چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از معضلات سلامت در جوامع امروزی موضوعی نیست که به راحتی رفع شود. در حالی که همواره متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افراد چاق حتماً از یک رژیم غذایی درست و مناسب پیروی کنند، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موضوع نیاز به بهره‌گیری از مشاوره روانشناسان را هم توصیه می‌کند.

23 تا 26 درصد ایرانی ها چاق هستند

سلامت نیوز:چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از معضلات سلامت در جوامع امروزی موضوعی نیست که به راحتی رفع شود. در حالی که همواره متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افراد چاق حتماً از یک رژیم غذایی درست و مناسب پیروی کنند، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موضوع نیاز به بهره‌گیری از مشاوره روانشناسان را هم توصیه می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،دکتر فرزانه شکیبافر می‌گوید: افراد چاق در نخستین گامی که برای کاهش وزن برمی دارند باید به متخصص تغذیه و روانشناس مراجعه کنند، تا با بهره‌گیری از جلسات مشاوره در میانه راه دلسرد نشوند. موضوع مهم دیگر این است که هر فردی در هر سطحی از چاقی اگر بتواند 5 تا 10 درصد وزنش را کم کند به نتیجه مطلوبی دست می‌یابد. این مسأله که قابل دسترس است، تا حدود زیادی از عوارض منفی چاقی می‌کاهد. این متخصص تغذیه می‌افزاید:‌ آمار نشان می‌دهد به‌طور متوسط 13 درصد از جمعیت بزرگسالان جهان را مبتلایان به چاقی و اضافه وزن تشکیل می‌دهند اما متأسفانه این رقم در کشور ما به 23 تا 26 درصد رسیده است، بنابر این توجه به این مسأله و رفع آن بسیار ضروری به نظر می‌رسد.


وی در ادامه توضیح می‌دهد: به دست آوردن وزن طبیعی از طریق اندازه‌گیری شاخص توده بدنی یا BMA حاصل می‌شود که می‌توان آن را از تقسیم وزن به کیلوگرم به مجذور قد به متر به دست آورد. اگر نتیجه 18.5 تا 25 بود فرد وزن طبیعی داشته و اگر 25 تا 30 بود فرد دچار اضافه وزن و بیشتر از 30 درجات مختلفی از چاقی را نشان می‌دهد. به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آمار چاقی در کودکان ایرانی نیز کم نیست که این مسأله به دلیل بی‌توجهی خانواده‌ها و وجود عادت‌های غذایی غلط شکل گرفته است چرا که کودکان همچون لوح سفید بوده که والدین می‌توانند به هر طریق روی آن نقاشی کنند و از آنجایی که کودک تصوری از مزه و حجم غذا ندارد چاقی آن به اشتباه والدین باز می‌گردد.
دکتر شکیبافر با اشاره به انگ‌هایی که به برخی از افراد چاق زده می‌شود، می‌گوید: «کمتر غذا بخور» یا «بیشتر ورزش کن» اینها نمونه‌ای از پیشنهادها و نسخه‌هایی است که برخی در مواجهه با افراد چاق مطرح می‌کنند. ما باید از نسبت دادن انگ‌هایی اینچنینی به افراد چاق خودداری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha