سلامت نیوز : قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: ادغام آموزش پزشكی در خدمات سلامت یك مدل موفق ایرانی و الگوی جهانی است، البته ممكن است ضعف‌هایی هم داشته باشد كه در حال بر طرف شدن است اما انتقال آموزش پزشكی به وزارت علوم یك ایده ارتجاعی است كه عواقب خطرناكی برای كشور دارد.

امیر محسن ضیایی در گفت‌و‌گو با  فارس، درباره ایده انتقال آموزش پزشكی به وزارت علوم كه اخیراً از سوی مسئولان وزارت علوم مطرح شده، توضیح داد: طی 25 سال گذشته با ادغام آموزش پزشكی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و تشكیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی پیشرفته های بزرگی در ارتقای آموزش پزشكی تأمین نیروی انسانی مورد نیاز حوزه سلامت كشور داشته‌ایم.

وی گفت: این پیشرفت‌ها هم در حوزه آموزش پزشكی و كیفیت آموزش به پزشكان و هم در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه خود را نشان داده و تلاش شده كه پزشكان و كادر بهداشتی و درمانی آموزش دیده با آموزش عملی در مراكز بهداشتی و درمانی جامع‌نگر و جامعه‌نگر تربیت شوند در حالی كه با انتقال آموزش پزشكی به وزارت علوم و تضعیف آموزش عملی این دستاورد بزرگی ملی نابود می‌شود.

وی افزود: از نظر پژوهش و تولیدات علمی نیز در زمان حاضر حدود یك سوم تولیدات علمی كشور در حوزه پزشكی است در حالی كه كمتر از یك سوم محققان كشور در گروه پزشكی هستند بر این اساس بسیاری از دستاوردهایی كه هر سال در تولید دارو و روشهای جدید درمانی در كشور اعلام می‌شود مرهون توجه به آموزش پزشكی و ادغام آن در وزارت بهداشت است.

ضیایی ادامه داد: در كنفرانس آموزش پزشكی كه در آفریقای جنوبی برگزار شد نیز مدل آموزش پزشكی ایران به عنوان یك مدل موفق و برتر و الگو برای جهان معرفی شد بنابراین بازگشت آموزش پزشكی به وزارت علوم یك عقب‌گرد بزرگ است كه این دستاوردهای بزرگ ملی را زیر سوال می‌برد و در مجموع ایده بازگشت آموزش پزشكی به وزارت علوم یك ایده ارتجاعی است.

وی گفت: وزارت علوم در زمان حاضر متولی آموزش پزشكی نیست اما تلاش می‌كند با تصاحب مدیریت آموزش پزشكی حیطه مدیریتی خود را گسترش دهد اما با این كار ضربه بزرگی به آموزش پزشكی كشور می‌زند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آموزش پزشكی در حال حاضر نیز با ضعف‌ها و نقدهای مهمی رو به روست از یك طرف پزشكان تربیت شده در این سیستم خیلی مهارتهای ارتباطی ندارند و به خصوص مردم از خدمات پزشكان عمومی راضی نیستند، عمده آموزش این افراد نیز بستری محور است و آموزش خدمات سرپایی را كمتر می‌بیننند، از طرف دیگر غیر از گروه پزشكی بقیه گروه‌ها مانند پرستاران و گروه‌های پیراپزشكی آموزش بالینی مناسبی ندارند ضمن اینكه در این سیستم بیشترین بها به پزشكان و متخصصان پزشكی داده می‌شود و بقیه گروه‌ها در حاشیه هستند، چطور می‌توان از این سیستم دفاع كرد گفت: ما نمی‌گوییم آموزش پزشكی ما نقص ندارد این ضعف‌هایی كه شما گفتید درست است اما راه حل آن بازگشت آموزش پزشكی به وزارت علوم نیست.

وی گفت: ما هم به این نقص‌ها آ‌گاهیم و به همین علت كار رفرم و اصلاحات اساسی در نظام آموزش پزشكی آغاز شده از جمله اینكه آموزش پزشكی عمومی كشور كاملاً متحول می‌شود و علاوه بر آموزش خدمات سرپایی، مهارت‌های ارتباطی و جامعه‌نگری نیز به پزشكان آموزش داده می‌شود و این آموزش‌ها به خصوص برای تربیت پزشكان خانواده در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: این اصلاحات البته باید برای بقیه گروه‌های علوم پزشكی نیز گسترش یابد كه جزء برنامه‌های وزارت بهداشت است اما وزارت علوم این دغدغه‌ها را ندارند و به علوم پزشكی درست مانند جغرافیا یا تاریخ نگاه می‌كند و نمی‌تواند نیازهای روز نظام سلامت كشور را در نظر بگیرد.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت اضافه كرد: اگر آموزش پزشكی به وزارت علوم منتقل شود بحث آموزش بالینی پزشكان در بیمارستان‌ها به شدت آسیب می‌بیند و اگر تخت‌های آموزشی را به وزارت علوم منتقل كنیم، مدیریت دوگانه‌ای بر خدمات سلامت حاكم می‌شود كه اولین متضرر آن مردم هستند و البته نقص ضعف آ‌موزش سرپایی نیز در این سیستم به طول كل فراموش می‌شود زیرا وزارت علوم مراكز بهداشتی و درمانی را برای آموزش سرپایی در اختیار ندارد.

ضیایی در پاسخ به این پرسش كه یكی دیگر از انتقادهایی كه به این سیستم می‌شود این است كه ادغام آموزش پزشكی در وزارت علوم بیش از همیشه نظام سلامت را پزشك سالار كرده و تقریباً همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی و بیمارستان‌ها پزشك متخصص هستند و این مسئله موجب ضعف مدیریت این مراكز و نارضایی بقیه گروه‌ها شده است گفت: این مسئله نیز مورد توجه وزارت بهداشت است و ما می‌دانیم كه پزشك یا پرستار بودن مهم نیست مهم آشنایی فرد با علم مدیریت و توانایی مدیریتی فرد است هر كس بتواند مدیریت بهتری داشته باشد او باید رئیس بیمارستان یا دانشگاه باشد.

وی گفت: رویكرد قدیمی در حال تغییر است و به همین علت دوره MBA مدیریت بیمارستانی ایجاد شده و افرادی كه این دوره را سپری كنند می‌توانند رئیس بیمارستان شوند و تصدی مدیر بیمارستانی كه این دوره را گذرانده باشد در اعتباربخشی بیمارستانها موثر است.

وی افزود: ما این ضعف‌ها را می‌دانیم و بر این اساس وزارت بهداشت در حال مهندسی مجدد در نظام سلامت و آموزش پزشكی است و دهه آ‌ینده را دهه كیفی سازی نظام سلامت نامگذاری كرده‌ایم اما اگر قرار باشد آموزش پزشكی به وزارت علوم برگردد تمام این تجارب، دستاوردها و برنامه ها نابود می‌شود.

ضیایی افزود: در مورد ضعف آموزش پزشكی برای اجرای طرح پزشك خانواده نیز باید گفت، ضعف اجرای این طرح فقط مربوط به آموزش ندیدن پزشكان عمومی در مورد اصول ارتباط گیری و پزشكی خانواده نیست، ضعف‌های دیگری هم دارد از جمله ضعف در اجرای كامل سیاست‌ها و برنامه‌های پزشك خانواده و نظام ارجاع و همكاری بیمه‌ها اما برای رفع مشكل آموزش پزشكان نیز دوره MPH پزشكی خانواده را به طور فراگیر شروع كرده‌ایم و به زودی دوره رزیدنتی پزشكی خانواده نیز راه‌اندازی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha