سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 25666

متخصصان تغذیه مركز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر مصرف محدود آجیل و خوراكی در ایام نوروز بویژه در بیماران دیابتی توصیه كردند: این افراد می توانند آجیل خام، كم نمك و با رعایت میزان و تازگی مصرف كنند.

سلامت نیوز : متخصصان تغذیه مركز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر مصرف محدود آجیل و خوراكی در ایام نوروز بویژه در بیماران دیابتی توصیه كردند: این افراد می توانند آجیل خام، كم نمك و با رعایت میزان و تازگی مصرف كنند.

به گزارش  ایسنا  آجیل و دانه های روغنی در كنار میوه و شیرینی از وسایل مرسوم پذیرایی و به نوعی پای ثابت خوراكی های ایام نوروز است. اما در این میان برخی افراد به دلیل مشكلات جسمی و برخی بیماری های مانند دیابت، پرفشاری خون و ...محدودیت هایی در مصرف این خوراكی ها دارند و همیشه مقدار و نوع آجیل مصرفی آنها مورد سوال بوده است.

به گفته بسیاری از متخصصان، این بیماران در ایام عید با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. برخی تصور می‌کنند که در این ایام، مجاز به تغییر گسترده در برنامه غذایی معمول روزانه خود هستند و این دوران آن‌قدر کوتاه است که تاثیری بر سلامت آنها نخواهد گذاشت اما همین تعطیلات به ظاهر کوتاه می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت بیماران دیابتی داشته باشد.

مصرف آجیل‌های شور در ایام عید موجب بالا رفتن فشارخون چه در افراد سالم و چه در بیماران دیابتی می‌شود و به همین دلیل توصیه می شود که افراد به ویژه دیابتی‌ها از مصرف بی رویه آجیل‌ها خودداری کرده و خوردن افراطی انواع شیرینی‌ها و غذاهای پرکالری را کاملا کنار بگذارند.

البته برای بیماران دیابتی، خوردن شیرینی و آجیل ممنوع نیست. بیمار دیابتی می تواند در ایام نوروز مقدار کمی شیرینی خشک مصرف کند، ممنوعیتی ندارد اما باید تعادل را رعایت کند.

آجیل شور برای افراد با فشار خون بالا و بیماران قلبی ـ عروقی و آجیل شیرین برای بیماران دیابتی و افراد دارای اضافه وزن مضر است؛ بنابراین بهتر است به مقدار مناسب از آجیل‌های خام بی‌نمك استفاده كنید.

آجیل‌های بو داده فسادپذیرند و بو دادن آجیل طعم كهنگی آن را پنهان می‌كند؛ بنابراین مغزها را به صورت خام خریداری كنید و هر بار به مقدار مصرف بو دهید.

از خرید مغزهای پوست‌كنده اجتناب كنید؛ چراكه این مغزها با توجه به راحتی مصرفشان زیاد میل می‌شوند و این امر می‌تواند سبب افزایش دریافت انرژی و اضافه وزن شود.

نگهداری طولانی‌مدت آجیل، تغییرات شیمیایی و اكسیداسیون خفیف چربی‌ها را در پی داشته و موجب بوی كهنگی و طعم نامطلوب آجیل می‌شود؛ بنابراین آجیل را در اندازه‌ای بخرید كه در دو هفته عید مصرف شود.

در صورتی كه روی مغزهای آجیل سوراخ‌هایی مشاهده كردید از مصرف آنها بپرهیزید؛ چراكه در داخل سوراخ‌ها لارو حشرات به صورت كرم‌هایی به اندازه دانه برنج وجود دارد.

از مصرف مغز گردوی سیاه شده در داخل آجیلتان اجتناب كنید. سیاه شدن گردو عمدتا به دلیل رشد كپك‌ها و قارچ‌هایی است كه می‌توانند با ترشح سموم خطرناك توكسین برای سلامت مخاطره‌آمیز شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha