رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: مردم کـشور به دلیل ریزگردها و وضعیت خشکسالی و کم آبی در آینده به مازندران مهاجرت می‌کنند که منجر به تراکم بیش از این جمعیت می‌شود.

مهاجرت ایرانی‌ها به مازندران در آینده

سلامت نیوز:رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: مردم کـشور به دلیل ریزگردها و وضعیت خشکسالی و کم آبی در آینده به مازندران مهاجرت می‌کنند که منجر به تراکم بیش از این جمعیت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مفید غلامی راد در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته آمار و برنامه‌ریزی درباره تراکم جمعیتی در مازندران و چالش‌های پیش رو گفت: به دلیل وضعیت اقلیمی، بحث های پایداری محیطی به میان آمده و در این راستا طرح‌های روستایی باید پایه‌گذاری شود زیرا مردم کـشور  به دلیل ریزگردها و وضعیت خشکسالی و کم آبی در آینده به مازندران مهاجرت می‌کنند که منجر به تراکم بیش از این جمعیت می‌شود.

وی در موضوع فسادهای مالی در دستگاه‌ها نیز گفت: تا موضوعی در دادگاه صالح تایید نشده وظیفه اعلام نداریم؛ البته برخی فسادهای مالی وجود دارد ولی آشکار نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران درباره بودجه اختصاص یافته برای جبران خسارات ناشی از  سیل نیز اظهار کرد: ۵۰ میلیارد تومان بودجه برای جبران خسارات اعلام شده  که ۳۵ میلیارد تومان به نواحی روستایی تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تعداد انشعاب فاضلاب در استان ۱۱ درصد و در کشور ۴۶ درصد است، خاطرنشان کرد: مسئله فاضلاب و پسماند مسئله اصلی استان است و باید سمت بهبود شرایط در این حوزه حرکت کنیم.

با اشاره به اینکه مهم ترین ایده آل هر جامعه ای، توسعه و پیشرفت است، اظهار کرد: جمعیت استان طبق سرشماری سال ۹۵ حدود 3 میلیون و ۲۸۳ هزار نفر بوده و این درحالی است که ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت تهران را مازندرانی ها تشکیل می‌دهند.

وی، نسبت جمعیت شهری را حدود ۵۸ درصد و نرخ جمعیت روستایی را ۴۲ درصد اعلام کرد و گفت: تراکم جمعیت در استان ۱۳۸ نفر در هر کیلومتر مربع است و این میزان در سال ۹۵ حدود ۱۲۹ نفر بوده درحالی که در سطح ملی در سال ۹۰ حدود ۴۸ نفر در هر کیلومتر مربع زندگی می کردند، این میزان در سال ۹۵ به ۵۰ نفر رسیده است.

غلامی راد با بیان اینکه قائمشهر و سوادکوه به ترتیب پرتراکم ترین و کم تراکم ترین منطقه مازندران بوده است، خاطرنشان کرد: آمار امید به زندگی در بین مردان استان ۷۳.۵ درصد و در بین زنان ۷۷ سال را نشان می‌دهد  که این رقم بیشتر از میانگین کشوری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران افزود: میزان باروری در مازندران در دوره ۸۶ تا ۹۰ حدود ۱.۴ بود و اکنون به ۱.۵ درصد رسیده، در حالی که نرخ باروری در کشور حدود ۲ درصد است.

وی نرخ بیکاری استان را طبق آمار سال ۹۶ حدود ۱۰ درصد و میانگین آمار کشوری را ۱۲.۴ درصد اعلام کرد و گفت: سهم شاغلان بخش کشاورزی ۱۹ درصد، صنعت ۲۸.۵ درصد و خدمات ۵۲ درصد است بعلاوه نرخ مشارکت اقتصادی در سال قبل به ۴۱ درصد  و نسبت اشتغال به ۳۷.۳ درصد رسید.

غلامی راد به وضعیت مازندران از نظر شاخص های توسعه‌ای اشاره کرد و گفت: نرخ باسوادی در استان تا پایان سال قبل ۸۹ درصد و سرانه مراکز بهداشت شهری به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت 0.5 درصد و برابر با سرانه ملی است.

وی، تراکم دانش آموزی را در استان ۲۳ نفر و در کشور ۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: درصد کلاس‌های غیراستاندارد در تمامی مقاطع مازندران ۵۱ درصد و در سطح ملی ۳۸ درصد بوده که وضعیت مازندران در این بخش نامطلوب است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، سرانه فضای فرهنگی به ازای هر هزار نفر را ۱۶.۵ متر مربع عنوان کرد و یادآور شد: سرانه فضای ورزشی روباز در استان به ازای هر هزار نفر ۹۳۴ متر مربع و در کشور ۵۸۳ مترمربع است.

غلامی راد، تعداد خانوارهای روستایی برخوردار از گاز را در مازندران ۷۷ درصد اعلام کرد و گفت: ۵۳ درصد راه های روستایی استان نیز آسفالت هستند.

وی درباره وضعیت جذب نیرو در دستگاه‌ها و نظارت بر این امر یادآور شد: حوزه چالشی ما شهرداریها هستند، هرچند جلوی جذب ناعادلانه را گرفتیم اما کنترل در شهرداری‌ها به دلیل اینکه زیر نظر ما نیست وجود ندارد.

غلامی راد خاطرنشان کرد: نظام ملی آماری در حال نوین سازی بوده و جهتگیری ما در راستای افزایش دقت و مباحث مربوط به پوشش دهی و اجرای دقیق آماری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران تأکید کرد: کاهش پروژه‌های امانی و هماهنگ کردن پروژه ها با تجهیزات پارک های علم و فن آوری تأثیر چشمگیری در حل مشکل اشتغال ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha