واحد‌های چربی‌گیری و زهتابی حاشیه‌تهران، روزانه ۷۰۰تن مواد مختلف تولید می‌کنند و بخش عمده‌ای از تولیداتشان هم به صورت پسماند‌های آلوده در محیط رها می‌شود؛ پسماند‌هایی که به آلودگی‌های اساسی آب و خاک در این منطقه دامن زده و سلامت مردم را تهدید می‌کند.

آلودگی ضایعات مرغداری‌ها در جان حاشیه‌نشین‌ها

سلامت نیوز:واحد‌های چربی‌گیری و زهتابی حاشیه‌تهران، روزانه ۷۰۰تن مواد مختلف تولید می‌کنند و بخش عمده‌ای از تولیداتشان هم به صورت پسماند‌های آلوده در محیط رها می‌شود؛ پسماند‌هایی که به آلودگی‌های اساسی آب و خاک در این منطقه دامن زده و سلامت مردم را تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان ، این واحد‌ها کارشان این است که ضایعات مرغداری‌ها و ضایعات گوشتی کشتارگاه‌ها را بازیافت کنند؛ محصول نهایی تولید شده هم در صنعت صابون‌سازی، تولید انواع روانکار‌های صنعتی (گریس) و خوراک طیور استفاده می‌شود. طی این پروسه، خلاف قانون است و کسی هم به داد این وضعیت بغرنج نمی‌رسد.


واحد‌های چربی‌گیری و زهتابی حاشیه‌تهران، روزانه ۷۰۰تن مواد مختلف تولید می‌کنند و بخش عمده‌ای از تولیداتشان هم به صورت پسماند‌های آلوده در محیط رها می‌شود؛ پسماند‌هایی که به آلودگی‌های اساسی آب و خاک در این منطقه دامن زده و سلامت مردم را تهدید می‌کند. این واحد‌ها کارشان این است که ضایعات مرغداری‌ها و ضایعات گوشتی کشتارگاه‌ها را بازیافت کنند؛ محصول نهایی تولید شده هم در صنعت صابون‌سازی، تولید انواع روانکار‌های صنعتی (گریس) و خوراک طیور استفاده می‌شود. طی این پروسه، خلاف قانون است و کسی هم به داد این وضعیت بغرنج نمی‌رسد.
جمع‌آوری و پالایش ضایعات مرغداری‌ها در کارگاه‌های چربی‌گیری، سگ‌های ولگرد و حیوانات موذی منطقه را هم افزایش داده است که سبب رعب و وحشت ساکنان محلی و انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌شود.
 
از بوی نامطبوع تا حشرات موذی
 
در همین رابطه رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری، با بیان اینکه ۵۰ واحد غیرمجاز چربی‌سوزی، چربی‌گیری و زهتابی (روده پاک‌کنی) در این شهرستان فعالیت می‌کنند، گفت: «به دلیل مشکلات زیست‌محیطی باید ساماندهی شوند. فعالیت این واحد‌های تولیدی موجب آلودگی هوا، انتشار بوی نامطبوع و حشرات موذی در منطقه می‌شود.»زهره عبادتی تصریح کرد: «این واحد‌های چربی‌گیری در زمین‌های کشاورزی غیرقانونی فعالیت می‌کنند که باید به شهرک صنعتی چرم‌شهر منتقل شوند.»به گفته این مقام، «واحد‌های چربی‌گیری و زهتابی باید به صورت اصولی دارای تصفیه‌خانه و فیلتراسیون صنعتی برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع باشند.»
وی با بیان اینکه اکثر واحد‌های چربی‌گیری در بخش‌های قلعه‌نو، کهریزک و باقرشهر فعال هستند، یادآورشد: این واحد‌ها باید در شهرک‌های صنفی مستقر شوند تا سیستم‌های متمرکز تصفیه‌خانه فاضلاب برای جلوگیری از آلودگی محیط‌زیستی احداث کنند.»
عبادتی با اشاره به اینکه پنج تا ۱۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد‌ها مشغول به فعالیت هستند، افزود: «عمده کارگران واحد‌های چربی‌سوزی اتباع کشور افغانستان هستند که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، ضمن اینکه به کارگران ایرانی فعال نیز خدمات بیمه‌ای ارائه نمی‌دهند.»
 
سابقه طولانی غیرمجاز‌ها
 
این معضل تنها مربوط به حالا نیست و در سال ۹۴ هم «محسن شوکتی» رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرری از پلمب ۲۲ واحد چربی‌سوزی و روده‌پاک‌کنی در بخش کهریزک این شهرستان خبر داده بود.
آن زمان هم یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان ری، این واحد‌ها را به دلیل رعایت‌نکردن ضوابط و استاندارد‌های زیست‌محیطی، تخریب و آلودگی محیط‌زیست و همچنین توجه نداشتن به اخطاریه‌های ابلاغی پلمب کرده بود.تمامی این واحد‌های غیرمجاز در ابتدای سال ۱۳۹۵ با دستور قضایی پلمب شدند و بعد از گذشت چندماه توسط صاحبان این مشاغل دوباره به صورت غیرقانونی به فعالیت خود ادامه دادند.با ادامه این وضعیت، سازمان محیط‌زیست از عمل غیرقانونی این واحد‌ها به علت فعالیت مجدد، شکایت و اکنون تمامی واحد‌های غیرمجاز را به دستگاه قضایی معرفی و برخورد قانونی با آن‌ها صورت گرفته است.هم‌اکنون نیز عبادتی رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری خبر داده بود که «درصورت نهایی شدن حکم دادگاه با همکاری بخشداری مرکزی، این واحد‌ها پلمب یا تخریب می‌شوند.»
 
ضرورت بازرسی‌های محیط‌زیستی
 
روزانه حداقل ۶۰۰ تن ضایعات گوشت قرمز، ضایعات مرغ و چربی کشتارگاهی در تهران تولید می‌شود که کارگاه‌های چربی‌گیری درشهرستان ری آن‌ها را فرآوری می‌کنند.این واحد‌ها باید به صورت مجاز اقدام به جمع‌آوری ضایعات مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها کرده و هدایت فاضلاب آن‌ها به صورت تصفیه شده و خارج از کانال‌های آب و اراضی کشاورزی باشد.تعدادی از مالکان واحد‌های چربی‌گیری هم با تأسیس تعاونی «گلحصار» و خرید زمین به دنبال راه‌اندازی کارخانه استاندارد و تصفیه‌خانه هستند که قرار است با مساعدت اداره محیط‌زیست به سرانجام برسد. محیط‌زیست هم بهتر است، بازرسی‌های سرزده‌اش را جهت شناسایی و مقابله با واحد‌های غیر مجاز، افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha