دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱

هر ماه از گوشه و کنار می‌خوانیم و می‌شنویم که طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر اجرا شده است‌. معتادان متجاهر یا به مراکز ترک می‌روند یا به سامان‌سراهایی که برای اقامت آنها در نظر گرفته شده است که در عمل هیچ تفاوتی برای هیچ کس نمی‌کند چراکه هدف، تنها جمع‌آوری است‌.

سلامت نیوز:هر ماه از گوشه و کنار می‌خوانیم و می‌شنویم که طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر اجرا شده است‌. معتادان متجاهر یا به مراکز ترک می‌روند یا به سامان‌سراهایی که برای اقامت آنها در نظر گرفته شده است که در عمل هیچ تفاوتی برای هیچ کس نمی‌کند چراکه هدف، تنها جمع‌آوری است‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جهان صنعت ، برخی از مسوولان معتقدند معتادان متجاهر چهره شهر را زشت می‌کنند و باید به هر وسیله‌ای شده آنها را از سطح شهر و دیدگان شهروندان دور کنیم‌. در واقع تا زمانی که هدف، زیبایی شهر باشد کمکی به آنها نمی‌شود و خود درگیران اعتیاد هم ترجیح می‌دهند در زمستان به مراکز نگهداری و گرمخانه‌ها بروند تا از سرما نجات پیدا کنند‌. تنها اتفاقی که طرح‌های جمع‌آوری باعث آن می‌شود آمارهای جدیدی است که از تعداد این افراد به دست می‌آید که بیشتر این آمارها نسبت به آمارهای قبلی تضاد و تناقض دارند‌.


معتادان را رها نمی‌کنیم
کمی پیشتر رییس سازمان بهزیستی کشور هم از وجود 15 هزار معتاد متجاهر و از طرح جمع‌‌آوری معتادان متجاهر در سال جدید خبر داده بود چراکه به اعتقاد انوشیروان محسنی‌بندپی چنین طرح‌‌های بازدارنده‌ای نباید متوقف شوند‌. با اجرای این طرح که در سال گذشته آغاز شد 7600 معتاد متجاهر جمع‌‌آوری شد‌. این معتادان در قالب برنامه توانمندسازی و حمایت‌های اجتماعی و روانی شغل‌‌های پایدار گرفتند و در نتیجه برگشت آنها به چرخه اعتیاد کم شد‌. محسنی‌بندپی همچنین از افزایش اقدامات توانبخشی برای معتادان متجاهر در سال 97 خبر داد و گفت: سهمیه وام‌‌ها و تسهیلات به این افراد نیز بیشتر خواهد شد به طوری که یکی از اقداماتی که انجام می‌‌دهیم این است که این افراد را به بنگاه‌‌های اقتصادی معرفی می‌‌کنیم یا بیمه کارفرمایی آنها را متقبل می‌‌شویم‌. رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: آماده‌سازی معتادان متجاهر در مراکز اقامتی به صورت تخصصی تدارک دیده شده است چرا که اغلب این افراد تحصیلات دیپلم و زیردیپلم دارند. به همین دلیل آموزش‌های فنی حرفه‌‌ای مانند کاشی‌کاری، تعمیرکاری، برق‌ کاری و‌.‌.‌. را می‌‌دهیم تا پس از رفتن به جامعه حرفه‌‌ای آموخته باشند البته ما آنها را سپس رها نمی‌کنیم بلکه آنها را به بنگاه‌‌های اشتغال‌‌یابی معرفی می‌کنیم‌. در صورتی که مشاهدات خلاف این امر را ثابت می‌کنند‌. بسیاری از معتادان پس از اینکه از مراکز بیرون می‌آیند دوباره همان راه را ادامه می‌دهند و کسی نیست از آنها حمایت کند‌.


تهران 19 هزار معتاد متجاهر دارد
لازم به ذکر است ‌از سال 96 پروتکل‌های درمانی در مراکز ماده 16 تغییر کرده به‌طوری‌که جنبه اجتماعی و پزشکی را با هم در نظر گرفتیم و معتادان در این مراکز هم خدمات درمانی و پزشکی دریافت می‌‌کنند هم روانی و اجتماعی تا اثربخشی بیشتری را شاهد باشیم‌. با پروتکل‌های جدید مدت زمان نگهداری و اقامت این معتادان بیشتر می‌شود اما در مقابل درمان‌های اجتماع‌‌محور افزایش داده‌ می‌شود و رمز پایداری این افراد برای عدم مصرف مواد مخدر بیشتر می‌‌شود‌.


حالا دوباره خبرهای جدیدی از تعداد معتادان متجاهر شنیده می‌شود‌. به گفته سرپرست بهزیستی، تهران دارای ۱۹ هزار معتاد متجاهر است با توجه به مصوبه استانداری تهران از اواخر سال گذشته، همه شهرستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه موظف هستند تا پایان سال ظرفیت ۳۰۰ نفر برای پذیرش معتادان متجاهر فراهم کنند‌.


داریوش بیات‌نژاد در مورد ساماندهی معتادان متجاهر همزمان با آغاز فصل پاییز و زمستان از فعالیت سه مرکز ماده ۱۶ در تهران خبر داد و گفت: این سه مرکز به طور حرفه‌ای در بحث درمان معتادان متجاهر مشغول فعالیت هستند و تاکنون نزدیک به ۸ هزار نفر را پذیرش کرده‌‌اند‌. او با بیان اینکه طی یکی دو هفته آینده نیز برای ۷۰۰ ظرفیت از مراکز، معتادان متجاهر ساماندهی و غربالگری می‌شوند، اضافه کرد: بر اساس آمارها نزدیک به 19 هزار معتاد متجاهر در سطح استان تهران و 15 هزار معتاد متجاهر در شهر تهران حضور دارند و برنامه‌ریزان و تصمیم‌‌سازان برای ساماندهی آنها تصمیم جدی دارند‌.


سرپرست بهزیستی استان تهران با بیان اینکه اختصاص فضای بیشتر برای ساماندهی معتادان نیازمند همکاری شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری و وزارت کشور است اظهار کرد: فضا‌هایی وجود دارند که باید آماده‌سازی شوند و نیازمند بازسازی و مرمت هستند‌. با توجه به مصوبه استانداری در ابتدای امسال و اواخر سال گذشته، همه شهرستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه موظف هستند ظرفیت ۳۰۰ نفر برای پذیرش معتادان متجاهر فراهم کنند‌. تا کنون چند شهرستان این آمادگی را اعلام کردند اما تا پایان سال این ظرفیت باید در همه شهرستان‌ها ایجاد شود‌.
بنا بر به گفته او، در مورد صدور مجوز برای بخش خصوصی هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و علاقه‌مندان می‌‌توانند برای هم‌افزایی بیشتر با بهزیستی اقدام کنند‌. همچنین استاندار تهران در خصوص افزایش ظرفیت مراکز بازپروری برای نگهداری از معتادان متجاهر خاطرنشان کرد: سال گذشته ظرفیت این مراکز بازپروری به هشت هزار نفر افزایش پیدا کرد و در تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب در کوتاه‌ترین زمان این ظرفیت را به ۱۵ هزار نفر برسانیم‌.


در حالی که سرپرست بهزیستی از وجود 19 هزار معتاد متجاهر خبر می‌دهد، محمد بخشنده، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی تهران بزرگ مدعی شد حدود ۹۵ درصد از شهر تهران مورد پاک‌سازی قرار گرفته است، به طوری که بسیاری از مناطق در حال حاضر عاری از معتادین متجاهر هستند‌ که همین اظهار نظرات از ضد و نقیض بودن آمارها حکایت می‌کند‌. با این تفاسیر هر روز بر تعداد معتادان این شهر افزوده می‌شود و مسوولین با تمام برنامه‌ریزی‌هایی که برای حل و فصل آن در نظر گرفته‌اند با شکست رو‌به‌رو می‌شوند‌.


طرح‌های ضربتی جمع‌آوری خرده‌فروشان کارایی دارند؟
روز گذشته معاون هماهنگ‌کننده پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری ۴۴ خرده‌فروش مواد مخدر در عملیات پلیس پیشگیری پایتخت خبر داد‌. سرهنگ علی کاشانی با تشریح اقدامات ماموران کلانتری و پلیس متروی پلیس پیشگیری بیان کرد: در این عملیات، ماموران پلیس پیشگیری موفق به کشف ۲ کیلو و ۴۰۰ گرم انواع مواد مخدر و روان‌گردان و دستگیری ۴۴ نفر شدند که از این تعداد ۴۱ نفر مرد و ۳ نفر زن بودند‌.
معاون هماهنگ‌کننده پلیس پیشگیری پایتخت تاکید کرد: در یک عملیات کلانتری ۱۷۴ قیامدشت ماموران عملیات پس از شناسایی یک خرده‌فروش وارد منزل او و موفق به کشف یک کیلو مواد مخدر و توقیف خودروی وی شدند‌.


کاشانی خاطرنشان کرد: در یک عملیات دیگر در کلانتری ۱۱۷ جوادیه و ۱۷۹ خلیج فارس زن و مردی در هر کدام از حوزه‌ها دستگیر شدند که اقدام به خرده‌فروشی مواد مخدر در محدوده پایانه جنوب و اتوبان کرج داشتند‌. همچنین ماموران پلیس مترو در ایستگاه میدان آزادی موفق به شناسایی ۲ نفر خرده‌فروش شدند که اقدام به توزیع مواد مخدر داشتند‌. در آخر باید به این نکته توجه کرد که جمع‌آوری‌های ضربتی و نگهداری‌های موقت در مراکز ترک، مددسرا و یا جمع‌آوری خرده‌فروشان هیچ دردی را دوا نمی‌کند‌. این افراد دوباره به چرخه باطل مصرف یا فروش بازمی‌گردند و دوباره روز از نو و روزی از نو است‌. باید فکری اساسی برای این موضوع کرد‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha