سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۸
سلامت نیوز :در موارد بروز استرس، سیستم های زیستی، روانی، اجتماعی به صورت به هم بافته عمل می کنند استرس بر حافظه و تمرکز تأثیر زیادی می گذارد و می تواند فعالیت های ذهنی را اغلب به وسیله منحرف کردن توجه مختل کند.
رضا ریش پور کارشناس ارشد روان شناسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: استرس دائم بر فعالیت های ذهنی افراد تأثیر گذار است بسیاری از مردم می توانند با تمرکز کردن بر مسائلی خاص با استرس کنار بیایند اما به مدت طولانی در معرض استرس قرار گرفتن باعث می شود که این افراد دچار نقص حافظه و تمرکز شوند و در آن هنگام و افراد نمی دانند به چه مسائلی توجه کنند و کدام مسائل برای آن ها بی اهمیت است.

وی افزود: در برخی موارد ممکن است استرس سبب جلب توجه افراد نیز شود افرادی که در جوامع پر از استرس زندگی می کنند بعد از مدتی دیگر نمی توانند عوامل استرس زا را از فکرشان بیرون کنند و این خود عاملی مضاعف در مشکلات توجه و تمرکز آن ها می شود.

این روانشناس در ادامه گفت: استرس چه در نتیجه سرما ایجاد شود چه در اثر ورزش و یا بیماری یا مرگ یک رشته ای از واکنش های فیزیولوژیک ایجاد خواهد کرد اگر چه انواع گوناگون استرس سبب ترشح هورمون می شوند اما بعضی استرس ها باعث واکنش عاطفی بیش تری شده و این موضوع از این رو اهمیت دارد که مقدار هورمونی که در واکنش به استرس که با پاسخ شدید هیجانی توأم است ترشح می شود با موقعیتی که با پاسخ هیجانی خفیف همراه است تفاوت دارد و در نهایت همه این عوامل به فرآیندهای ارزیابی ذهنی فرد از استرس نیز بستگی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آسیب پذیری افراد در برابر استرس با یکدیگر تفاوت دارد که این گوناگونی بر اثر تفاوت های فیزیولوژیکی و روانی اجتماعی میان افراد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha