پژوهشگران دانشكده مهندسی هسته‌ای و فیزیك دانشگاه صنعتی امیركبیر با استفاده از روش طبقه بندی سلولی (آتاماتای سلولی) توانستند با دقت بالا احتمال بدخیمی نقاط بسیارریز (رسوب ذرات بسیار ریز كلسیم‌دار) در سینه را تشخیص دهند.

سلامت نیوز :پژوهشگران دانشكده مهندسی هسته‌ای و فیزیك دانشگاه صنعتی امیركبیر با استفاده از روش طبقه بندی سلولی (آتاماتای سلولی) توانستند با دقت بالا احتمال بدخیمی نقاط بسیارریز (رسوب ذرات بسیار ریز كلسیم‌دار) در سینه را تشخیص دهند.

به گزارش فارس، سرطان سینه یكی از خطرناك‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است كه سالانه 47 مورد در 100 هزار زن به آن مبتلا می‌شوند.

هاجر مرادمند پژوهشگر طرح،‌ استفاده از ماموگرافی دوره‌ای را روشی برای تشخیص زودهنگام این بیماری ذكر كرد و گفت: تشخیص در زمانی كه هسته‌های اولیه سرطانی به شكل ذرات سخت شده (رسوب ذرات بسیار ریز كلسیم‌دار میكروكلسیفیكیشن) هستند به ویژه در بانوان جوان به سختی صورت می‌گیرد.

وی افزود: این دشواری هم می‌تواند موجب تشخیص ندادن برخی بیماران و رسیدن بیماری به مراحل حادتر شده و هم می‌تواند در موارد تشخیص نادرست، منجر به نمونه‌برداری‌های بی‌مورد شود. این در حالی است كه تشخیص زودهنگام نقش مؤثری در درمان موفقیت‌آمیز سرطان سینه دارد و تكه‌برداری نا به جا هم هزینه، زمان و درد غیرلازم را به بیمار تحمیل می‌كند.

مرادمند روش كار خود را استفاده از نرم‌افزار مطلب برای پردازش تصاویر ماموگرافی ذكر كرد و گفت: تصاویر پس از پیش پردازش اولیه وارد مرحله بهبود سایه روشن (كنتراست) می شود تا خوشه‌های میكروكلسیفیكیشن كه به صورت دانه های سفید بسیار ریز در تصاویر ماموگرافی دیده می شوند را بهتر تشخیص بدهیم.

وی افزود: در بخش بعد، خوشه‌های مشكوك جدا و به وسیله آتاماتای سلولی به دو دسته خوش خیم و بدخیم طبقه‌بندی شدند، با این كار دقت تشخیص در مقایسه با رویه‌های متداول در بخش‌های رادیولوژی 10 درصد افزایش پیدا كرد و به میزان 94 درصد رسید.

پژوهشگر طرح، تعداد موارد بررسی شده در این پ‍ژوهش را 152 مورد ذكر كرد و گفت: هر چه كیفیت تصاویر گرفته شده بهتر باشد و نیز در شیوه تصویربرداری دیجیتال، دقت قابل افزایش خواهد بود.

براساس این گزارش، این طرح در رساله كارشناسی‌ارشد پرتوپزشكی در دانشگاه صنعتی امیركبیر با راهنمایی سعید ستایشی و مشاوره علی رضا كریمیان و مهری سیروس انجام شده و از نتایج آن تاكنون دو مقاله در نشریات معتبر علمی و یك سخنرانی تهیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha