والدین به دلیل مشغله‌ها توقع دارند، مدارس از طریق معلم‌ها آموزشهای لازم را به فرزندانشان دهند درحالی‌که بخش بزرگی از ویژگیهای شخصیتی نظیر احساس هویت، استقلال طلبی، شکل گیری هیجانات و نحوه کنترل و بروز آن، باورها و عقاید در کانون خانواده شکل می‌پذیرد.

آیا سن افسردگی در ایران پایین‌تر می‌آید

سلامت نیوز: والدین به دلیل مشغله‌ها توقع دارند، مدارس از طریق معلم‌ها آموزشهای لازم را به فرزندانشان دهند درحالی‌که بخش بزرگی از ویژگیهای شخصیتی نظیر احساس هویت، استقلال طلبی، شکل گیری هیجانات و نحوه کنترل و بروز آن، باورها و عقاید در کانون خانواده شکل می‌پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز، لیلی وکیلیان - روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه طی یک دهه اخیر فرم و الگوی زندگی در کشور ساختار شبه مدرنی به خود گرفته به طوریکه بسیاری از والدین ارزش‌های متفاوتی را نسبت به گذشته مورد توجه قرار داده اند، اظهار داشت: البته همین فاصله گرفتن از الگوهای سنتی در حوزه تربیت باعث شده است تا سالانه شاهد پایین‌تر آمدن سن افسردگی در کشور باشیم.
 
وی تصریح کرد: وابستگی فرزندان حتی از دوران کودکی به بازی‌های خشن رایانه ای و فضای مجازی، الگوی تک فرزندی، اشتغال همزمان پدر و مادر در خارج از خانه و کمتر شدن زمان حضور اعضای خانواده در کنار یکدیگر باعث شده تا زنگ خطر افسردگی در نوجوانان و حتی کودکان بلندتر شود.

 این روانشناس ادامه داد: برخلاف گذشته عوامل افسردگی، دیگر محرومیت مادی، رقابت‌های تحصیلی و مسائلی این چنینی نیست بلکه در زندگی شبه مدرن امروز مواردی نظیر تنهایی، محرومیت‌های روانی و عاطفی از سوی اعضای خانواده، فقدان برادر و خواهر برای فرزندان و ویترینی کردن زندگی شخصی در فضای مجازی و اجازه دادن برای اظهار نظر دیگران و از بین رفتن حریم شخصی خانواده، فقط بخشی از عوامل هشدار دهنده افسردگی است.

وکیلیان اضافه کرد: در یک دهه اخیر هر کودک هویت، باور و شخصیت خود را از گفت‌وگو و مصاحبت با اعضای خانواده و دوستان کسب می‌کرد درحالی‌که این روزها بستر اینترنت و شبکه‌های مجازی با انبوهی از محتوا، اطلاعات غیر طبقه بندی شده و حتی غیر واقعی خود را در اختیار کاربران با هر رده سنی قرار می‌دهد که البته پیامدهای آن به اشکال خودکشی در قالب یک بازی و یا انجام اعمال مجرمانه برای جلب توجه دیگران این روزها قابل مشاهده است.
 
وی با بیان اینکه بازگشت به الگوهای سنتی یکی از مهمترین راه برون رفت از این چالش اجتماعی است، افزود: نیروی مقابله با پایین آمدن سن افسردگی در اصلاح رفتار والدین نهفته است، اگر خانواده‌ها به مثابه گذشته زمان بیشتری را با هم بگذارند بی شک با خلاء‌های عاطفی و دغدغه‌های ذهنی یکدیگر بیشتر آشنا خواهند شد و در این بین فرزندان به دلیل روحیه لطیف تر به راحتی تحت تاثیر الگوهای خانوادگی خود قرار خواهند گرفت و این امر مانع از افسردگی آنها می‌شود، ضمن اینکه معتقدم آموزش نحوه صحیح استفاده از شبکه‌های مجازی، آموزش والدین با جدیدترین تکنیک‌های فرزند پروری و تربیت از جمله مواردی است که خانواده‌ها باید به آن توجه بیشتری نشان دهند.

وکیلیان عنوان کرد: در بیشتر جلسات مشاوره ای وقتی با برخی از والدینی که فرزندانشان دچار افسردگی شده اند صحبت می‌کنیم می‌بینیم که اغلب این والدین به دلیل مشغله‌های کاری توقع دارند، نظام آموزشی کشور در مدارس و از طریق معلم‌ها آموزش‌های لازم را به فرزندانشان دهند درحالی‌که بخش بزرگی از ویژگی‌های شخصیتی نظیر احساس هویت، استقلال طلبی، شکل گیری هیجانات و نحوه کنترل و بروز آن، باورها و عقاید در کانون خانواده شکل می‌پذیرد.

این روانشناس و مشاور خانواده خاطرنشان کرد: اگر الگوهای زندگی مدرن و شیوه‌های تربیتی والدین اصلاح نشود در آینده نه چندان دور شاهد پایین آمدن سن افسردگی در کشور خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha