سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶

متولدین دهه ۶۰ با مدارس دو شیفته و سه شیفته خاطره دارند. در آن دوران اغلب مدارس به دلیل انبوه جمعیت، شرایط جنگ و کمبودهای موجود دو شیفته برگزار می‌شد. در آن دوران نرخ زاد و ولد نسبت به سال‌های اخیر افزایش داشت.

مدارس ۲ شیفته و اقدامات شکست خورده

سلامت نیوز:متولدین دهه ۶۰ با مدارس دو شیفته و سه شیفته خاطره دارند. در آن دوران اغلب مدارس به دلیل انبوه جمعیت، شرایط جنگ و کمبودهای موجود دو شیفته برگزار می‌شد. در آن دوران نرخ زاد و ولد نسبت به سال‌های اخیر افزایش داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،در آن دوران به دلیل کمبودهای موجود برگزاری این چنین مدارس توجهات قابل قبول خود را داشت، اما در شرایط کنونی با وجود مدارس فراوان و کاهش نرخ باروری توجیه قابل قبولی ندارد. روز گذشته مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به افزایش ۷۰ هزار نفری دانش‌ آموزان در این شهرستان‌ها گفت: سعی کردیم با دو شیفته‌کردن مدارس مشکل کمبود فضا را حل کنیم. در این میان روز گذشته نیز صادق محمدی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان قدس گفت: اگر کلاس درس برای این شهرستان ساخته نشود، احتمال سه شیفته شدن مدارس شهرستان قدس وجود دارد‌.

با بررسی مشکلات موجود در آموزش و پرورش باید گفت که این نهاد رسالت‌ تربیت نسل‌های آینده را برعهده دارد، اما با مشکلات متعدد همچون کمبود بودجه، کمبود معلم، بی‌توجهی یا کم توجهی به وضعیت معلمان حق التدریس و... مواجه است. در سال‌های اخیر در مقایسه با گذشته شاهد افزایش تعداد مدارس غیرانتفاعی با قیمت‌های گزاف هستیم. از سوی دیگر مدارس دولتی با کلاس‌های30 تا 40 نفره همچنان برگزار می‌شود. همین قضیه باعث بروز مشکلات متعدد در روند تحصیل دانش آموزان می‌شود.

مدارس شهرستان‌های تهران دو شیفته شدند

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به افزایش آمار دانش‌آموزان شهرستان‌های استان تهران تاکید کرد: در سال‌جاری حدود ۷۰ هزار نفر به دانش‌آموزان ما اضافه شده‌اند و از همین‌رو به لحاظ فضا دچار مشکل هستیم، زیرا سرعت افزایش جمعیت دانش‌ آموزی با سرعت ساخت و سازهای‌مان همخوانی ندارد. عبدالرضا فولادوند با اشاره به اینکه بخشی از مدارس‌مان را دو شیفته کرده‌ایم، افزود: حدود ۵۰ درصد مدارس شهرستان‌های اطراف تهران دو شیفته هستند. در حالی که طبق میانگین تنها ۲۰ درصد از مدارس کشور دو شیفته هستند. ما توانستیم کمبود فضا را با دو شیفته‌ کردن مدارس جبران کنیم. مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به تراکم بالا در مدارس اطراف تهران گفت: تراکم کلاس‌های ما بالاست، اما با تلاش و همکاری استاندار تهران و خیرین مدرسه‌ساز برنامه‌ای در نظر گرفته شده است، برای اینکه تا پنج سال آینده حدود ۱۲هزار کلاس تخریبی بازسازی و به کلاس‌های ما اضافه شوند. فولادوند اضافه کرد: در طول تابستان حدود ۵۴ آموزشگاه و ۶۶۰ کلاس را به فضاهای آموزشی‌مان اضافه کردیم. به‌طور کل سعی کردیم با دو شیفته کردن مدارس مشکل کمبود فضا را حل کنیم، اما اگر بخواهیم به مدارس تک شیفت فکر کنیم، هنوز با آن فاصله زیادی داریم. او گفت: پیش‌بینی کرده بودیم که ۱۱۰ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی‌مان اضافه شود، اما تاکنون ۷۰ هزار نفر اضافه شده‌اند و حتی برای ۴۰ هزار نفر هم ظرفیت داریم. مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: از همین حالا در راستای ساماندهی نیروی انسانی و فضای آموزشی در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در حال برنامه‌ریزی هستیم، اما به‌طور کل اگر بخواهیم شیفت دوم مدارس را در نظر بگیریم، برای حدود ۴۰ هزار دانش‌ آموز نیز ظرفیت داریم و می‌توانیم بگوییم که شهروندان ما نگرانی در این زمینه نداشته باشند. فولادوند در پاسخ به این سوال که آیا مدارس شهرستان‌های تهران به لحاظ ایمنی استانداردهای لازم را دارند؟ گفت: در کل کشور حدود ۳۰ درصد از مدارس جزو مدارس تخریبی هستند، مدارسی که کد تخریبی داشتند، دیگر از رده خارج شدند و هیچ دانش‌آموزی در آنجا نیست، اما بالاخره مدارسی داریم که نیاز به تعمیر و مقاوم‌سازی دارند و انجام این کار هم جزو برنامه‌های ماست. مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا تراکم بالا در کلاس درس و حتی دو شیفته ‌شدن مدارس موجب کاهش کارکرد آموزشی دانش‌آموزان و حتی معلم نمی‌شود، گفت: صد در صد همان‌طور است که شما می‌گویید، اما تلاش کردیم، با برنامه‌ها و طرح‌های جانبی به گونه‌ای این کیفیت را تقویت کنیم، زیرا تراکم بالا کلاس را شلوغ و تمرکز معلم را کم می‌کند، اما برخی مواقع مجبوریم، این کار را کنیم، زیرا تازه اگر فضا هم باشد، نیروی انسانی نداریم. به گزارش انتخاب، فولادوند با اشاره به کمبود نیرو در مدارس شهرستان‌های تهران گفت: در سال‌جاری حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نیرو کم داشتیم، همچنین آموزش و پرورش در مجموع حدود ۱۱۰ هزار نفر نیرو کمبود داشته که با استفاده از حق‌التدریس نیروهای شاغل و سایر نیروها توانست این کمبود را جبران کند. ما نسبت به کل کشور یک -دهم کمبود نیرو داریم، البته شاید استان تهران کمبود نیرو داشته باشد، اما به اندازه ما نیست. در سال‌جاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو کم داشتیم که با کمک مقام عالی وزارت بخشی از مشکلات‌مان حل شد و توانستیم به صورت حق‌التدریسی نیروی کلاس‌هایمان را تامین کنیم.

شکست آموزشی با دوشیفته کردن مدارس

یک کارشناس آموزش و پرورش درباره برگزاری مدارس به شکل دو شیفته به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: این اقدام به دلیل بی‌برنامگی و نداشتن یک رویکرد آینده نگرانه در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است. در حالت کلان نیز این قضیه را در کشور شاهد هستیم. محمدرضا نیک‌نژاد می‌افزاید: در دهه قبل 19 میلیون دانش آموز در کشور وجود داشت. این تعداد دانش آموز باعث تراکم جمعیت در کلاس‌ها، کمبود معلم و دیگر مشکلات در نظام آموزش و پرورش می‌شدند. به گفته او در کشور ما بعد از انقلاب با گذشت زمان جمعیت دانش آموزان کاهش پیدا کرد و یک‌باره جمعیت دانش آموزان 12 میلیون نفر شد. به عبارت دیگر این جمعیت یک سوم جمعیت دانش آموزان در دهه 60 بود. نیک‌نژاد می‌افزاید: کارشناسان آموزش و پرورش برای کاهش تراکم کلاس‌ها و اقدامات برای آموزش‌های بهینه می‌توانستند، بنابر تعداد مدارس تعداد دانش آموزان را هم بر اساس استانداردهای نوین یعنی در هر کلاس 15 تا 20 دانش آموز حضور داشته باشند، تغییر دهند. در حالی که بدون توجه به اقدامات و تجربیات دیگر کشورها تراکم در مدارس کشور حفظ شد. به گفته او معلم نیز در آن شرایط چاره‌ای نداشت و باید بر سر کلاس‌ها می‌ماند. باید دانست که مسئولان امر در آن دوران به‌جای اقدامات مناسب برای آموزش، کلاس‌ها را از چرخه آموزش حذف کردند. هم اکنون 14 میلیون و 200 -300 هزار نفر دانش آموز در کشور وجود دارد. این در حالی است که در آن برهه زمانی نظام آموزشی کشور آمادگی کامل نداشت و مدارس و کلاس‌ها را حذف کردند، امروزه نیز با کمبود معلم و فضای آموزشی مواجه هستیم. به گفته او برگزاری مدارس به شکل دو شیفته یک عقبگرد و نشان دهنده کوتاه بینی و نبود یک دیدگاه بلند مدت و برنامه محور در سطح آموزش و پرورش است، طبیعتا این قضیه با آسیب‌ها فراوان مواجه می‌شود. این کارشناس آموزش و پرورش می‌افزاید: بر اساس یافته‌های علمی کودکان و نوجوانان در پیش از ظهر و حتی دو ساعت در بعد از ظهر توانایی دارند، بر سر کلاس حاضر شده و مطالب را بفهمند. به گفته او امروز با توجه به کیفیت آموزشی از سوی والدین و امکانات موجود نباید به سیستم مدرسه دوشیفته برگشت. این کارشناس آموزش تاکید می‌کند: مسئولان در نهاد آموزش‌وپرورش تمامی مقصرها در نارسایی این سیستم را کمبود بودجه و تبعات آن می‌دانند. به باور بنده این اقدام یک شکست آموزشی برای نهاد آموزش‌و پرورش محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha