:عضو هیئت مدیره انجمن پوست و مو با بیان اینكه زنان برای لیزر پوست خود به آرایشگاه‌ها مراجعه نكنند چرا كه اكثر این مراكز زیر نظر پزشك اداره نمی‌شود

سلامت نیوز :عضو هیئت مدیره انجمن پوست و مو با بیان اینكه زنان برای لیزر پوست خود به آرایشگاه‌ها مراجعه نكنند چرا كه اكثر این مراكز زیر نظر پزشك اداره نمی‌شود، گفت: لازم است افراد به كسانی مراجعه كنند كه آگاهی لازم را نسبت به تكنولوژی داشته باشند.

به گزارش  فارس ، پروانه ساكت در جلسه ویژه انجمن متخصصان پوست و مو با هدف آگاه‌سازی افكار عمومی كه امروز در محل این انجمن برگزار شد، با اشاره به گسترش تبلیغات مواد بهداشتی و درمانی اظهار داشت: برخی مردم گمان می‌كنند كه هر داروی جدیدی برای درمان آنان مؤثر است؛ چند ماه پیش صابون خرچنگ و كرم ‌حلزون به بازار آمد و ادعا می‌شد كه این داروها برای درمان بیماری‌های پوستی مفید است در حالی كه تمام مصرف‌كنندگان این دارو از استفاده آن پشیمان هستند.

وی ادامه داد: منطقی نیست كه یك كرم، برای بیماری‌های مختلف پوستی مفید باشد؛ برخی برای تبلیغات محصولات خود ادعا می‌كنند كه فلان كرم برای بیماری‌های پوستی مانند چین ‌و چروك، ‌لك صورت و زخم‌ها مفید است؛ مردم باید دقت كنند كه چگونه ممكن است كه یك دارو، تمام ضایعات پوستی را بهبود ببخشد.

عضو هیئت مدیره انجمن پوست و مو گفت: بدترین اتفاقی كه انجام گرفته، بی‌اعتمادی مردم نسبت به جامعه پزشكی است و علت آن، سوء استفاده افراد سودجویی است كه سعی می‌كنند به هر قیمتی محصولات خود را به فروش برسانند و متأسفانه كنترل مناسبی برای جلوگیری از این تبلیغات صورت نمی‌گیرد.

ساكت افزود: وقتی بیماران بعد از استفاده از داروی غیر استاندارد یا مراجعه به پزشك غیر متخصص متضرر می‌شوند، در برابر اطلاع‌رسانی‌های مناسبی كه انجام می‌گیرد، واكنش نشان می‌دهند و حتی حقیقت را نمی‌پذیرند چرا كه با نگاه قبلی به موضوع نگاه می‌كنند.

وی با اشاره به وعده‌های غیر واقعی و غیر علمی از سوی برخی از مراكز درمانی اظهار داشت: برای نمونه برخی از مراكز می‌گویند كه قادر هستند چین ‌و چروك‌های صورت را در نیم ساعت، بدون جراحی از بین ببرند؛ این مراكز اكثراً به وسیله افراد غیر مسئول و با سرمایه‌گذاری تأسیس شده است و اكثر آنان با اینكه در تبلیغات خود قید می‌كنند كه این مركز زیر نظر پزشك اداره می‌شود ولی نام و تخصص آن پزشك دیده نمی‌شود.

این متخصص پوست و مو اضافه كرد: هم اكنون 15 تا 25 لیزر مخصوص پوست و مو وجود دارد كه متخصصان پوست و مو در بخش‌هایی از كتب درسی خود باید این لیزرها را آموزش ببینند؛ برای بیمار بسیار مهم است كه چه نوع لیزری برای درمان او انتخاب می‌شود چرا كه انتخاب نامناسب، عوارضی را برای او در پی خواهد داشت.

ساكت ادامه داد: زمانی كه انتخاب مناسب صورت نگیرد یا توضیح كافی داده نشود، بیمار اعتمادش را به لیزر از دست می‌دهد و احساس می‌كند كه تكنولوژی ناقصی است در حالی كه این تكنولوژی به صورت اشتباه در اختیار مریض قرار گرفته است؛ بنابراین لازم است بیمار به كسی مراجعه كند كه آگاهی لازم را نسبت به تكنولوژی داشته باشد.

وی با اشاره به برخی از آریشگاه‌های زنانه كه از اتاق لیزر برخوردارند، افزود: متأسفانه اكثر این مراكز زیر نظر پزشك اداره نمی‌شود؛ دستگاه لیزر یك دستگاه بسیار ظریف است، حتی برای انتقال آن از یك طبقه به طبقه دیگر، افرادی از شركت تولیدكننده، انتقال را انجام می‌دهند اما در بسیاری از مراكز، دستگاه‌های لیزر اجاره‌ای هستند و طی این انتقال ممكن است مشكلاتی برای دستگاه به وجود بیاید.

عضو هیئت مدیره انجمن پوست و مو گفت: برخوردهای قضایی با پزشكان متخلف قطعاً مؤثر است اما ما احساس می‌كنیم كه پیشگیری بسیار مفیدتر است؛ تمایل نداریم كه همكاران پزشك ما به مراكز قضایی بروند و به همین دلیل بهتر است كه مسیر را به نحوی هدایت كنیم كه این اتفاقات انجام نشود.

وی ادامه داد: محصول و دارویی كه شركت و نماینده‌ آن وارد می‌كند، قطعاً بسیار متفاوت با محصولات و داروهای غیر استاندارد است؛ ما یك سرنگ داریم اما با 4 نوع مختلف، نوعی از آن 20 هزار تومان و نوعی از آن 150 هزار تومان است؛ شاید بیمار سرنگ ارزان‌تر را انتخاب كند و بعدها به مشكلاتی برخورد كند چرا كه خیلی از این محصولات به صورت كپی و چینی وارد بازار می‌شود.

ساكت در پایان به بیماران توصیه كرد: بیماران برای معالجه خود با چند پزشك متخصص مشورت كنند و بعد از فكر در مورد معالجه خود، از نام و تخصص پزشك، اطمینان حاصل كنند و حتی سرنگ و بسته‌بندی آن‌ را مشاهده كنند تا متوجه شوند كه آن محصول ساخت كدام كشور است همچنین خود باید بیمار طول درمان را كنترل كند.

در ادامه این نشست، حبیب انصاری نایب رئیس انجمن پوست و مو با اشاره به تبلیغات گسترده رسانه‌های مختلف به خصوص ماهوار‌ه‌ اظهار داشت: تبلیغات بهداشتی آن قدر از سوی رسانه‌ها دنبال می‌شود كه به طور مثال فردی كه ریزش مو داشته باشد، احساس می‌كند كه واقعاً كمبودی دارد.

وی ادامه داد: مسائل مادی نباید جایگزین علم شود و زمانی كه فردی‌ آگاهی كاملی نسبت به موضوع پزشكی ندارد، نباید نسخه‌ای برای بیمار تجویز كند.

انصاری افزود: در مورد شامپوهایی كه ادعا می‌شود ریزش مو را درمان می‌كند، باید گفت كه از منطق علمی، هیچ شامپویی نمی‌تواند مانع ریزش مو شود بلكه شامپوها جنبه بهداشتی مانند رفع شوره، چربی، ایجاد براقی و شفافیت دارند.

نایب رئیس انجمن پوست و مو گفت: به عنوان نمونه در رسانه‌ها و تبلیغات به‌گونه‌ای وانمود می‌شود كه با استفاده از یك كرم معجزه‌گر تمام چین ‌و چروك‌های دور چشم درمان خواهد شد؛ در حالی كه چنین كرمی در دنیا وجود ندارد.

وی اضافه كرد: اگر مردم بخواهند اطلاعات دقیق و كارشناسانه‌ای در رابطه با پوست و مو كسب كنند، می‌توانند با مراجعه یا تماس با انجمن پوست و مو از صحت یا عدم صحت دارو‌های مربوطه اطمینان خاطر حاصل كنند.

انصاری با اشاره به لزوم تجربه پزشك متخصص در معالجه بیان كرد: گاهی اوقات تجربه بالاتر از علم عمل می‌كند؛ ما سعی می‌كنیم تا با آگاهی‌ها و علم خود و در چارچوب تخصصی كه به دست آورده‌ایم، بیماران را راهنمایی و معالجه كنیم.

وی در ادامه افزود: استفاده از برخی لیزر‌ها، مشكلاتی را به همراه آورده است؛ لیزر، ابزاری محدود است و اگر از طریق درست و توسط پزشك متخصص استفاده نشود، جامعه پزشكی بدنام خواهد شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: اداره‌ای در وزارت بهداشت، مسئول نظارت بر ورود دستگا‌های طبی و داروهاست كه با وجود این نظارت، باز هم ابزارهای پزشكی از طریق قاچاق وارد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha