سلامت نیوز : مسوول واحد آموزشی مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشكی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در صورت بروز سوختگی در اثر مواد محترقه، در محل سوختگی از هیچ گونه ماده‌ای همچون خمیر دندان، پماد و قطره استفاده نکنید.

دكتر پوران قبادی در گفت‌وگو با ایسنا ، افزود: چنانچه آتش‌سوزی یا انفجاری رخ داد، ابتدا باید فرد مصدوم را از مكان سانحه دور كرد زیرا در مكان‌های بسته در اثر آتش‌سوزی گازهای سمی تولید می‌شود كه خود مشكلات تنفسی برای فرد ایجاد می‌کند.

وی تصریح كرد: اگر لباس فرد در اثر آتش‌سوزی در حال سوختن باشد، حتما آن را از تن فرد بیرون بیاورید اما چنانچه لباس به جایی از بدن مصدوم چسبیده بود هیچ گاه آن قسمت را جدا نکنید.

وی ادامه داد: همچنین اگر فرد مصدوم ساعت، انگشتر، كمربند یا كفش دارد، حتما از بدن مصدوم خارج کنید و اگر می‎توانید ناحیه سوخته را با آب ولرم خنك كنید.

مسوول واحد آموزشی مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشكی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در محل سوختگی از هیچ گونه ماده‌ای همچون خمیردندان، پماد و قطره استفاده نكرده و به هیچ وجه برای ضد عفونی كردن محل سوختگی از محلول‎هایی مثل بتادین ‌و الكل استفاده نكنید و تنها با آب ولرم بدن مصدوم را خنك نگه دارید.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از آب سرد توصیه نمی‌شود زیرا سردی زیاد ممكن است دمای بدن فرد را به شدت پایین آورده و مصدوم را دچار مشكل کند.

وی تاکید کرد: همچنین به فردی كه دچار سوختگی شده هیچ گونه غذایی ندهید.

دکتر قبادی همچنین گفت: چنانچه چشم فردی دچار صدمه شد، باید به فرد مصدوم توصیه کنید چشم‌ها و پلك‌ها را دستكاری نكند.

وی ادامه داد: از هیچ گونه پماد و قطره‌ای استفاده نكنید و تنها اگر می‎توانید با لیوان‌های کاغذی یا قیفی که از کاغذ درست می‎کنید، روی چشم فرد را طوری بپوشانید كه فشاری به چشم وارد نشود.

مسوول واحد آموزشی مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشكی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: زمانی كه صورت، گردن و اندام‌های بدن دچار سوختگی شده و یا در صورت بروز سوختگی شیمیایی و گرمایی ریه حتما با اورژانس تماس بگیرید.

وی افزود: خانواده‎ها سعی كنند تا چهارشنبه آخر سال را به طور سنتی و با روشن كردن یك آتش كوچك و بدون استفاده از مواد منفجره و خطرساز سپری کنند تا هم شور و شوق جوانان به طور كاذب بروز نكند و هم این مراسم بدون خطر سپری شود.

دكتر قبادی تصریح كرد: افراد از نگهداری و ساخت مواد محترقه در داخل خانه، زیرزمین و محل كار حتما جلوگیری کرده و این گونه مواد را در داخل جیب نگهداری نکنند، همچنین این مواد را حتما در جای خشك و خنك قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه فقط در مكان‌های باز می‎توان از این نوع وسایل استفاده کرد، افزود: استفاده از مواد محترقه در فضاهای بسته، بالای پشت بام‌ها و در كوچه‌های تنگ خطرساز است.

مسوول واحد آموزشی مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشكی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: باید از پرتاب فشفشه و موشك بر روی درختان، پشت بام و بالكن منازل، ایستگاه‎های تحویل برق، كابل‎های فشار قوی و پاركینگ‎ها جدا پرهیز کرد.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه وسایل آتش بازی را نباید در ظروف شیشه‌ای نگهداری کرد، گفت: در صورت انفجار این مواد منجره، ذره‎های شیشه به صورت تركش به اطراف پرتاب می‎شود و به افراد صدمه می‎زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha