دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳

موضوع یک سال و دو سال و ۱۰سال نیست. معیشت مردم معضلی بوده که همیشه و در همه جا گریبان‌گیر دولت‌ها بوده است. فرقی هم ندارد کجا ساکن باشید، در پایتخت با ساختمان‌های بلند یا در شهرستانی دورافتاده و ناکجاآبادها.

تنگنای معیشت

سلامت نیوز:موضوع یک سال و دو سال و ۱۰سال نیست. معیشت مردم معضلی بوده که همیشه و در همه جا گریبان‌گیر دولت‌ها بوده است. فرقی هم ندارد کجا ساکن باشید، در پایتخت با ساختمان‌های بلند یا در شهرستانی دورافتاده و ناکجاآبادها.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،مساله‌ای که بسیاری از موارد باعث ایجاد ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی زیادی در جامعه می‌شود. آنچه هم‌اکنون در ایران به مرحله هشدار رسیده و صدای اعتراض افراد زیادی را هم بلند کرده است، نه صرفا کشیده شدن زندگی بخشی از افراد جامعه به زیر خط فقر نسبی بلکه گسترش و عبور دامنه فقر، از خط فقر نسبی به خط فقر مطلق و بعضا خط فقر شدید است. موضوعی که حتی خود مسئولان به آن اذعان دارند.

10تا 40 میلیون نفر زیر خط فقر

همین دی 96 بود که رئیس کمیته امداد امام خمینی به فارس گفت: در یک تعریف از خط فقر کسانی که تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و خیریه‌ها هستند زیر خط فقر بوده که این جمعیت از 10 میلیون نفر بالاتر نمی‌شود. پرویز فتاح توضیح داد: در تعریف دیگری از خط فقر 20 میلیون نفر زیر خط فقر هستند و در تعریف دولت که حتماً برای آن حساب و کتابی کرده 40 میلیون نفر از مردم باید یارانه خود را بگیرند یعنی این تعداد ماهانه به 45 هزار تومان نیاز دارند.ما می‌خواهیم بدانیم با تعریف خط فقر هر خانواده ایرانی چه سطحی از امکانات رفاهی را باید داشته باشد و این موضوع است که مهم است. از سوی دیگر عبدا... سامری خطاب به رئیس جمهوری گفت: آقای روحانی درباره دلار صحبت کرد و گفت دلار را ۱۰ هزار تومان می‌خریم و ۱۱ هزار تومان می‌فروشیم، درحالی که دلار داشت پائین می‌آمد. وقتی دلار در این سطح متوقف شد، همه مردم از قضیه دلار کنار کشیدند و دولت هم با اسب خودش در میدان تورم و گرانی و دیگر بدبختی‌های مردم ایران تاخت و هنوز هم می‌تازد. پس دولت کی می‌خواهد به فکر معیشت مردم باشد؟

وضعیت معیشت مردم آسیب دیده است

همچنین سه ماه پیش رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس گفت: وضعیت معیشتی مردم به‌دلیل نا به سامانی بازار ارز و گرانی آسیب دیده و باید رئیس‌جمهور نسبت به ترمیم تیم اقتصادی دولت اقدام کند. محسن بیگلری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مشکلات شدید اقتصادی در کشور اظهار کرد: وضعیت معیشتی مردم به‌دلیل نابسامانی بازار ارز و گرانی آسیب دیده است. او گفت: بازاریان و تولیدکنندگان در سطح کلان مقصر این نابسامانی بازار ارز و گرانی هستند چراکه تولیدکنندگان به بهانه‌ اینکه قیمت مواداولیه گران شده، تولیدات خود را قطع کرده‌اند و کالاهای موجود در انبار خود را با قیمت گران‌تر می‌فروشند. رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به‌عنوان نمونه میلگرد دو هزار تومانی چرا باید 6 هزار تومان شود، چه دلیلی دارد، مگر این میلگردها در شهری همچون اصفهان تولید نمی‌شود، چرا باید لبنیات 30درصد گران شود.وی اضافه کرد: حقوق کارمندان و کارگران چقدر افزایش پیدا کرده است که هزینه‌های روزمره زندگی مردم روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند، آیا افراد بیکار توانایی خرید یک‌کیلوگرم گوشت 60 یا 70 هزارتومانی را دارند.

دولت برخورد کند

بیگلری افزود: تحریمی شروع نشده اما در داخل با این افزایش قیمت کالاها و اجناس، بار روانی برای مردم ایجاد کرده‌اند و مردم به‌شدت نگران هستند و باید دولت مصمم‌تر از گذشته با این مشکلات و گرانی برخورد کند. وی اظهار کرد: باید رئیس‌جمهور نسبت به ترمیم تیم اقتصادی دولت اقدام کند و افراد توانمند معرفی کند و دولت با افرادهایی که گران‌فروشی و احتکار می‌کنند و به بهانه‌ای سودجویی کارخانه‌های خود را تعطیل کرده‌اند، برخورد جدی کند.

عدم نظارت بر قیمت‌ها در بازار

در این میان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با تاکید بر ضرورت مهار گرانی، گفت: دولت باید دستورالعمل جدی برای برخورد با گرانی در دستور کار داشته باشد.غلامحسین شیری علی آبادی درگفت وگو با خانه ملت، با تاکید بر ضرورت حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه از گرانی‌های موجود در بازار انتقاد کرد. نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت تشدید نظارت بر بازار، افزود:گرانی‌های مکرر و نرخ گذاری‌های دور از ذهن مردم را به سختی معیشت دچار کرده است. وی با انتقاد از گرانی و عدم نظارت بر قیمت‌ها در بازار،تاکید کرد: دولت باید بر تعیین قیمت‌ها و همچنین بازار نظارت کند، تا اعمال سلیقه درخصوص نرخ‌ها صورت نگیرد.این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه باید مکانیزم مشخصی برای ثبات نرخ‌ها در بازار تعیین شود،افزود:درحال حاضر بسیاری از فروشندگان و عرضه کنندگان خود اقدام به افزایش نرخ‌ها کرده و هیچ مقام مسئولی پاسخگو نیست.

انتظار مردم از دولت مهار گرانی است

شیری علی آبادی با بیان اینکه مسئولان باید با عملیاتی کردن شعار سال به جنگ با گرانی بروند،تصریح کرد: در صورتی که اقتصاد کشور ما در برابر تکانه‌های مختلف داخلی و خارجی مقاوم شود؛امکان نفوذ گرانی به بازار وجود نخواهد داشت. وی ادامه داد: باید بدانیم تنها کلید رفع مشکلات اقتصادی کشور جدی گرفتن بحث اقتصاد مقاومتی است. عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: دولت باید شیوه و روشی متمایز از روش‌های امتحان شده در خصوص برخورد با گرانی درنظر بگیرد. با این حال محمود واعظی خرداد گذشته گفته بود: مساله گرانی بااهمیت‌ترین مساله اعضای هیات دولت است. او با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور خواستند تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و وزرا این موضوع را رسیدگی کنند گفت: اجناس در انبار باید به سرعت در اختیار مردم قرار بگیرند واعظی ادامه داد: بحث خودرو نیز یکی دیگر از موضوعات مطرح در جمع هیات وزیران بود که شاهد فضای روانی و احساسی در افزایش قیمت خودروها هستیم که خودروسازان باید همان قیمت مصوبی را که هست در اختیار مشتریان خود قرار دهند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دفتر رئیس جمهور درباره اولویت و دستورالعمل برای قیمت ارز و سکه اظهارکرد: ارز را به همان مبلغ 4200 تومان به همه آنهایی که ثبت سفارش می‌کنند، واگذار می‌کنیم که در این خصوص مشکلی نداریم، درباره سکه هم صحبت‌هایی شد که نیاز به بحث و بررسی دارد. او یادآور شد: اولویت‌ها در این راستا تعیین و مشورت‌ها هم از هفته گذشته توسط وزرا آغاز شده است، همچنین مشورت‌هایی با اصناف، تولید کنندگان، اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی نیازمندیم. سخن آخر اینکه با همه این صحبت‌ها پاسخگویی به مشکلات مردم به خصوص مشکلات معشیتی کاری است که هر دولتی موظف به انجام آن است و باید به صورت واضح و شفاف روی این مقوله کار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha