باتوجه به فراگیر شدن استفاده از امواج الکترونیکی ضرورت بررسی مزایا و مضرات استفاده از این مخدرهای دیجیتال بر مغز انسان از سوی روانشناسان و محققان حائز اهمیت است.

بررسی تاثیر مخدرهای دیجیتال بر مغز انسان

سلامت نیوز: باتوجه به فراگیر شدن استفاده از امواج الکترونیکی ضرورت بررسی مزایا و مضرات استفاده از این مخدرهای دیجیتال بر مغز انسان از سوی روانشناسان و محققان حائز اهمیت است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا؛ مخدرهای دیجیتالی، دغدغه امروز روان‌شناسان، دغدغه‌ای در خوف و رجاء است تا جایی که جبهه مخالف و موافق پیدا کرده است، برخی معتقدند مخدرهای دیجیتالی قابل تولید نیست و حتی در اینکه در آینده بتوان چنین موضوعی را محقق کرد نیز تردید دارند، محققان معتقدند «امواجی که از مغز ساطع می‌شود، معلول فعالیت‌های شیمیایی است، نه عامل فعالیت‌های شیمیایی مغز زیرا مواد شیمیایی در مغز موجب اتفاقاتی می‌شوند که بعضی از اثرات آن به صورت امواج الکترونیکی قابل دریافت است و بازتولید همان امواج نمی‌تواند همان مواد شیمیایی را به اندازه لازم برای مخدر بودن تولید کند».

برخی بر این باورند که «مغز دارای مکانیزم‌های حفاظتی است که در مقابل عوامل خارجی مقاومت می‌کند و تغییراتی که تلاش می‌شود با ایجاد یک فرکانس صوتی به مغز القا شود از سوی مغز واپس زده می‌شود و مغز امواج دیگری را برای ایجاد تعادل منتشر می‌کند که مانع از اثرگذاری این امواج شود. تنها در صورتی می‌توان مغز را به صورت دائم مورد تأثیر قرار داد که بخشی از آن تخریب شده و عملکردش تغییر یابد.»

استدلال سوم که دلیل رد امکان ایجاد مخدرهای دیجیتالی است آن‌که مواد مخدر رایج علاوه بر مغز بر کلیه بخش‌های سیستم عصبی و اعضای بدن اثرگذارند و مخدرهای دیجیتالی با شکل فعلی تنها قادر به متأثر کردن مغز هستند و نمی‌توانند سایر ارگان‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهند».

نکته قابل تأمل در گفتار این دانشمندان این است که ایشان بر اساس تفکر مادی‌گرایانه خود صرفا عقل را منشأ ادراک دانسته و هر نوع فعل انفعال که در روان انسان صورت می پذیرد را عطف به عقل می‌کنند، این در حالی است که در تفکر اسلامی قوه ادراک قلب انسان معرفی شده است، حال تعریف اینکه قلب چیست و چه تعریفی دارد و آیا همین عضو صنوبری شکل است یا نه محل بحث ما نیست.

آنچه که در اینجا حائز اهمیت است توجه دین اسلام به مسئله «سکر» است؛ زمانی مستی صرفا بر اثر شرب خمر است که مستی موقت و گذراست این نوع از مستی بر عقل اثر داشته و از آنجا که عقل یک عضو ابزاری سریعا هم عوارضش برطرف شده و آگاهی باز می‌گردد، اما توجه اسلام به قلب و معرفی آن به محل ادراک بشر نشان از این دارد که سکر و مستی می‌تواند مراتب دیگری نیز داشته باشد.

بسیاری از رذائل اخلاقی که در اثر زمان و انجام اعمال سوء در انسان نهادینه می‌شود همان حالت سکر و مستی است که فضائل اخلاقی در برابرش به معنای آگاهی و خرد قد علم می‌کند؛ پس با این تعریف، وقوع حادثه‌ای به نام مخدر دیجیتال می‌تواند قابل فرض و حتی عملیاتی باشد؛ چراکه صوت اثرگذار است هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی؛ برای مثال اولین برخورد مشرکان مکه با کلام خود از همان صوت اعجاز آمیزی بود که هر کس آن را می‌شنید ناچارا به آن گوش می‌داد؛ چون قدرت گیرایی بالایی داشت، یا داستان صوت داوود پیامبر(ع) که نشان از اهمیت صوت و جذابیت آن خواد داشت.

از طرف دیگر هر ابزاری کارکردهای مثبت و منفی دارد و هیچ شی‌ای در عالم نیست که صرفا کاربرد مثبت داشته باشد؛ لذا توجه داشتن روانشناسان به مسئله مخدرهای دیجیتال می‌توان حائز اهمیت و قابل توجه باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha