سلامت نیوز :پزشكان آمریكایی در یك تحقیق جدید اعلام كردند كه استفاده از داروی مسكن قوی هیدروكودون با نام معمول تجاری «ویكودین» در دوز پایین برای مادرانی كه به نوزادان خود شیر می‌دهند‌، بی‌خطر است.

به گزارش ایسنا، این پزشكان در آزمایشات خود متوجه شدند كه درصد بسیار كمی از این دارو وارد شیر مادر می‌شود و تاكید كردند: حدود 30 میلی گرم ویكودین در روز برای مثال شش قرص پنج میلی گرمی برای كاهش درد در زنانی كه با مسكن‌های ضعیف‌تر مثل استامینوفن (تیلنول) یا ایبوبروفن (ادویل) آرام نمی‌شوند، می‌تواند مجاز باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیدروكودون متعلق به طبقه‌ای از مسكن‌های ناركوتیك است كه اوپیوئیدها نامیده می‌شوند. این داروها می‌توانند به شیر مادر راه پیدا كنند و پیامدهای خطرناكی مثل سرگیجه و یا حتی مرگ را برای كودكان شیرخوار به همراه داشته باشد.

هم اكنون كارشناسان توصیه می‌كنند زنانی كه در هنگام وضع حمل یا سزارین آسیب می‌بینند در ابتدا باید برای كاهش درد از مسكن‌های OIC (بدون نیاز به نسخه پزشك) استفاده كنند. اگر این داروها برای تسكین درد موثر واقع نشدند، این زنان می‌توانند از اوپیوئیدهایی مثل هیدروكودون‌ها استفاده نمایند. البته تاكید می‌شود كه دوز این دارو را پزشك باید برای آن‌ها تجویز كند، دارو نباید بیش از دو یا سه روز مصرف شود.

به علاوه اگر در صورت استفاده از این دارو، حالت غیرعادی خواب آلودگی یا عدم تمایل به مك زدن در نوزاد مشاهده شد، بلافاصله باید به پزشك مراجعه كرد و موضوع را با وی در میان گذاشت. برای انجام این مطالعات دكتر جیسون سائوبران از دانشگاه كالیفرنیا و دستیاران وی، میزان هیدروكودون و یكی از پسماندهای آن در شیر مادران را اندازه‌گیری كردند و به نتایج فوق دست یافته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha