سلامت نیوز :رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت های بیمارستانی وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم تجویز و مصرف منطقی داروها بویژه آنتی بیوتیك‌ها، گفت: به این منظور از ابتدای سال 90 نظام مراقبت مقاومت‌های آنتی باكتریال در بیمارستان‌ها راه اندازی می‌شود تا به این ترتیب مصرف آنتی بیوتیك‌ها منطقی شود.

به گزارش  ایسنا، دكتر معصومی اصل، گفت: برای جلوگیری از بروز مقاومت‌های میكروبی در دو حوزه بیماران سرپایی و بستری اقدامات لازم انجام می‌شود. در این زمینه از حدود 5 سال گذشته كمیته‌های كنترل عفونت در بیمارستان‌ها تشكیل شده‌ است.

وی با اشاره به اقدامات در دست انجام برای آموزش مصرف منطقی آنتی بیوتیك‌ها برای پزشكان و مردم گفت: در هفته سلامت برای آموزش پزشكان چهار همایش بازآموزی در نظر گرفته شده است و متخصصان، پزشكان عمومی و ماماها می‌توانند در این همایش‌ها شركت كنند.


وی همچنین درباره اقدامات انجام شده برای كاهش مصرف آنتی بیوتیك در بخش سرپایی نیز گفت: مردم باید در این زمینه آموزش‌های لازم را دریافت كنند و با راه‌های اصولی مصرف منطقی دارو آشنا شوند به این منظور نیز پیام‌های بهداشتی تهیه شده كه در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، دكتر نبوی معاون مركز مدیریت بیماریهای واگیردار نیز در این نشست خبری گفت: مركز مدیریت بیماری‌ها در دو محور، اقدامات خود را در زمینه مقابله با مقاومت‌های دارویی ضد میكروبی انجام می‌دهد.

وی با تاكید بر لزوم آموزش‌های عمومی برای كاهش مصرف نابجای دارو، افزود: از نظر تولید آنتی بیوتیك‌ها در كشور مشكلی وجود ندارد و حتی صادرات این داروها نیز انجام می‌شود. اما لازم است فرهنگسازی لازم صورت گیرد تا از مصرف خودسرانه داروها به ویژه آنتی بیوتیك‌ها جلوگیری شود.

نبوی افزود: در این زمینه سازمان‌های بیمه‌گر نیز اقداماتی را انجام داده‌اند و نسخه‌ها كنترل می‌شود و اگر تجویز دارو در نسخ به صورت اصولی به كار نرفته باشد اخطار داده می‌شود و در صورت عدم رعایت جریمه‌های مالی مطرح می‌شود.


وی درباره اقدامات انجام شده در جهت پیشگیری از مقاومت‌های میكروبی در بیمارستان‌ها ادامه داد: مصرف آنتی بیوتیك‌ها در بخش‌هایی از بیمارستان‌ها مانند بخش‌های سوختگی، پیوند، ICU‌ و ... ناچارا زیاد است. در این زمینه كمیته كنترل عفونت در اغلب بیمارستان‌ها تشكیل شده است و به طور مرتب از بخش‌های مختلف نمونه‌گیری‌های لازم انجام می‌شود. نتیجه این كشت‌ها در الگوی مصرف آنتی بیوتیك‌ها به كار برده می‌شود. مجموع این اقدامات به كاهش مقاومت دارویی می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha