سلامت نیوز :رئیس بخش مسمومان بیمارستان لقمان حكیم گفت: در روزهای پایانی سال 2 درصد از زنان به دلیل نظافت منزل با مواد شوینده دچار مسمومیت می‌شوند و این مسئله بیشتر به علت مخلوط كردن چند مواد شوینده با هم است.

عبدالكریم پژومند در گفت‌وگو با  فارس  در خصوص مسمومیت‌های ناشی از مواد شوینده اظهار داشت: مواد شوینده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند؛ تعدادی از شوینده‌ها در شرایط عادی مشكل خاصی ندارند و اگر مقداری از آنها وارد دستگاه گوارش شوند یا با چشم برخورد كنند، مشكل خاصی پیش نخواهد آمد.

وی با بیان اینكه در روزهای پایانی سال 2 درصد از زنان به دلیل نظافت منزل دچار مسمومیت با مواد شوینده می‌شوند، گفت: بعضی از مواد شوینده نظیر سفید‌كننده‌ها، تركیباتی همچون ترید سدیم و پُركلرید با غلظت خانگی 6 درصد دارند بر همین اساس اگر میزان زیادی از این مواد با بدن تماس پیدا كند، منجر به التهاب و سوختگی خواهد شد.

رئیس بخش مسمومان بیمارستان لقمان حكیم افزود: دیده می‌شود افراد جوهر‌نمك را با وایتكس مخلوط كرده و داخل وان یا سرویس‌های بهداشتی می‌ریزند، زمانی كه این دو مواد با یكدیگر مخلوط شود گاز كلرامین كه بسیار خطرناك است به وجود می‌آید كه استنشاق آن موجب حباب‌های تنفسی فوقانی، حلق و سوزش چشم می‌شود.

پژومند اضافه كرد: اگر مدت زمان تماس با گاز كلرامین طولانی شود، حمله آسم و تنگی نفس را تشدید خواهد كرد؛ افراد خصوصاً زنان خانه‌دار باید به این نكته توجه داشته باشند كه مواد شوینده را نباید در محیط‌‌های بسته با هم مخلوط كنند.

این متخصص سم‌شناس بالینی در خصوص نحوه استفاده از براق‌كننده‌ها بیان كرد: براق‌كننده‌هایی كه برای چوب و چرم استفاده می‌شود، دارای مواد نفتی هستند از این رو اگر این مواد استنشاق شوند یا براثر بی احتیاطی در نگهداری از آن كودكی آن را ببلعد اختلالات تنفسی خطرناك به وجود خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha