معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه حدود یک سوم از زنان در ایران اضافه وزن دارند، بر لزوم توجه جدی به این موضوع و برنامه‌ریزی مناسب برای رفع این فاکتور خطر در بانوان تاکید کرد.

یک سوم زنان اضافه وزن دارند

سلامت نیوز:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه حدود یک سوم از زنان در ایران اضافه وزن دارند، بر لزوم توجه جدی به این موضوع و برنامه‌ریزی مناسب برای رفع این فاکتور خطر در بانوان تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عبدالرسول همتی عصر شنبه 28 مهر در همایش سلامت بانوان، گفت: بانوان با توجه به سلامت خود، نقشی مهم در ساختن جامعه ای سالم ایفا می کنند.

او که اعتقاد دارد نظام تحول سلامت نقشی مهم در سلامت افراد جامعه ایفا می کند، گفت: به کمک این طرح که برنامه هایی برای سلامت گروه نوزادان تا سالمندان را پیش بینی کرده است، فرصتی فراهم شده تا بانوان نیز بتوانند با مراجعه به پزشک خانواده و مراقبان سلامت، بیش از گذشته در مسیر ارتقای سلامت خود و خانواده گام بردارند .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز توجه به دوره‌های بارداری، زایمان، پس از زایمان، شیردهی و ... در گروه بانوان را از شاخص‌های برنامه نظام تحول سلامت دانست و تغذیه کمکی را از جمله برنامه های مراقبت از زنان در نظام سلامت برشمرد.

او با اشاره به اینکه زنان خانه دار به دلیل کم تحرکی، بیشتر در معرض عارضه چاقی و به دنبال آن، فشارخون، دیابت و سرطان قرار دارند، اضافه کرد: پس از «کم تحرکی»، «مصرف دخانیات» به عنوان دومین آسیب اجتماعی زنان امروز، سلامت بسیاری از خانواده ها را به خطر انداخته است.

انجام روزانه ۵ دقیقه حرکات کششی در دو نوبت صبح و عصر برای جلوگیری از بیماری ها

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه سلامت مادران مساوی با سلامت جامعه است، گفت: همه افراد دارای دو سن تقویمی و فیزیولوژی هستند که می توان با انجام ورزش منظم و تحرک بدنی حرفه‌ای، بدنی سالم داشت و از ابتلا به بیماری ها مصون ماند.

محسن داودی آسیب های جسمی را موجب بروز آسیب های روحی و اجتماعی برشمرد و افزود: انجام روزانه پنج دقیقه حرکات کششی در دو نوبت صبح و عصر موجب انعطاف پذیری مفاصل شده و افزایش انعطاف پذیری در بدن نیز سبب جلوگیری از بسیاری از آسیب دیدگی ها می شود.

داودی به بیان نقش و اهمیت تمرین ورزشی منظم، پوکی استخوان، تقویت سیستم قلبی، عروقی و تنفسی و تاثیر تمرین استقامتی برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی پرداخت.

ورزش و تغذیه؛ عوامل موثر بر پیشگیری از پوکی استخوان در بانوان

یک متخصص روماتولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز نسبت به شیوع «پوکی استخوان» در جامعه، به عنوان نوعی بیماری بدون علامت هشدار داد.

الهام افلاکی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی پوکی استخوان را یک آسیب بهداشتی معرفی کرده است، دلیل این اهمیت را بروز مشکلاتی نظیر شکستگی استخوان ها به ویژه در مهره های کمر، گردن، استخوان ران و مچ عنوان کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پوکی استخوان را در زنان و به ویژه پس از دوران یائسگی شایع تر اعلام و اضافه کرد: با توجه به آسیب های ناشی از پوکی استخوان و بی علامت بودن این بیماری، توصیه می شود افراد جامعه به ویژه زنان در سن مشخصی، از نظر پوکی استخوان مورد ارزیابی قرار گیرند.

او با این هشدار که پوکی استخوان درمان طولانی مدت و پرهزینه ای دارد، توصیه کرد: ورزش و تغذیه مناسب نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد؛ زیرا «پیشگیری»، مهم ترین اقدامی است که افراد می توانند انجام دهند .





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha