هفته گذشته بخشنامه جدیدی از سوی رئیس قوه قضائیه با محوریت کاهش آمار زندانیان مهریه صادر شد که با اقبال حقوقدانان و کارشناسان آسیب‌های اجتماعی مواجه شد. در فضای مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت تا جایی که خیلی از جوانان و خانواده‌ها با استقبال از این بخشنامه اظهار داشتند که اجرای این بخشنامه مصونیت خانواده‌ها را به‌دنبال دارد.

تعدیل مهریه راه زندان را می‌بندد

سلامت نیوز:هفته گذشته بخشنامه جدیدی از سوی رئیس قوه قضائیه با محوریت کاهش آمار زندانیان مهریه صادر شد که با اقبال حقوقدانان و کارشناسان آسیب‌های اجتماعی مواجه شد. در فضای مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت تا جایی که خیلی از جوانان و خانواده‌ها با استقبال از این بخشنامه اظهار داشتند که اجرای این بخشنامه مصونیت خانواده‌ها را به‌دنبال دارد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،براساس آخرین آمار، بدهکاران مهریه به 4500 نفر افزایش یافته‌اند که رقم بدهی‌های آنها متغیر است. تا پیش از این بخشنامه به‌دلیل افزایش قیمت طلا و سکه خیلی از بدهکاران مهریه به‌دلیل عدم تأمین سکه و پرداخت آن دچار مشکلاتی شده‌اند که همین مسأله سبب شد تا شماری از آنها روانه زندان شوند اما دستور اخیر رئیس قوه قضائیه این امید را ایجاد کرد تا بدهکاران مهریه بتوانند از طریق اقساط مهریه تعیین شده را در زمان مقرر بپردازند.
در این زمینه خانم محمدی به «ایران» می‌گوید: باید به فکر فرزندان فردی که زندانی می‌شود هم باشیم، با زندانی شدن او فرزندان وی بشدت دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند و علاوه بر آن متحمل مشکلات اقتصادی زیادی خواهند شد.


مهتاب 27 ساله در زمینه بعد منفی زندانی شدن به‌دلیل نپرداختن مهریه معتقد است: با تغییر شرایط اقتصادی باید برخی از تصمیمات هم تغییر کند وقتی مردی به‌دلیل نپرداختن مهریه به همسرش زندانی می‌شود، پس از آزادی ممکن است تصور کند آب از سرش گذشته و تنها دلیل بدبختی خود را زن سابقش می‌داند و ممکن است دست به هر کاری بزند تا انتقام بگیرد.


علیرضا محبی کارمند دولت که دختر دم بخت جوانی دارد نیز در این باره می‌گوید: نمی‌توان مهریه را به طور کامل حذف کرد چون بحثی شرعی و قانونی است اما برای جلوگیری از پر شدن زندان‌ها باید به فرد فرصت کافی داده شود تا بتواند علاوه بر بجا آوردن تعهد قانونی به امور اجتماعی خود نیز بپردازد در حالی که با زندانی کردن، شخص دچار سرخوردگی شده و با بازگشت به جامعه هم در حضور دیگران احساس شرمندگی می‌کند زیرا تصور می‌کند به چشم دیگری به او نگاه می‌شود و در عین حال اعتبار و جایگاه اجتماعی سابق را هم نخواهد داشت و به زمان زیادی نیاز دارد تا نگاه اجتماعی سابق را بازگرداند، پیشنهاد رئیس قوه قضائیه در عین اینکه امنیت اجتماعی را بالا می‌برد، خللی هم در حق و حقوق زنان ایجاد نمی‌کند و در نهایت هم از افزایش بدهکاران مهریه جلو‌گیری می‌کند.


مهدیه ناصری دانشجوی سال آخررشته عمران به مهریه اعتقادی ندارد و می‌گوید: ازدواج داد و ستد نیست، اگر بخواهم روزی ازدواج کنم فقط یک سکه مهریه می‌خواهم چون معتقدم کلیه حقوق زن و مرد باید با هم برابر باشد، همان طوری که من به مهریه اعتقادی ندارم همسرم هم در مقابل نباید به‌عنوان مثال جهیزیه بخواهد.


او ادامه می‌دهد: خوشبختانه نگاه جوانان به مقوله ازدواج با گذشته بسیار متفاوت است باید همه به این شعور اجتماعی برسیم که چه با یک سکه و چه با 1000 سکه نمی‌توان زندگی را ماندگار کرد، مفهوم خوشبختی در تعداد سکه‌های مهریه نیست.
مریم کامرانی پرستار هم به شروط ضمن عقد معتقد است و می‌گوید: باید شرایط 50، 50 باشد و کلیه حقوق زن و مرد  مساوی باشد.
زهرا هم با نگاهی متفاوت به ابلاغ این بخشنامه می‌گوید: برخی دختران هیچ پشتوانه مالی ندارند، درست است که سکه گران شده ولی از سوی دیگر کلیه هزینه‌های زندگی هم به همان نسبت بالا رفته، اگر در این مقطع زمانی زنی طلاق بگیرد نمی‌تواند بعد از جدایی به خانه پدری بازگردد و در نتیجه نداشتن پول و بیکاری آواره خیابان‌ها می‌شود و زندگی‌اش به تباهی می‌کشد. نمی‌توانیم منکر این امر شویم که زندگی زنان سرپرست خانواده و مطلقه، تحت تأثیر مسائل اقتصادی است.


مونا کاظمی نیز از بدقولی‌های همسران دوستان خود تعریف می‌کند، او می‌گوید: برخی از پسران قول می‌دهند که به همسر خود حق طلاق بدهند ولی در نهایت هنگام انجام مراسم، زیر قول خود می‌زنند.
ماندانا مختار‌زاده به زنان روستایی اشاره می‌کند و از اهمیت مهریه برای آنها چنین می‌گوید: یک زن روستایی که به هیچ عنوان پشتوانه مالی ندارد، قبول نمی‌کند که مهریه نداشته باشد به همان نسبت هم جامعه روستایی شروط ضمن عقد را نمی‌پذیرد در این خصوص بین تفکرات و نوع زندگی زنان جوامع روستایی و شهری تفاوت‌های زیادی وجود دارد.


 قطعاً دولت در این خصوص و در زمینه زندگی پس از طلاق زنان خانه دار که شغل و منبع درآمدی ندارند باید چاره‌ای بیندیشد تا زندگی این افراد تبدیل به آسیب اجتماعی جدیدی در جامعه نگردد، همان اندازه که ابلاغ این بخشنامه می‌تواند به کاهش آمار زندانیان مهریه کمک کند به همان نسبت هم کمک‌ها و حمایت‌های دولت به زنان باید افزایش پیدا کند.
جعفر بای، آسیب شناس درباره مثبت و منفی‌های ابلاغ این بخشنامه به «ایران» می‌گوید: باید با نگاهی جامع‌تر و کلان‌تر به این بخشنامه نگریسته شود، یک اقدام اورژانسی در عین حال که می‌تواند مسکن باشد ولی موقتی بودن آن درد را کامل درمان نمی‌کند. اما چنانچه به همه عناصر و متغیرهای تعیین‌کننده دقت شود، می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.


او با اشاره به اینکه قبل از صدور هر بخشنامه‌ای باید کار کارشناسی صورت گیرد، می‌افزاید: ابتدا باید کار فرهنگی انجام شود زیرا کشور ما فرهنگ‌های بسیار متنوعی دارد تا جایی که در برخی مناطق هنوز علاوه بر مهریه شیربها هم می‌گیرند یا در برخی مناطق هنوز هم با کار کردن زن بیرون از خانه مخالف هستند.
بای در ادامه معتقد است: حذف صددرصدی مهریه مقدور نیست اما با اجرایی شدن این بخشنامه می‌توان ایرادها و اشکالاتی که در طول تاریخ به نوعی سنت‌ها را به انحراف کشیده‌اند، کمرنگ و حذف کرد. در گذشته مهریه‌ها منطقی بودند و به‌عنوان ابزاری برای سوء‌استفاده و به تعبیری چماقی در دست خانم‌ها نبودند این روزها برخی حتی از مهریه برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند تا جایی که با بالا رفتن آمار بدهکاران،‌ بندی به نام مهریه در زندان‌ها رقم خورده است.


این آسیب شناس در پایان توصیه می‌کند: با کمک تدوین قوانین جدید باید انحرافات غبارروبی شوند و در عین حال که زنان از پشتوانه اقتصادی برخوردار شوند، جلوی سوء‌استفاده‌ها هم گرفته شود. آنچه که حائز اهمیت است این نکته است که روح وحدت و انسجام اجتماعی و پیوندهای جمعی باید به وقوع بپیوندد.


بدهکاران مهریه با افزایش قیمت سکه بازداشت نخواهند شد
معاون اجتماعی اداره‌کل دادگستری خراسان‌شمالی با اشاره به افزایش قیمت سکه در سال‌جاری گفت: به‌علت مشکل مذکور شمار متقاضیان طلاق در این استان افزایش نیافته است.
 «سید ابراهیم محجوب»  افزایش قیمت سکه به ایجاد طمع در زوجه برای درخواست مهریه یا طلاق در این استان منجر نشده است. اما این امر موجب شده تا مردانی که از گذشته بدهکار پرداخت مهریه هستند با چالش پرداخت مواجه شوند.
محجوب افزود: از همین‌رو برای افرادی که در گذشته مبلغ پرداخت مهریه برای آنها اقساطی شده بود و هم‌اکنون در پرداخت رقم‌های فعلی با مشکل مواجه هستند دیگر بازداشتی وجود نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha