انجمن آلزایمر ایران چگونگی کاهش فشارهای عصبی فرد مراقبت‌کننده از بیمار مبتلا به آلزایمر را تشریح کرد.

چگونه از فشار عصبی مراقبت‌کننده بیمار مبتلا به آلزایمر بکاهیم

سلامت نیوز: انجمن آلزایمر ایران چگونگی کاهش فشارهای عصبی فرد مراقبت‌کننده از بیمار مبتلا به آلزایمر را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، فهرست زیر شامل پیشنهاداتی است که می‌تواند در مسیر بیماری آلزایمر از شدت فشارهای عصبی بکاهد. از روش‌های مختلف استفاده کنید. ممکن است شما راهکارهای دیگری پیدا کنید، که شما را بهتر یاری دهد.

۱- راجع به بیماری آلزایمر اطلاعات کسب کنید و چگونگی مراقبت از بیمار را بیاموزید و این اطلاعات را در اختیار دیگر افراد خانواده نیز قرار دهید

آشنایی هر چه بیشتر با بیماری و روش‌های صحیح مراقبت، باعث می‌شود که آمادگی لازم را برای تحمل مسیر این بیماری پیدا کنید. درک از چگونگی اثرات این بیماری بر روی فرد، شما را کمک می‌‌کند تا تماس خود را با او حفظ کنید و خود را با تغییرات او وفق دهید. انتقال این اطلاعات به اعضای خانواده و دوستان باعث خواهد شد که آنها در جریان پیشرفت بیماری قرار گرفته، کمک‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

۲- واقع‌بینانه به بیماری بنگرید

بسیار حائز اهمیت و همچنین بسیار مشکل است که واقع‌بینانه به بیماری و اثرات آن بنگرید. بیماری آلزایمر پیش‌رونده است و به‌تدریج وضعیت فردی که از او مراقبت می‌‌کنید، بدتر می‌شود. وقتی شما واقعیت را قبول کنید برای‌تان آسان‌تر خواهد بود تا با وضعیت او خود را وفق دهید.

۳- نسبت به خود واقع‌بینانه عمل کنید

مراقبت از یک فرد مبتلا به آلزایمر، به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و این در حالی است که توان شما محدود است. باید تصمیم بگیرید که کدام کار ارجحیت دارد؟ بیشتر به چه چیز بها می‌دهید؟ قدم زدن با فردی که از او مراقبت می‌کنید، زمانی مختص به خودتان و یا یک خانه مرتب؟ فقط شما می‌دانید که در چه زمانی برای شما چه چیز مهم‌تر است. به غیر از انتخاب این موارد، شما باید حد و مرزی برای انجام کارها در یک روز برای خود بگذارید.

شاید مشکل باشد که اعتراف کنید که همه کارها را نمی‌توان انجام داد. «نه» گفتن سخت است. ولی باید دانست که بیش از یک حد معین نمی‌توان کار انجام داد. درباره توان خود کمی فکر کنید و هر جا لازم داشتید، کمک بگیرید.

۴- احساسات خود را قبول داشته باشید

وقتی از یک فرد مبتلا به آلزایمر مراقبت می‌کنید، احتمالاً احساسات متفاوتی را تجربه خواهید کرد. ممکن است در یک روز احساس رضایت، خشم، گناه، خوشحالی، افسردگی، خجالت، ترس و یا ناامیدی به سراغ شما آید. با وجود اینکه این احساسات می‌تواند گیج‌کننده و غیرقابل کنترل باشد، این حالت طبیعی است. نکته مهم آن است که بدانید معنی احساسات منفی این نیست که شما مراقبت‌کننده خوبی نیستید، بلکه معنی این احساسات این است که شما انسان هستید با توانایی محدود.

۵- احساست خود را با دیگران در میان بگذارید

بسیار حائز اهمیت است که درباره احساسات خود و یا مواردی که شما را ناراحت می‌کند با یک نفر که با او راحت هستید، صحبت کنید. این فرد می‌تواند یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده و یا یکی از اعضای گروه حمایت‌کننده در انجمن آلزایمر ایران باشد.

۶- نکات مثبت را جستجو کنید

نگرش شما می‌تواند بر احساسات شما اثر به‌سزایی داشته باشد. سعی کنید که نکات مثبت مسائل را ببینید. توجه کنید که فرد مبتلا هنوز چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد. هنوز می‌توانید اوقات خوب و باارزشی را برای او و خودتان به‌وجود آورید.

۷- از خود مراقبت کنید

سلامتی شما بسیار اهمیت دارد. هرگز آن را نادیده نگیرید. خوب غذا بخورید و سعی کنید به‌طور منظم ورزش کنید. راه‌هایی پیدا کنید که خود را آرام کنید و حتماً به‌ اندازه کافی استراحت کنید. به‌طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا وضع شما را زیر نظر بگیرد و بررسی کند. این روش باعث خواهد شد که شما فشارهای عصبی را کنترل کنید و بتوانید مراقبت کننده خوبی برای بیمار خود باشید. همچنین شما برای رسیدگی به سایر کارهای خود، به تعطیلات منظم احتیاج دارید. صبر نکنید تا زیادی فرسوده شوید و بعد برنامه‌ریزی کنید. برای علایق خود وقت بگذارید. این فعالیت‌ها باعث می‌شوند که شما نیروی کافی پیدا کرده، از تنها ماندن و منزوی شدن شما جلوگیری شود.

۸- نکات بامزه و جالب

بیماری آلزایمر، بیماری بسیار جدی است ولی دلیلی ندارد که شما در هر حالت به‌طور جدی با آن برخورد کنید. دیدن نکات طنزآمیز در بعضی مواقع از اهمیت مراقبت خالصانه شما نمی‌کاهد.

۹- کمک بگیرید

شما احتیاج دارید تا فکر و احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید تا احساس آرامش کنید. می‌توانید از یک شخص حرفه‌ای (مشاوره) کمک، بگیرید و یا در گروه‌های حمایت‌کننده انجمن آلزایمر ایران شرکت کنید.

اگرچه ممکن است تقاضا برای کمک و یا قبول کمک دیگران مشکل باشد، اما مهم است که بدانید تقاضا برای کمک، دلیل آن نیست که شما مراقبت‌کننده خوبی نبوده‌اید. باید متوجه باشید که به‌تنهایی نمی‌توانید از یک بیمار مبتلا به آلزایمر مراقبت کنید. از اعضای خانواده و دوستان کمک بخواهید. خیلی‌ها با کمال میل به شما کمک خواهند کرد. تصمیم بگیرید که به چه کمکی احتیاج دارید و بعد افراد را مطلع سازید.

۱۰- برنامه‌ریزی برای آینده

برنامه‌ریزی برای آینده می‌تواند فشارهای عصبی را کم کند. وقتی هنوز فرد مبتلا به بیماری آلزایمر وضعیت شناختی و جسمانی خوبی دارد، مروری بر وضع مالی او بنمایید و طبق آن برنامه‌ریزی کنید. مسائل مربوط به وضع سلامتی و مراقبتی آینده او باید در نظر گرفته شود، تصمیمات لازم برای آنها اتخاذ شود و حتی اگر لازم باشد یادداشت شود. همچنین چنانچه شما نتوانستید به مراقبت خود ادامه دهید، باید برنامه دیگری در دست داشته باشید تا در مورد لزوم، طبق آن عمل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha