سلامت نیوز :مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته جهانی سلامت را تشریح كرد.

به گزارش  ایسنا، دكتر حسن آقاجانی در نشست خبری هفته سلامت سال 90، گفت: بحث سلامت موضوعی است كه به تمام بخش‌های جامعه و از قبل از تولد تا زمان مرگ مرتبط است. همكاری‌های بین بخشی یكی از اصلی‌ترین استراتژی‌ها در تحقق سلامت است.

وی با اشاره به شعار سال 90 روز جهانی بهداشت مبنی بر «مقاومت به داروهای ضد میكروبی یك تهدید جهانی است»، گفت: بحث مقاومت به داروها به ویژه داروهای میكروبی و سوء مصرف آنها به عنوان یك مشكل جهانی مطرح است؛ چرا كه اگر آنتی بیوتیك‌ها به درستی استفاده نشوند بحث مقاومت‌ به این داروها مطرح می‌شود و اگر این موضوع گسترش یابد ممكن است به شرایطی برسیم كه در مقابل برخی میكروب‌ها خلع سلاح شویم.

آقاجانی ادامه داد: وضعیت كنونی در مورد برخی بیماری‌ها مانند سل و مالاریا در بخش‌هایی از دنیا و همچنین بیماری‌های عفونی نوپدید مانند ایدز بسیار مهم هستند و مقاومت‌های دارویی در مبتلایان به این بیماری‌ها می‌تواند به گسترش عفونت در افراد دیگر منجر شود.

وی با اشاره به وضعیت ایران در زمینه مصرف دارو، گفت: مصرف آنتی بیوتیك‌ها وضعیت مناسبی نیست. اگرچه با تدابیر اتخاذ شده طی ده سال گذشته میزان مصرف آنتی بیوتیك‌ها كمتر شده است، اما همچنان مصرف نابجای این داروها مطرح است. 10 سال گذشته مصرف 60 درصد نسخ حاوی آنتی بیوتیك‌ها بودند و طی این 10 سال به میزان 10 درصد از این میزان كاسته شده است و اكنون 50 درصد نسخ حاوی آنتی بیوتیك است. این در حالی است كه در كشورهای اروپایی 25 درصد نسخ و در آمریكا 30 درصد نسخ حاوی آنتی بیوتیك است.

آقاجانی در ادامه به نقش داروسازان برای توجیه مردم و تاكید بر مصرف منطقی دارو تاكید كرد و با اشاره به 10 قلم داروی پرمصرف كشور، گفت: دگزامتازون، آدولت كلد، استامینوفن و آموكسی‌سیلین به ترتیب 4 قلم داروی پرمصرف كشور را تشكیل می‌دهند. همچنین 4 دارو از 10 قلم داروی پرمصرف كشور را آنتی بیوتیك‌ها تشكیل می‌دهند.

وی متوسط تجویز دارو در هر نسخه در كشور را 4/3 قلم دارو عنوان كرد و افزود: این در حالی است كه در كشورهای پیشرفته برای 25 درصد بیماران مراجعه كننده به پزشك تجویزی صورت نمی‌گیرد؛ چرا كه در برخی موارد بیمار با توصیه‌های بهداشتی بهترین سود را می‌برد. در ایران صد در صد بیماران نسخه دریافت می‌كنند.

آقاجانی مصرف غیرطبیعی آنتی بیوتیك‌ها در بیماری‌های ویروسی را از جمله معضلات مطرح در مصرف دارو در كشور عنوان كرد.

در ادامه دكتر ماننتی، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز با اشاره به اهمیت تجویز و مصرف منطقی دارو بویژه آنتی بیوتیك‌ها گفت: در دنیا 440 هزار مورد جدید سل وجود داشته كه 150 هزار مورد آن منجر به مرگ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha