یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 256393

رئیس شبکه پوکی استخوان کشور گفت: با توسعه اقدامات و فعالیتهای شبکه بهداشت و درمان کشور و افزایش آگاهی مردم، درصد ابتلا به پوکی استخوان در بین سالمندان کشور از حدود 40 درصد به 25 درصد کاهش یافته است.

25 درصد سالمندان دچار پوکی استخوان هستند

سلامت نیوز: رئیس شبکه پوکی استخوان کشور گفت: با توسعه اقدامات و فعالیتهای شبکه بهداشت و درمان کشور و افزایش آگاهی مردم، درصد ابتلا به پوکی استخوان در بین سالمندان کشور از حدود 40 درصد به 25 درصد کاهش یافته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد پژوهی افزود: طی تحقیقاتی که شبکه پوکی استخوان کشور انجام داده، در هشت سال گذشته به علت بهبود وضعیت تغذیه شیوع این بیماری در مردم ایرانی کاهش یافته اما هنوز حدود 25 درصد افراد بالای 60 سال کشور به این بیماری مبتلا هستند.


وی اظهار داشت: استخوان، یک بافت زنده است که دائما در حال شکسته شدن و جایگزینی و بهبود است، پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که تولید استخوان جدید با حذف استخوان های قدیمی همراه نباشد. این بیماری در 40 سالگی به بعد شیوع فراوانی دارد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این بیماری در زنان بعد از دوران یائسگی بسیار شایع است، زیرا هورمونهای زنانه که از استخوان ها محافظت می کنند، بعد از یائسگی کاهش می یابند و زنان دردهای استخوانی را بیشتر احساس می کنند.


پژوهی گفت: در واقع از پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش یاد می‌شود چون در مراحل اولیه اصولا علائم ظاهری وجود ندارد، با شکستگی‌های خود به خود با کمترین ضربه خود را نشان می‌دهد که دقیق‌ترین روش برای تشخیص و پیگیری درمان، سنجش تراکم استخوان است.
این متخصص غدد افزود: استخوان‌ها از مواد معدنی به خصوص کلسیم و فسفر تشکیل شده‌اند، قسمت‌ اصلی وزن استخوان را کلسیم تشکیل می‌دهد. کلسیم باعث ساختن و استحکام استخوان‌ها می‌شود و میزان نیاز به کلسیم براساس سن، جنس و شرایط خاص مثل بارداری و شیردهی متفاوت است.
پژوهی تصریح کرد: تامین کلسیم، با مصرف شیرهای غنی شده با ویتامین D، لبنیات و تغذیه مناسب امکانپذیر است، اما با توجه به شرایط اقتصادی امروز و گران شدن بسیاری از مواد غذایی مانند شیر، مصرف کمتر شیر می تواند شیوع پوکی استخوان را افزایش دهد.


وی خاطرنشان کرد: شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب در کودکان و نوجوانان باعث پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا می‌شود، خوردن مواد کلسیم‌دار به خصوص در اوایل طفولیت و جوانی و رسیدن کلسیم به استخوان‌ها باعث استحکام طولانی استخوان‌ها شده و مصرف کلسیم در محدوده سنی 10 تا 20 سالگی برای ساخت استخوان‌های محکم و قوی باید بیشتر مورد توجه باشد.


این پزشک اظهار داشت: استفاده ناکافی و مناسب از منابع غذایی کلسیم و ویتامین D در دوران کودکی و نوجوانی باعث سوء تغذیه می‌شود، این سوء تغذیه در آینده بر وضعیت جسمانی و ذهنی فرد اثر نامطلوب می‌گذارد و باعث کاهش توانایی فرد در انجام وظایف و نقص ساختمانی اعضاء بدن می‌شود که در اشخاص مسن با بیماری به نام پوکی استخوان خود را نشان می‌دهد.
پژوهی ادامه داد: همچنین فعالیت بدنی و ورزش نیز ترشح هورمون رشد را تحریک کرده و سبب افزایش توده استخوانی می‌شود.
به گفته وی، داشتن یک رژیم غذائی متعادل از ابتدای دوران کودکی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در تشکیل توده استخوانی داشته باشد، اگر ذخیره کلسیم در بدن کافی نباشد و در دوران بارداری و شیردهی زنان به اندازه کافی از شیر و لبنیات استفاده نکنند احتمال ابتلا به پوکی استخوان در زندگی فرد زیاد است.
رئیس شبکه پوکی استخوان کشور تاکید کرد: برخورداری از یک تغذیه سالم و مصرف لبنیات و شیر باعث پیشگیری از معلولیت و ناتوانی ناشی از پوکی استخوان می شود به همین عل افراد باید از مصرف سیگار نیز خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha