداشت در ادامه افزود: ما در بحث كنترل و نظارت بهداشتی اماكن عمومی، اقامتی و بین راهی برنامه های جامعی داریم و بازرسان همواره از این مراكز بازدید می كنند.
وی گفت: این بازدیدها از اول اسفند آغاز شده و تا 15 فروردین ادامه دارد و هدف اصلی از این بازدیدها بررسی ایمنی مواد غذایی و تهیه و طبخ آن است.
غلامی با اشاره به اینكه 1200 اكیپ نظارتی در كل كشور فعال هستند تصریح كرد: این اكیپ از بازرسان وزارت بهداشت در مراكز بین راهی و تهیه و بهداشت فردی افرادی كه در رستوران ها و مراكز اقامتی بین راهی فعالیت می كنند نظارت ویژه ای دارند.

*ماهی را بیش از یك سال در فریزر نگهداری نكنید

دكتر برلیانت بزرگمهر متخصص تغذیه در ادامه افزود: در هنگام تهیه ماهی باید دقت زیادی داشته باشید این در حالیست كه ماهی فاسد، رنگ كدری دارد و وقتی گوشش را كنار می زنید به جای رنگ صورتی شفاف، تیره رنگ است همچنین چشم ماهی نباید گود باشد.
وی گفت: ماهی فاسد مسمومیت غذایی شدیدی ایجاد می كند و باعث اسهال و استفراغ می شود.
بزرگمهر تصریح كرد: به همه توصیه می كنیم ماهی شب عید را برای مصرف یك سال تهیه نكنند و بیش از دو ماه در فریزز نگهداری نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha