سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 256608

معاون نظارت و پایش محیط زیست: 70 درصد آلودگی هوای البرز ناشی از خودرو‌ها و وسایل نقلیه است با شروع پاییز، سرما، آلودگی هوا و گرد‌وغبار به دغدغه‌های زندگی مردم و مسئولان اضافه می‌شود.

سلامت نیوز:معاون نظارت و پایش محیط زیست: 70 درصد آلودگی هوای البرز ناشی از خودرو‌ها و وسایل نقلیه است با شروع پاییز، سرما، آلودگی هوا و گرد‌وغبار به دغدغه‌های زندگی مردم و مسئولان اضافه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ،گفته می‌شود آلودگی هوا در این فصل منشا خودرویی دارد و خودروهای آلوده باعث می‌شوند میزان آلودگی در پاییز و زمستان بالا برود. طبق نظر کارشناسی، آلودگی ناشی از موتورهای درون‌سوز ذراتی ریزتر دارد و از طریق جریان خون وارد بدن می‌شود و برای سلامتی شهروندان به‌ویژه افراد سالمند و کودکان بسیار مضرتر است، به همین دلیل در شرایط بحرانی، برای جلوگیری از بروز بیماری‌های تنفسی، برخی روزها تعطیل اعلام می‌شوند.

اکنون البرز در شرایط بحرانی قرار ندارد اما با تجربه سال‌های گذشته انتظار می‌رود که امسال هم با شرایط مشابه مواجه شویم. در بین خودروهای دودزا و آلاینده تعداد خودروهای ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کم نیست و اتوبوس‌های درون‌شهری که فرسوده و البته بازسازی شده‌اند بیشتر به چشم می‌خورند که دود سیاه برخی از آنها تا مسافتی پشت اتوبوس را تیره و تار می‌کند.


مراجعه‌های اجباری به مراکز معاینه فنی

متصدی یکی از مراکز معاینه فنی خودرو در کرج می‌گوید: 95 درصد رانندگان از سر اجبار و با توجه به پایان تاریخ معاینه فنی خودرو برای دریافت معاینه فنی مراجعه می‌کنند.«ابراهیم میرسلیمی» می‌افزاید: برخی راننده‌ها زمانی مراجعه می‌کنند که مدتی از تاریخ تمدید معاینه فنی آنها گذشته است و آنها به دلیل سفر یا جریمه و الحاق پلاک اعزام به تعمیرگاه توسط پلیس مجبور به مراجعه شده‌اند.

میرسلیمی می‌گوید: افراد کمی وجود دارند که خود متوجه عیب و نقص در خودرو می‌شوند و برای بررسی و اطمینان از سلامت آن به مرکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند؛ در حالی که این امر باید بین رانندگان فرهنگسازی شود تا بدانند اطمینان از سلامت خودرو علاوه بر تضمین سلامت آنها در جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست نیز تاثیر دارد.


آلودگی‌های ناشی از وسایل نقلیه

معاون نظارت و پایش محیط‌ زیست البرز با اشاره به این‌که گازها به عنوان پارامتر آلایندگی هوا به طور کامل حذف شده‌اند، می‌گوید: معضل فعلی ذرات‌‌ ریز، غیر‌قابل‌رؤیت و کوچک‌تر از 5/2 میکرونی هستند که می‌توانند برای سلامتی خطرناک باشند.

«کیوان رحیمی» با بیان این‌که از پاییز تا اواخر سال متاسفانه وارونگی هوا به شدت ما را درگیر می‌کند، می‌افزاید: مطالعاتی که با همکاری دانشگاه تهران انجام داده‌ایم نشان می‌دهد 70 درصد عامل آلودگی هوای البرز منابع متحرک اعم از خودروها و وسایل نقلیه موتوری هستند.

رحیمی می‌گوید: سال گذشته در البرز یک مطالعه میدانی درباره خودروها انجام شد که نشان داد 70 درصد خودروهایی که در کلان‌شهر کرج تردد می‌کنند فاقد معاینه فنی و 30 درصد از خودروهای بدون معاینه دارای آلودگی هستند و خروجی اگزوز آنها از میزان استاندارد بالاتر است. در حالی که منبع آلوده‌کننده هوا شناسایی شده است باز هم  شاهد هستیم که بیشتر مراکز معاینه فنی در استان خلوت هستند.


وظایف شهروندی

رحیمی تاکید می‌کند: شهروندان البرز نباید نگرانی خود را همواره متوجه مسئولان کنند و باید با مراجعه به مراکز معاینه فنی این مهم را انجام دهند، زیرا اگر میزان آلودگی تمام خودروها استاندارد باشد و در روزهای وارونگی دما از خودرو کمتر استفاده شود، می‌توان این 70 درصد را کنترل کرد.

معاون نظارت و پایش محیط‌ زیست البرز اظهار می‌کند: استان در رابطه با منابع ثابت آلودگی هوا در شرایط خوبی به سر می‌برد و وضعیت محیط‌ زیست البرز در چند سال گذشته به شدت بهبود یافته است، بیشتر صنایع استان از گاز استفاده می‌کنند و تا اواسط سال آینده، صنعتی نخواهیم داشت که از سوخت‌های فسیلی سنگین مانند مازوت و گازوئیل استفاده کند.


نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

رحیمی با بیان این‌که نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل درون‌شهری جزو تکالیف قانونی شهرداری کلان‌شهرهاست، می‌گوید: در البرز دست‌اندرکاران به جد پیگیر این مسئله هستند اما اگر تاکنون اقدامی نشده به دلیل نبود منابع مالی است. در تعمیرگاه‌ها دائما برای اتوبوس‌ها هزینه می‌شود اما یک موتور مستهلک قدیمی را با تعمیر هم نمی‌توان به شرایط قابل قبول رساند؛ به همین دلیل این نوسازی در غالب کلا‌ن‌شهرهای کشور موفقیت‌آمیز نبوده است.


اعزام خودروهای دودزا به تعمیرگاه

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرج طبق تبصره 1 ماده 6 قانون هوای پاک، معاینه فنی را برای خودروهای شخصی و دولتی تا 4 سال و برای خودروهای عمومی تا یک سال از زمان تولید معاف اعلام کرده است.
سرهنگ «حمدالله رحمتی‌پور» می‌گوید: پلیس خودروهایی را که دودزا هستند برابر قانون فَک پلاک می‌کند و پلاک اعزام به تعمیرگاه به آنها می‌دهد. این خودروها فقط تا تعمیرگاه اجازه تردد دارند و باید بلافاصله رفع نقص شوند و با مراجعه به مراکز معاینه فنی، تاییدیه بگیرند. در صورت تایید نهایی پلیس، پلاک دودزا از آنها اخذ و پلاک خودرو به آنها تحویل داده می‌شود.


جریمه 50 هزار تومانی

سرهنگ رحمتی‌پور می‌افزاید: پلیس برای خودرو‌های دودزا و معاینه فنی، طبق وظیفه و برابر جدول تخلفات، اعمال قانون می‌کند و در مورد خودروهایی که معاینه فنی ندارند به ازای هر 24 ساعت 50 هزار تومان و برای خودروهای دودزا 45 هزار تومان جریمه اعمال می‌شود. چنانچه رانندگان برای گرفتن معاینه فنی اقدام نکنند، روز بعد باز هم 50 هزار تومان جریمه برای آنها اعمال می‌شود. وی خودروهای دولتی و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را مشمول همین قانون اعلام می‌کند و می‌گوید: این خودروها هم برابر قانون 4 سال معاف از معاینه فنی هستند اما بعد از آن اعمال قانون و به صورت ویژه به مسئولان آن سازمان تذکر داده می‌شود.

سرهنگ رحمتی‌پور با بیان این‌که در یک ماه گذشته 10 پلاک اعزام به تعمیرگاه برای خودروهای شخصی و 2 خودرو عمومی در کرج داشتیم، اضافه می‌کند: برای اعمال قانون معاینه فنی که در کاهش آلودگی نیز تاثیرگذار است 1850 برگ جریمه برای همین تعداد خودرو صادر شد.


راه‌اندازی سرویس کارکنان برای کاهش آلودگی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرج با اشاره به این‌که در شروع فصل سرما و احتمال آلودگی هوا قرار داریم، توصیه می‌کند: رانندگان باید خودروها را چک و رفع نقص کنند و با مدیریت سفرهای درون‌شهری و خودداری از سفرهای غیرضروری و استفاده از خودروهای تک‌سرنشین، ناوگان حمل‌ونقل عمومی را برای جلوگیری از آلودگی هوا و محیط‌ زیست جایگزین کنند.
 سرهنگ «حمدالله رحمتی‌پور» بیان می‌کند: 12 مرکز معاینه فنی سبک در کرج و 3 مرکز  معاینه خودروهای سنگین در حومه شهر قرار دارند که به همه خودروهای استان خدمات می‌دهند.
وی با اشاره به ماده 7 قانون هوای پاک به منظور توسعه کاربرد وسایل نقلیه عمومی می‌گوید: همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی می‌توانند در چارچوب قوانین و مقررات به راه‌اندازی سرویس کارکنان اقدام کنند که در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha