سلامت نیوز :مدیركل دفتر آموزش همگانی سلامت وزارت بهداشت گفت: در هفته سلامت از نرم افزار سنجش كالری و پیشگیری از چاقی و همچنین نرم افزار فعالیت بدنی رونمایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دكتر فاطمه رخشانی در نشست خبری هفته سلامت سال 90 گفت: مطالعات انجام شده در كشور حاكی از آن است كه اغلب بیماران هنگام خروج از مطب پزشك نمی‌دانند كه چگونه باید داروی خود را مصرف كنند. این موضوع از حقوق بیماران است و می‌توانند از پزشك بخواهند تا چگونگی مصرف دارو را توضیح دهد.

وی مشاوره آن لاین سلامت، آموزش الكترونیك جامعه و برنامه‌های آموزش سلامت از طریق سامانه نوین آموزشی را از جمله برنامه‌های دفتر آموزش همگانی سلامت در هفته سلامت عنوان كرد.

در ادامه دكتر نوشین محمدحسینی، مسوول آموزش‌های مردمی كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی دارو با اشاره به برنامه‌های سازمان غذا و دارو برای هفته سلامت، گفت: در زمینه تجویز و مصرف منطقی دارو، كمیته‌های این قضیه از سال 1375 فعال شده‌اند.

وی از بررسی حدود 288 میلیون نسخه خبر داد و گفت: پس از بررسی نسخ، 80 درصد دانشگاه‌های علوم پزشكی فرم بازخورد را برای پزشك ارسال كرده‌اند. در مجموع تاكنون حدود 60 هزار بازخورد برای پزشكان ارسال شده است و در صورت ادامه تجویز غیرمنطقی دارو پزشك مربوطه به كمیته علمی فرا خوانده می‌شود.

وی افزود: در مجموع در سال 88 حدود 318 پزشك به كمیته‌های علمی فراخوانده شدند و 163 پزشك به دلیل تجویز منطقی دارو تشویق شدند.

در ادامه امیری، معاون ارتقای سلامت اداره كل سلامت شهرداری تهران نیز با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته سلامت سال 90، گفت: طی توافق‌نامه‌ای كه دو سال گذشته با معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت منعقد كردیم، بحث آموزش تجویز و مصرف منطقی دارو برای گروه‌های هدف آغاز شد. در سال 90 نیز با بهره‌گیری از توان حدود 2هزار سلامت یار برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. در مجموع در هفته سلامت 90 حدود 20 عنوان برنامه با یكهزار و 500 اجرا در نظر گرفته شده است.

وی گفت: با توجه به شعار «مقاومت به داروهای ضد میكروبی یك تهدید جهانی است»، با همكاری سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت برای هفته سلامت سال 90 طرح جمع‌آوری داروهای مازاد از منازل اجرا خواهد شد و طی برنامه‌ای این داروها امحا خواهد شد. همچنین به منظور تجویز و مصرف منطقی دارو و انتقال این فرهنگ به كودكان بحث آموزش مربیان خانه‌های اسباب بازی با همكاری سازمان غذا و دارو اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha