به گفته عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اگر 10 درصد درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به طور واقعی به حوزه سلامت اختصاص نیابد با مشكلات جدی در این حوزه مواجه می‌شویم.

سلامت نیوز :به گفته عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس  اگر 10 درصد درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به طور واقعی به حوزه سلامت اختصاص نیابد با مشكلات جدی در این حوزه مواجه می‌شویم.

دكتر محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بودجه سال آینده بهداشت و درمان تصریح كرد: اعتبارات حوزه سلامت نسبت به سال جاری 22 درصد افزایش یافته است، به نحوی كه این بودجه 1400 میلیارد تومان نسبت به سال جاری بیشتر شده است كه 700 میلیارد از این 1400 میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت و 700 میلیارد تومان هم مرتبط با بیمه‌ها و عمدتا در حوزه وزارت رفاه است.

وی گفت: موضوع حائز اهمیت برنامه پنجم در خصوص پرداخت 10 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندكردن یارانه‌ها به حوزه بهداشت و درمان در لایحه پیشنهادی دولت محقق نشده است، چراكه دولت مبلغ 2 هزار میلیارد تومان ناشی از هدفمند كردن یارانه‌ها را برای اختصاص در حوزه بهداشت و درمان پیش‌بینی كرده است، در حالی كه قاعدتا باید 6 هزار میلیارد و دویست میلیون تومان تخصیص یابد نه 2 هزار میلیاردی كه اصلا مشخص نیست وصول می‌شود یا خیر، لذا كمیسیون بهداشت و درمان در تلاش است تا با ارایه پیشنهاداتی آن را اصلاح كند.

نماینده مردم جهرم در خانه ملت ادامه داد: 10 درصد از هر نسبتی كه به عنوان درآمدهای هدفمندكردن یارانه‌ها حاصل می‌شود باید به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یابد اما به نظر می‌رسد حتی برای این دو هزار میلیارد هم در جایی ردیف پیش‌بینی كرده‌اند كه قابل وصول نیست.

عضو كمیسیون بهداشت هم‌چنین خاطرنشان كرد: یكی دیگر از پیشنهادات كمیسیون افزایش عوارض سیگار و اختصاص آن به حوزه سلامت است، به نحوی كه 10 درصد عوارض سیگار داخلی به 20 درصد و بیست درصد عوارض سیگار خارجی به 40 درصد افزایش یابد، هم‌چنین درصدی از تبلیغاتی كه برای مواد مضر مانند پفك و نوشابه و نظیر این‌ها انجام می‌شود باید به حوزه سلامت تعلق گیرد.

رضایی در خاتمه درباره تحقق پزشك خانواده با توجه به بودجه پیشنهادی در سال آینده اظهار كرد: اگر پرداخت 10 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به صورت واقعی به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یابد می‌توانیم پزشك خانواده را در كل كشور اجرا و مشكلات حوزه سلامت را برطرف كنیم، در غیر این صورت حتما حوزه بهداشت و درمان با مشكل جدی مواجه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha