سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸

پس از ماه‌ها بلاتکلیفی بیمارستان امام خمینی ره کرج به بخش خصوصی واگذار شد بیمارستان امام‌ خمینی (ره) در قلب کلان‌شهر کرج از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بیمارستان‌های استان البرز محسوب می‌شود که به دلیل موقعیت مرکزی، وجود تجهیزات به‌روز، دسترسی آسان مردم و همچنین استفاده عمده افراد کم‌بضاعت از آن بسیار مورد توجه است.

پایان کار بیمارستان کرج

سلامت نیوز: پس از ماه‌ها بلاتکلیفی بیمارستان امام خمینی ره کرج به بخش خصوصی واگذار شد بیمارستان امام‌ خمینی (ره) در قلب کلان‌شهر کرج از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بیمارستان‌های استان البرز محسوب می‌شود که به دلیل موقعیت مرکزی، وجود تجهیزات به‌روز، دسترسی آسان مردم و همچنین استفاده عمده افراد کم‌بضاعت از آن بسیار مورد توجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ،با وجود این، از یک سال پیش قصه ورشکستگی بیمارستان، پرداخت نشدن حقوق کارکنان و اعتراض‌ آنها که ماه‌هاست بی‌جواب مانده یکی از تیترهای اصلی رسانه‌هاست. وضع کارکنان در نتیجه بی‌پولی به جایی رسیده که در روزهای اخیر میانشان حتی صحبت‌هایی از فروش کلیه مطرح می‌شود.

بیمارستان تعطیل است
با توجه به ادامه اعتراض کارکنان، سری به بیمارستان امام‌خمینی (ره) می‌زنیم. بیمارستانی که روزگاری از بهترین و شلوغ‌ترین بیمارستان‌های شهر بود حالا آن‌قدر خلوت است که اگر چند نفر داخل آن را ندیده بودیم، فکر می‌کردیم به ساختمانی متروکه تبدیل شده است. این وضع را می‌توان از اتاقک نگهبانی جلو در هم فهمید که نگهبان بی‌حوصله در اتاقکی کوچک نشسته و به قول خودش از وضع فردایش هم خبر ندارد.
نگهبان می‌گوید: بیمارستان تعطیل است و فقط اورژانس آن در روز چند بیمار دارد. اورژانس مجهز بیمارستان که تا چندی پیش به مردم خدمات‌رسانی می‌کرد، به بهانه توسعه، تخریب و به فضایی کوچک‌تر منتقل شده است.

اعتراض‌های بی‌نتیجه
وارد بیمارستان می‌شویم. یکی از کارگران در حیاط بیمارستان در حال بردن غذا برای چند نفر از کارکنان باقی مانده است. می‌گوید: وضعمان مشخص نیست. بارها اعتراض و تجمع کرده‌ایم، اما فایده‌ای نداشت. دیگر از این کار هم خسته شده‌ایم. انگار گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های ما وجود ندارد. یکی از مسئولان بیمارستان قول داده بخشی از مطالبه‌های کارگران بیمارستان پرداخت شود، اما این کافی نیست زیرا به نظر ما وضع بیمارستان و کار باید مشخص شود.
او می‌افزاید: برای ما جای تعجب دارد که بعد از یک سال از اعتراض‌ها هنوز تصمیمی گرفته نشده است. انگار مسئولان برایشان مهم نیست و مشکل را گردن دیگری می‌اندازند. چند بار هم که تجمع کردیم، حتی یکی از مسئولان برای پاسخگویی نیامد.

فروش کلیه برای امرار معاش
یکی دیگر از کارکنان بیمارستان که خانمی میانسال است، اطلاعات بیشتری دارد. به همشهری می‌گوید: این بیمارستان 2 مالک دارد؛ یکی سازمان همیاری شهرداری‌های البرز و دیگری هم بنیاد شهید‌‌ و امور ایثارگران. برای همین بسیاری از جانبازان و ایثارگران برای درمان به این بیمارستان می‌آیند. به ما می‌گویند بیمارستان برای فروش گذاشته شده، اما مشتری مناسب برای آن پیدا نمی‌شود و همچنان دنبال خریدار هستند.
وی در پاسخ به شایعه‌هایی که درباره فروش کلیه شنیده می‌شود هم این موضوع را تایید می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه چند نفر از کارکنان مجبور شدند از سر ناچاری آگهی فروش کلیه بگذارند. حق هم دارند. ۱۱ ماه حقوق نگرفته‌اند و شرمنده خانواده‌هایشان هستند.

تجهیزات بی‌استفاده
وضع بخش‌های بیمارستان گواه حال و روز آن است. همه بخش‌ها تعطیل است و فقط اورژانس فعالیت می‌کند. یکی از پرستاران بخش اورژانس می‌گوید: در بلاتکلیفی به سر می‌بریم. به‌ دلیل فقدان تجهیزات معمول روزمره مثل سرم، نهایتا 2 تا 3 بیمار در اورژانس پذیرش می‌شوند و با تمام مشکلات، سعی می‌کنیم وظایف خود را برای خدمات‌دهی به بیمار به درستی انجام دهیم. او می‌افزاید: چندی پیش تجهیزاتی با هزینه کلان و از پول بیت‌المال خریداری شد.
این تجهیزات هم هنوز در بیمارستان نصب نشده است. بیمارستان حدود ۴۰ میلیارد تومان تجهیزات پیشرفته و مدرن دارد که برخی از آنها هنوز مورد استفاده قرار نگرفته و از بسته‌بندی درنیامده‌ است.

فروش تجهیزات
نایب رئیس شورای اسلامی کار بیمارستان امام ‌خمینی(ره) کرج هم گلایه‌های کارکنان را تایید می‌کند و با ابزار تاسف از وضع بیمارستان به همشهری می‌گوید: مشکلات بیمارستان امام‌ خمینی (ره) کرج یعنی پرداخت نشدن حقوق کارکنان همچنان ادامه دارد و هیچ قدمی برای رفع آن برداشته نمی‌شود.
قاسم طاهری البته به مشکل جدیدی هم اشاره می‌کند و آن فروش تجهیزات است. او در این باره توضیح می‌دهد: شرکتی که تجهیزات مورد نیاز را در اختیار بیمارستان قرار داده بود به دلیل پرداخت نشدن اقساط، قصد دارد تجهیزات فروخته شده را پس بگیرد. البته به نظر ما این یک ترفند است تا با این کار بیمارستان را خالی از تجهیزات عنوان و آن را ورشکسته اعلام کنند.

وی از مشکل دیگری هم پرده برمی‌دارد و آن وضع بلاتکلیف 125 بیمار دیالیزی است که به طور مرتب به این بیمارستان مراجعه می‌کردند و حالا به دلیل مشکلات و کمبود برخی وسایل مصرفی جانشان در خطر است.
طاهری تصریح می‌کند: مدیرعامل سازمان همیاری یک هفته برای تعیین تکلیف وضع بیمارستان فرصت خواسته بود. حالا چند هفته می‌گذرد و اقدامی صورت نگرفته است. با توجه به صبوری و تحمل کارکنان بیمارستان که ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند، پیشنهاد می‌کنم سهم سازمان همیاری به پزشکان و کارکنان واگذار شود تا مانند برخی مراکز درمانی از جمله محب مهر تهران، محب یاس و محب کوثر به صورت خودگردان اداره شود. او در پایان صحبت‌هایش از دادستان کرج درخواست می‌کند به عنوان مدعی‌العموم با قاطعیت و تدبیر موضوع را پیگیری کند.

130 میلیارد تومان بدهی
بیمارستان امام خمینی (ره) کرج 500 نیروی انسانی دارد و مدیریت آن پیش از این با سازمان همیاری شهرداری‌های کرج بود. علاوه بر این ۲ دانگ بیمارستان متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران بود. این بیمارستان در حال حاضر ۱۳۰میلیارد تومان بدهی دارد.

تصمیم آخر
حاج رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز البرز، هم در پاسخ به این خواسته می‌گوید: در جریان مشکلات بیمارستان امام ‌خمینی (ره) و شرایط آن هستیم. حتی در شورای تامین استان بحث‌هایی درباره آن شده، اما تصمیم آخر بر عهده فرمانداری و استانداری است.
با وجود این، روابط عمومی استانداری البرز تاکید می‌کند که سازمان همیاری‌های شهرداری می‌تواند دراین زمینه تصمیم‌گیری کند. حالا هم که خبر می‌رسد بیمارستان امام‌ خمینی (ره) کرج که به دلیل مشکلات به مزایده گذاشته شده بود، با مبلغ 217 میلیارد تومان واگذار شد.
رئیس بیمارستان امام‌ خمینی (ره) از جزئیات این واگذاری اعلام بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: امیدواریم با واگذاری این بیمارستان به بخش خصوصی، مشکلات آن حل شود. عباس معینی درباره مشکلاتی که در پرداخت اقساط خریداری شده برای این بیمارستان به وجود آمده است هم توضیح می‌دهد: نگرانی در این زمینه وجود ندارد و تجهیزات به فروش نمی‌رسد. البته سازمان همیاری‌ها هم، به عنوان متولی، پاسخی درباره جزئیات واگذاری بیمارستان و چگونگی رفع مشکلات آن به همشهری نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha