سلامت نیوز : یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان این که عدم کنترل ادرار قبل از پنج سالگی، شب ادراری محسوب نمی‌شود، گفت: در صورتی که عدم کنترل ادرار بعد از پنج سالگی و حداقل دو بار در هفته و حداقل به مدت 3 ماه مشاهده شود، این اختلال شب ادراریست و نیاز به بررسی دارد.

دکتر جواد محمودی قرائی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار كرد: نوع دیگر شب ادراری مربوط به کودکانی است که بعد از سه ماه متوالی که خود را خشک نگه داشته‌اند به دلیل وجود عواملی مانند طلاق والدین، مرگ یکی از والدین و یا تولد کودک دیگر مجددا دچار شب ادراری شده‌اند.

وی گفت: داشتن استرس تنها یکی از عوامل موثر در شب ادراری است و علت‌های دیگر مثل عفونت‌های ادراری، بیماری‌های مجرای ادرار و کلیه و عوامل ژنتیکی نیز در ایجاد این اختلال نقش دارند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با اشاره به وجود ارتباط میان مشکلات تنفسی و نارسایی‌های سیستم عصبی و رشدی با شب ادراری، افزود: کودکانی که شب‌ها مشکل تنفسی دارند و احتمال بند آمدن نفس آنها در خواب وجود دارد، ممکن است به شب ادراری مبتلا شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: کودکان برای کنترل ادرار باید به رشد و تکامل جسمی برسند و در صورت عدم تکامل مغزی در این زمینه رشد کودک مختل شده و شب ادراری را به همراه دارد.

 انجام آزمایش ادرار، مهمترین اقدام قبل از درمان

دکتر محمودی قرائی انجام آزمایش‌های ادرار و بررسی‌های لازم از نظر عفونت ادراری را قبل از درمان ضروری دانست و تصریح کرد: اگر استرس عامل به وجود آورنده این اختلال باشد، آموزش به والدین به منظور پرهیز از رفتارهای پرخاشگری و تنبیهی ضروری است و با آگاهی والدین از این بیماری عامل استرس زا حذف می‌شود.

وی با بیان این که مصرف مایعات در کودکان مبتلا به شب ادراری باید به ساعات قبل از پنج و شش عصر محدود شود، افزود: تامین مقدار مایع مورد نیاز روزانه کودک قبل از ساعات پایانی روز ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: روانپزشکان ابتدا با در نظر گرفتن جدولهای جایزه و توجیه همزمان والدین، کودکان را به کنترل ادرار تشویق می‌کنند و در صورت عدم نتیجه بخشی این روش، درمانهای دارویی توسط این متخصصان انجام می‌شود.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان در پایان گفت: در صورتی که کودک در طول روز قدرت کنترل ادرار داشته باشد ولی در شب خود را خیس کند نیاز به انجام آزمایش ادرار دارد تا در صورت تشخیص پزشک آزمایشهای تکمیلی نیز از او به عمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha