می‌گویند از هر چهار نفر ایرانی، یک نفر به یکی از اختلالات روانی دچار است و در میان این افراد، شمار مبتلایان به اختلالات اضطرابی، بیشتر از سایر اختلالات است.

آیا مکمل‌های امگا 3 به کاهش اضطراب کمک می‌کنند؟

سلامت نیوز: می‌گویند از هر چهار نفر ایرانی، یک نفر به یکی از اختلالات روانی دچار است و در میان این افراد، شمار مبتلایان به اختلالات اضطرابی، بیشتر از سایر اختلالات است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، اضطراب، بیماری عصر ماست و گرچه پژوهشگران راه‌های بی‌شماری را برای کاهش آن پیشنهاد می‌کنند، اما هنوز نتوانسته‌اند راه دقیقی برای پیشگیری از این بیماری پیدا کنند. گرچه هنوز واکسنی برای مقابله با اضطراب یا دارویی برای رهایی همیشگی از آن پیدا نشده، اما پژوهشگران می‌گویند نباید هیچ‌یک از راه‌های ساده‌ای که برای کاهش اضطراب توصیه‌شده را نادیده بگیرید. آن‌ها می‌گویند در کنار روش‌هایی که قبلا توصیه شده، اگر مصرف مکمل‌های امگا3 را هم جدی بگیرید، می‌توانید اضطرابتان را کمتر کنید.

به باور محققان، امگا3 می‌تواند یک راه ایمن و مقرون‌به‌صرفه برای کاهش اضطراب باشد. از نظر آن‌ها، مصرف روغن ماهی، گنجاندن ماهی در رژیم غذایی هفتگی و استفاده از مکمل‌های دارویی حاوی امگا3، احتمال ابتلا به اختلالات خلقی مانند اضطراب را کاهش می‌دهد.

موضوع فقط آرام‌تر شدن نیست
پیش از این، پژوهشگران ثابت کرده بودند که زندگی‌کردن با اضطراب، زمینه ابتلا به افسردگی را هم فراهم می‌کند و می‌تواند مبتلایان به آن را، به دیگر اختلالات روانی هم دچار کند و حالا می‌گویند که با کمک امگا3 می‌توان احتمال این خطر را کمتر کرد. اما بررسی‌های پژوهشگران، ثابت کرده که این ماده تنها به آرامش شما کمک نمی‌کند و می‌تواند این فواید را هم برای سلامتتان به ارمغان بیاورد:

سوی چشم‌هایتان بهتر می‌شود
شبکیه چشم شما، نقش ویژه‌ای در بینایی‌تان دارد و آسیب دیدن آن، می‌تواند زمینه را برای کاهش بینایی یا کوری همیشگی فراهم کند. محققان می‌گویند، شاید نتوانید از همه آسیب‌هایی که در کمین شبکیه چشم‌تان نشسته‌اند جلوگیری کنید، اما با مصرف امگا3 بیشتر، می‌توانید ساختار این بخش از چشم‌تان را تقویت کنید. بررسی‌های پژوهشگران نشان می‌دهد، کسانی که به اندازه کافی امگا3 به بدنشان می‌رسانند، کمتر به اختلال شبکیه یا ماکولا دچار می‌شوند و چشم‌های سالم‌تری دارند.


مغز فرزندتان تکامل می‌یابد
در دوران بارداری، مصرف مکمل‌های امگا3 را جدی بگیرید. این چربی‌ها برای رشد و تکامل مغز نوزاد شما حیاتی هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که مادرشان در بارداری به اندازه کافی امگا3 مصرف می‌کرده، دید بهتری دارند، باهوش‌ترند، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی‌شان بالاتر است، مشکلات رفتاری کمتری ابراز می‌کنند و احتمال ابتلا به«adhd» (نقص توجه و تمرکز)، اوتیسم و فلج مغزی هم در آن‌ها پایین‌تر است. گذشته از این، متخصصان معتقدند که مصرف امگا3 کافی در دوران بارداری، احتمال زایمان زودرس و تولد جنین ناقص را کاهش می‌دهد.


قلبتان بهتر کار می‌کند
بیماری‌های قلبی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در سراسر جهان هستند و محققان می‌گویند، کسانی که به اندازه کافی امگا3 می‌خورند، کمتر گرفتار این بیماری‌ها می‌شوند. به گفته متخصصان، مصرف امگا3 کافی، سلامت قلب را بالا می‌برد، سطح فشارخون را کاهش می‌دهد، احتمال لخته‌شدن خون در رگ‌ها را پایین می‌آورد و مانع از سخت‌شدن شریان‌ها می‌شود. گذشته از این، پژوهشگران مصرف امگا3 را به‌عنوان راهی برای کاهش التهابات مخرب در بدن می‌دانند و می‌گویند، مصرف امگا3 نه تنها احتمال دچارشدن به بیماری‌های قلبی، بلکه خطر وقوع سکته قلبی را هم کمتر می‌کند.


وزن کم می‌کنید
شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که می‌گویند با خوردن آب هم چاق می‌شوند. اگر چاقی شما به دلیل ابتلایتان به سندرم اختلال متابولیک است، می‌توانید روی کمک امگا3 برای کاهش وزن حساب کنید. چاقی شکمی هم از نظر پژوهشگران با بهره‌گرفتن از این ماده، قابل برطرف شدن است و گذشته از همه این‌ها، پژوهشگران می‌گویند چاق‌هایی که به دیابت دچار هستند، با مصرف امگا3، نه تنها وزن کم می‌کنند که مقاومت بدنشان به انسولین را هم کاهش می‌دهند.

منبع:  medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha