نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران گفت: مجانی نبودن درمان معتادان از ضعف‌های ایران در زمینه مبارزه با اعتیاد و مصرف مواد مخدر است.

سلامت نیوز : نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران گفت: مجانی نبودن درمان معتادان از ضعف‌های ایران در زمینه مبارزه با اعتیاد و مصرف مواد مخدر است.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد از سال 1370 فعالیت خود را در ایران آغاز كرده است. به گفته نماینده آن تاكنون دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران كمك‌های نرم افزاری، اهدای (بادی اسكن) برای فرودگاه‌ها و تحویل 30 سگ مخصوص كشف مواد مخدر را در ایران در طی این 10 سال فعالیت خود با نهادها و سازمان‌های ایرانی مبارزه با مواد مخدر داشته است.

آنتونیو دلئو، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران در گفت‌و‌گو با فارس درباره مبارزه با مواد مخدر در ایران و كمك‌های جهانی توضیحاتی داد كه در پی می‌آید.

فعالیت‌های ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر را چگونه ارزیابی می‌كنید

دلئو: كشفیات ایران در زمینه مواد مخدر از جمله هروئین و تریاك برابر با كشفیات كوكائین در كلمبیا است كه در این راستا درصد بالای از كشفیات هروئین و تریاك جهان را ایران برعهده دارد ولی تفاوت‌های در این زمینه وجود دارد نخست اینكه ایران بدون حمایت جامعه بین المللی كشفیات مواد مخدر انجام می‌دهد ولی كلمبیا میلیاردها دلار كمك از آمریكای شمالی دریافت می‌كند.

تفاوت دیگر ایران با كشور كلمبیا در آن است كه كوكائین را كه كلمبیا ضبط می‌كند به خاطر كاشت كوكا در مرزهای خودش كه بعدها تبدیل به كوكائین می‌شود است از این لحاظ ما این دیدگاه و اطلاعات را در سازمان ملل داریم اما این صحیح نیست كه اعلام می‌كنند كه ایران از دیدگاه سازمان ملل بهترین عملكرد را در زمینه بازپروری معتادان دارد و در این زمینه دستگاه‌های متولی بازپروری معتادان در ایران ضعف دارند.

البته كارهای خوبی در ایران صورت پذیرفته است از جمله در كاهش میزان تقاضا برای مواد مخدر؛ كاری كه ایران در زمینه كاهش میزان مبتلایان به HIV در زندان‌ها صورت داده است از جمله از سال 2006 تا 2010 آمار 3.6 درصد به 1.4 درصد كاهش یافته است كه این از بهترین تجربیات موفق در دنیا به حساب می‌آید.

كار خوب دیگری كه در ایران صورت می‌پذیرد اجازه به سازمانهای غیردولتی و NGOها است كه بتوانند در بحث پیشگیری و ارائه خدمات در جامعه محلی درگیر شوند كه این جزو تجربیات موفق در ایران به حساب می‌آید ولی گاهی اوقات ضعف‌هایی در ایران در مبارزه با مواد مخدر وجود دارد.

لطفا به این ضعف‌ها اشاره كنید

دلئو: در این راستا می‌توان در مورد كاهش تقاضای مصرف مواد در ایران اشاره كرد از جمله اینكه امكانات درمانی به صورت مجانی بین تمام افراد جامعه قرار نمی‌گیرد همین طور مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، خلاف منشور سازمان ملل است.

ایران در جهت خوبی در جلوگیری از مصرف مواد مخدر حركت می‌كند و روش آن روش علمی است البته امر این نیاز به تقویت دارد و سازمان ملل تقاضا می‌كند میزان منابع انسانی كه در ایران در این زمینه اختصاص می‌یابد بیشتر شود چون هر یك دلاری كه شما برای مواد مخدر هزینه می‌كنید برابر 9 دلاری است كه صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود.

همین طور سهمی كه سازمان ملل دارد در بخش مبارزه با مواد مخدر و همین‌طور كاهش جرم چیزی نیست كه بخواهید فقط به صورت سایز برنامه اندازه‌گیری كنید؛ مثلا یكی از كارهایی كه ما انجام می‌دهیم این است كه تجربیات ایران را به كشورهای منطقه و جامعه جهانی معرفی كنیم كه ایران مثلأ در بحث كاهش HIV در زندان‌ها چه فعالیتی كرده است و همین طور در بحث درمان در مورد بازپروری چه فعالیت‌هایی داشته است.

از جمله كارهایی كه UNODC( دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر ملل متحد) توانسته‌ است انجام دهد باب كردن گفت‌وگوها است كه به صورت ملی، بین‌المللی و همین طور ترویج و معرفی استانداردهای بین‌المللی و سازمان ملل در ایران صورت پذیرفته است.

بودجه جدید UNODC برای ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر چه مقدار تعیین شده است؟

دلئو: اول باید خدمتتان عرض كنم كه ایران جزو اولین كشورهایی محسوب می‌شود كه دارای درآمد متوسط است ما وقتی كه در كشورهایی كه درآمد متوسط دارند فعالیت می‌كنیم بودجه ما توسط همان كشور تامین می‌شود به طور مثال برزیل آمده و 40 میلیون دلار به ما اختصاص داده است اما ایران به ما هیچ كمكی نمی‌كند و بودجه ما توسط كشورهای اروپایی تامین می‌شود.

برای 4 سال آینده برنامه‌هایی طراحی كردیم كه بودجه آن 30 میلیون دلار است و تامین این بودجه توسط كشورهای اروپای شمالی صورت می‌پذیرد ولی این را به خاطر داشته باشید كه این بودجه توسط ایران تامین نمی‌شود و در كشورهای اروپای شمالی آن را تامین می‌كنند.

 این بودجه از چه سالی در ایران قابل هزینه است؟

دلئو: ما قبل از شروع سال جدید در ایران شروع می‌كنیم و در حال حاضر منتظر امضاها هستیم كه وزارت امور خارجه ایران نیز باید این امضا را انجام دهد.

 آیا تحریم‌هایی كه آمریكا علیه ایران انجام می‌دهد در فعالیت‌ها و كمك‌های فنی و مالی UNODC در ایران تاثیرگذار است؟

دلئو: به صورت مستقیم خیر ولی تحریم‌ها باعث می‌شود در بخش همكاری‌های بین‌المللی وضعیت مطلوبی نداشته باشیم آمریكا روابط دیپلماتیك با ایران ندارد و همچنین آمریكا در تامین بودجه سازمان ما در ایران هیچ نقشی نداشته است.

شاهد آن هستیم ایران كه خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در جهان به حساب می‌آید نسبت به كشوری مانند كلمبیا بسیار كمتر به آن كمك‌های مالی می‌شود این مسئله به چه دلیل است؟ آیا نوعی تبعیض در این زمینه قائل نمی‌شوید.

دلئو: اعداد و ارقام خودشان گویا هستند

لطفأ اعلام می‌كنید كمك‌هایی كه به ایران و كلمبیا در زمینه مواد مبارزه با مواد مخدر می‌شود چقدر است؟

دلئو: اول اینكه كلمبیا یك كشور در حال توسعه است و دوم اینكه كوكائینی كه تولید می‌كند به كشورهای آمریكای شمالی و اروپا می‌رود و بحث منافع نیز مطرح می‌شود.

 مسئولان ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر اعلام كرده‌اند كه UNODC تاكنون حدود 2 میلیون دلار به ایران در زمینه برنامه‌ها و كارگاه‌های آموزشی همكاری و مساعدت كرده است ولی این در حالی است كه به كلمبیا میلیاردها دلار كمك می‌شود.

دلئو: اول اینكه كمك به كلمبیا میلیاردها دلار نیست و ما یك برنامه كوچكی در كلمبیا داریم و بخشی از بودجه ما توسط خود كلمبیا تامین می‌شود من چیزی كه به آن اشاره كردم تفاهمنامه‌های دوجانبه با كلمبیا بوده است.

 تاكنون سازمان ملل چه مقدار به ایران در زمینه مقابله با مواد مخدر كمك كرده است

دلئو: ببینید من گفتم كه فعالیت‌های ما را به صورت دلاری اندازه‌گیری نكنید اگر به این سوال بخواهید ادامه دهید یعنی متوجه پاسخ‌های قبلی من نشده‌اید.

 سوال و تاكید ما به این دلیل است كه مسئولان مبارزه با مواد مخدر ایران از همكاری‌های UNODC در ایران رضایت ندارند.

دلئو: من می‌توانم خدمتتان عرض كنم كه وزارت كشور و معاونان این وزراتخانه از همكاری با UNODC بسیار رضایت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha