سلامت نیوز :امروزه دست كم نزدیك به 90 درصد بیماران كلیوی، از بیماری خودشان اطلاع ندارند و این درحالی است كه در كشور ما 7 تا 10 میلیون نفر به درجاتی از نارسایی مزمن كلیه مبتلا هستند و متاسفانه این افراد خبری از بیماری خود ندارند.

معاون آموزشی مركز تحقیقات نفرولوژی این دانشگاه گفت: به طور ظاهری آثاری از شواهد بیماری كلیه دربیماران دیده نمی شود و اینها بین مردم عادی و نرمال پراكنده هستند و پیدا كردن آنها یك سازوكاری می خواهد كه برگزاری روز جهانی كلیه و شعاری كه هرسال برای آن روز اعلام می شود موجب توجه ویژه به این موضوع می شود.

دكتر سید منصور گتمیری با بیان اینكه همه افراد سالم  هم در معرض بیماری های كلیه هستند ابراز داشت: چند گروه باید در مورد بیماری های كلیه توجه ویژه ای داشته باشند كه یكی از این گروه ها، افراد دیابتی است زیرا 35 تا 50 درصد نارسایی های مزمن كلیه، علتش دیابت است.

وی افزود: گروه دیگر فشار خونی ها هستند چرا كه علت حدود 27 تا 30 درصد نارسایی مزمن كلیه فشار خون است.

معاون آموزشی مركز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه با بیان اینكه چاقی از علل دیگر بیماری های مزمن كلیوی است، گفت: افراد سیگاری حتما در معرض آسیب مضاعف هستند. اگر افرادی سابقه خانوادگی نارسایی كلیه دارند و یا اگر سابقه رویارویی با یك عامل یا دارویی را دارند ، حتما باید با پزشك مشورت كنند و با صلاحدید پزشك آزمایشات مربوطه را برای خودشان انجام دهند .

دكتر گتمیری افزود: افراد دیابتی حداقل باید سالی یكبار آزمایش مربوط به كلیه را بدهند و یا كسانی كه متوجه فشار خون خود می شوند در بدو این بیماری باید حتما آزمایش های مربوط به كلیه را داده و بعد از آن هم هر سه سال یكبار این كار را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha